ترافیک تیران در ایستگاه آخر/پارکینگ‌ها ساعتی می‌شود

ترافیک این روزها به معضل دست و پا گیر بسیاری از شهروندان تبدیل شده و هر روز ساعاتی از وقت آنان را در صفوف طولانی خودروها، تلف می‌کند؛ اما درمان این درد مشترک شهرهای خرد و کلان، تدبیری راهگشا نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل و نقل درون‌شهری یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت شهری است که با هدف نظم‌ بخشیدن به حمل و نقل و جابه‌جایی بار و مسافر با ساختار و چهارچوب مقرراتی خاص سازماندهی می‌شود؛ حال نبود ساز و کار منظم در فرایند حمل و نقل درون‌شهری نه تنها سبب ایجاد رکود و بی‌نظمی در سایر بخش‌ها می‌شود بلکه در کوتاه‌مدت شهر و شهروندان را با چالش اساسی مواجه می‌کند به همین دلیل مدیران شهری تلاش می‌کنند با ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای بار و مسافر را تحت نظامی مشخص اداره کنند.

سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تیران در خردادماه امسال با اخذ مجوز از وزارت کشور به عنوان نخستین سازمان وابسته این شهرداری تاسیس و راه‌اندازی شد. این رویداد در ساماندهی و مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری نقش موثری داشته است. برای آگاهی بیشتر از وضعیت حمل و نقل بار و مسافر در این شهر و برنامه‌های این سازمان برای نظم بخشیدن به این بخش با "مهرداد رحتمی"، مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری تیران و کرون گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

تأسیس سازمان حمل و نقل و بار در شهرداری تیران چه تأثیری در کیفیت خدمات این بخش داشته است؟

تاسیس سازمان حمل و نقل شهرداری تیران و کرون بستری برای توسعه و ساماندهی خدمات در حوزه ترافیک و حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری است. در گذشته به دلیل کمبود نیرو، نبود اعتبار و ساختار اداری منسجم این خدمات کمتر ارائه می شد، اما شهروندان با تشکیل این سازمان از خدمات متنوع ارائه شده در حمل و نقل به شکلی سازمان‌یافته و منسجم استفاده می‌کنند.

هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و نهادهای حوزه حمل و نقل مثل پلیس، مدیریت شهری، سازمان حمل و نقل جاده‌ای، آموزش و پرورش و شرکت‌های بخش خصوصی در توسعه کیفی خدمات نقش دارد و باید این فعالیت‌ها بر اساس برنامه جامع مدیریت شهری تیران و کرون محقق شود.

امسال چه پروژه‌هایی برای ارتقای کیفیت خدمات پیش‌بینی شده است؟

راه‌اندازی خط اتوبوس و مینی‌بوس واحد برای جابه‌جایی مسافران در محدوده شهر تیران و کرون یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است که آگهی مناقصه آن برای اختصاص یارانه به افراد سرمایه‌گذار در این حوزه اعلام شده و افراد علاقه‌مند دارای مینی‌بوس می‌توانند در این طرح شرکت کنند. راه‌اندازی این خط مسافربری شهری به صورت مشارکتی بین مردم و شهرداری است که شهرداری اعتباری را ماهیانه در اختیار شرکت و یا فرد حقیقی شرکت‌ کننده در این طرح می‌گذارد و شهروندان نیز مبلغی را به عنوان بلیط پرداخت خواهند کرد.

بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تیران و کرون سازمان حمل و نقل شهرداری ماهیانه مبلغ ۳۲ میلیون ریال به عنوان یارانه به هر مینی‌بوس اختصاص می‌دهد و شهروندان نیز مبلغ هفت هزار ریال را به عنوان بلیط برای تردد شهری پرداخت می‌کنند.

پارکینگ ساعتی یکی دیگر از طرح‌های مهم سازمان حمل و نقل شهرداری تیران و کرون برای ساماندهی پارک خودرو و رفع نیاز پارکینگ در شهر است که اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه بانک‌ها، برخی فروشگاه‌ها و ادارات تیران‌وکرون در مرکز شهر فعالیت می‌کنند و کارمندان آن‌ها خودرو خود را از ابتدای ساعت کار تا آخرین لحظه جلوی فروشگاه، اداره و بانک پارک می‌کنند، دیگر بستری برای پارک خودرو برای شهروندان نیست و این موضوع باعث پارک دوبله و اختلال در ترافیک شهری می‌شود، اما پارکینگ ساعتی در روان‌سازی ترافیک و الزام ادارات و بانک‌ها و فروشگاه‌ها به ایجاد پارکینگ مؤثر است. در طرح پارکینگ ساعتی، نیم ساعت اول برای همه خودروها رایگان و در ساعات پس از آن قیمت پیش‌بینی می‌شود.

برنامه سازمان حمل و نقل برای پایش ترافیکی چیست؟

پایش ترافیکی شهر یکی از برنامه‌های سازمان حمل و نقل شهرداری است که با نصب دوربین در شهر اجرا می‌شود. بر این اساس ثبت تخلفات رانندگی و همچنین بررسی وضعیت ترافیک شهر با پایش تصویری انجام می‌شود. این برنامه از سال‌های پیش مورد توجه مدیریت شهری و مسئولان شهر بوده است. به دلیل تحقق نیافتن اعتبار و نبود فرآیند مشخص، اجرای این طرح با تأخیر مواجه شده است، اما به زودی انجام خواهد شد.

برای ساماندهی وضعیت تاکسیرانی چه طرحی در نظر دارید؟

صدور مجوز تأسیس آژانس‌های مسافربری بر اساس قانون جدید بر عهده اتاق اصناف است و نظارت‌های آن‌ها توسط سازمان حمل و نقل شهرداری به همراه دیگر سازمان‌ها انجام خواهد شد. در خصوص تاکسی‌های شهری تاکنون خط مشخص و ایستگاه‌هایی برای توقف آن‌ها وجود نداشته است، اما با ایجاد هشت ایستگاه‌ تاکسی ۲۱ دستگاه تاکسی شهری در قالبی مشخص و سازمان‌ یافته فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر برای هر یک از این تاکسی‌های شهری هشت میلیون ریال یارانه حمایتی در قالب خرید باتری و لاستیک فراهم شده که در شش ماه دوم سال به آن‌ها اختصاص خواهد یافت. تغییر خط تاکسی‌ها با گذشت زمان مشخص انجام می‌شود و رانندگان تاکسی شهری موظف به اجرای این آیین‌نامه و اخذ کرایه مشخص شده هستند.

برنامه سازمان حمل و نقل برای سرویس‌دهی به دانش آموزان چیست؟

سرویس‌دهی به دانش‌آموزان بر اساس برنامه مشترک با آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق حمل و نقل عمومی و یا سرویس‌های مدارس انجام می‌شود. دو شرکت در این زمینه در شهر تیران و کرون احداث شده و آن‌ها ملزم به ارائه خدمات به دانش‌آموزان هستند.

بیش از یکصد خودرو در این حوزه فعالیت می‌کند که نظارت و کنترل فنی و ایمنی آن‌ها از سوی پلیس انجام می‌شود و کارت رانندگی سرویس مدارس برای رانندگان صادر می‌شود. نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها از سوی تیم مشترک بین سازمان حمل و نقل، پلیس راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش انجام می‌شود.

کد خبر 391204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.