شکل‌گیری اعتماد اجتماعی در سایه تحقق دیپلماسی شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: آگاهی شهروندان و ذی نفوذان شهر به رفع بهتر مسائل و معضلات شهر کمک می‌کند و راه حل‌های دقیق‌تری را برای رفع معضلات شهری و استفاده بهینه از پتانسیل‌ها، پیش روی مدیریت شهری قرار می‌دهد.

همایون نورایی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دیپلماسی یا دموکراسی شهری با مشارکت مردمی و شهروندی مرتبط است و با وجود چالش‌ها و مشکلات مضاعفی که امروزه گریبانگیر شهرها شده است، مدیریت شهری به تنهایی از عهده رفع آنها برنمی‌آید.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت شهروندی و پیاده‌سازی دیپلماسی شهری در شهرهای امروزی، افزود: در فرآیند دیپلماسی شهری مشکلات و ظرفیت‌های شهر مشخص و نظرات جمعی شهروندان، مسئولان، ذی نفعان و ذی نفوذان دریافت می‌شود، با به کارگیری دیپلماسی شهری تمرکز شهری و شهروندی بر روی مشکلات و ظرفیت‌ها بیشتر می‌شود و تمامی افراد بیشتر از چالش‌ها و ظرفیت‌های شهری آگاهی پیدا می‌کنند.

نورایی خاطرنشان کرد: آگاهی شهروندان و ذی نفوذان شهر به رفع بهتر مسائل و معضلات شهر کمک می‌کند و راه حل‌های دقیق‌تری را برای رفع معضلات شهری و استفاده بهینه از پتانسیل‌ها، پیش روی مدیریت شهری قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: چنانچه در فرآیند رفع این مشکلات از مردم و مسئولان نظر خواهی شود، راه حل‌ها منطقی‌تر، مبتکرانه‌تر و خلاقانه‌تر خواهد بود و مسئولیت‌‎های مدیریت شهری از جمله مسئولیت‌های مالی در وضعیت فعلی کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس شهرسازی افزود: در صورت پیاده‌سازی دیپلماسی یا دموکراسی شهری، شهرداری می‌تواند بودجه‌ای از طریق مشارکت شهروندی به دست آورد تا برنامه‌های شهری با سرعت بیشتری به پیش برود، شکل‌گیری اعتماد اجتماعی و شهروندی در سایه تحقق شاخصه‌های دیپلماسی از دیگر مزایای دموکراسی شهری است که در نهایت منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و توسعه شهری می‌شود.

کد خبر 391212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.