در حسرت گندم پاستور!

سودای ریاست جمهوری قالیباف، خروج اروپا از برجام و دستاوردهای سفر روحانی به نیویورک از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز ـــ شنبه ششم مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در حسرت گندم ری!»به بررسی سودای ریاست جمهوری قالیباف پرداخت و نوشت: محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی که برای گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس برگزار شد، بار دیگر به دولت حمله کرد و گفت که با فرمول «تکرار» مردم هیچ دستاوردی حس نکردند. شهردار پیشین تهران مدعی شد که متاسفانه آن‌هایی که بانی و باعث این دولت بودند هم مسئولیت نمی‌پذیرند و در تلاش هستند از خود رفع مسئولیت کنند. او تصریح کرد که سوءمدیریت دلیل مشکلات و فساد است و اگر با چنین تفکری ۲۰۰میلیارد دلار هم از فروش نفت درآمد داشته باشیم اقتصاد همین خواهد بود. قالیباف گفت: «میلیاردها دلار برای کنترل بازار ارز تزریق شد اما قیمت روزبه‌روز بالاتر رفت. ارزش دارایی مردم به یک سوم رسید. یک نفر نیامد جلوی مردم بنشیند و عذرخواهی کند. بی‌کفایتی و بی‌مدیریتی در این دولت «تکرار» شد اما عذرخواهی نه. راه حل برای تغییر و تحول کلان، نه. مشکل البته به بینش مدیران ربط دارد. برخی از نوعی خودباختگی رنج می‌برند که حاصلش بن‌بست و ناکارآمدی است. این بن‌بست‌های حاصل از ناامیدی افراد خودباخته را باید علاج کرد».

او که سال‌هاست خود را مدیری جهادی و موفق در عرصه مدیریت شهری معرفی می‌کند و به واسطه همین کارنامه ادعایی سودای رسیدن به پاستور را داشته و شاید دارد، در شرایطی دولت مستقر را هدف حملات شدید خود قرار داده که کشور در سخت‌ترین شرایط از زمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد و با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. شاید زمان آن رسیده باشد که اکنون محمدباقر قالیباف از رویای دیرینه دست بردارد و برای ناکامی‌هایش به دیگران نتازد. شاید زمان آن رسیده باشد که شهردار پیشین تهران بپذیرد، بافتن کلاه از تخریب دولت مستقر و برآمده از رأی مردم، نتیجه‌ای ندارد و به سیاه‌نمایی‌هایش پایان دهد. آنچه از ظواهر رفتار و گفتار قالیباف برمی‌آید اما گویای آن است که انگار رویای ناکام ریاست جمهوری تا همیشه با او خواهد ماند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی رفتار دوگانه اروپا پرداخته و در مطلبی با تیتر «یک گام تا پایان برجام» نوشته است: روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی با اشاره به توافق اتحادیه اروپا با سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان‌ اعلام کرد که اروپایی‌ها روز چهارشنبه در نشست فوق‌العاده ایران و ۱+۴ که در نیویورک برگزار شد، هشدار داده‌اند درصورت محسوس بودن گام چهارم هسته‌ای تهران، اتحادیه اروپا هم از برجام خارج خواهد شد.هرچند اتحادیه اروپا برجام را به عنوان میراث دیپلماتیک خود دانسته و تصریح می‌کند که این توافق باید حفظ شود، علی‌رغم تایید چندین باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت پایبندی ایران به برجام، یک مقام اروپایی به روزنامه گاردین گفته که ایران تصریح می‌کند که گام‌های هسته‌ای این کشور قابل بازگشت است، اما اگر آنها بتوانند به بمب اتم دست پیدا کنند، چنین امری برای ما غیر قابل بازگشت خواهد بود.

این موضوع به دو مسئله طی روزهای گذشته پیوند خورده است. نخست اینکه هفته گذشته سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران مسئول حمله به آرامکو است و اکنون زمان آن است که درمورد موضوع موشکی و منطقه‌ای نیز گفت‌وگوهای جدیدی با ایران شکل بگیرد.
مسئله دوم گزارش اخیر آژانس است که در آن اعلام کرده طی بازرسی‌های صورت گرفته در تاریخ سوم مهر ماه، ایران غنی‌سازی اورانیوم از طریق سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده و قصد دارد تعداد این سانتریفیوژها را نیز افزایش دهد. در چنین شرایطی و در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان اکنون برجام تنها بر روی کاغذ وجود دارد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا نیز در جلسه روز چهارشنبه تاکید کرده است که حفظ برجام با دشواری‌های فزاینده‌ای روبه‌رو شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد ، در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیام سازمان جهانی گردشگریبه دولت ها پرداخته و در مطلبی با تیتر «موتور اشتغال پنج سال آینده» نوشته است: سازمان جهانی گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری - ۲۷سپتامبر (پنج مهر)- با انتشار یک بیانیه خطاب به دولت‌ها، بازار خدمات و مراکز توریستی تفریحی را پرجنب وجوش‌ترین بازار کار ۵ سال آینده معرفی کرد. این بیانیه با هدف کمک به کشورها برای معرفی «مسیر مناسب رشد اقتصادی» و «معبر شغل‌های پایدار و نو» منتشر شده و در آن آمده است: بازار گردشگری طی پنج سال آینده سریع‌ترین رشد نرخ اشتغال را نسبت به سایر بخش‌ها تجربه می‌کند؛ ضمن آنکه، «زنان» و «جوانان» نقش اصلی نیروی کار را در این بازار ایفا خواهند کرد.

هم‌اکنون از هر ۱۰ شغل در دنیا، یک شغل به حوزه گردشگری و خدمات مرتبط با آن اختصاص دارد. از طرفی، به ازای یک شغل مستقیم در بازار گردشگری، ۱.۵شغل در صنایع و حوزه‌های جانبی (غیر مستقیم) ایجاد می‌شود. بررسی‌های جهانی درباره مزایای بیرونی بازار گردشگری برای اقتصاد کشورها نشان می‌دهد علاوه بر مزیت اشتغال‌زایی حوزه گردشگری، از آنجا که نرخ رشد درآمد بازار جهانی گردشگری از نرخ رشد اقتصادی جهان سبقت گرفته و این حوزه برای کشورها، جزو پنج گروه اول بیشترین درآمد صادراتی محسوب می‌شود، در نتیجه «رونق گردشگری» می‌تواند رشد دو بعدی در اقتصاد را رقم بزند. مقاومت این بازار در برابر ماشینی شدن، مزیت دیگر است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توپ مذاکره در زمین آمریکا» در گفت و گو با صادق زیبا کلام به بررسی دستاوردهای سفر روحانی به نیویورک پرداخت وی در ادامه افزود:در شرایطی که آمریکا با تمام توان تلاش می کند ایران را تحت فشار بگذارد و در حالی که برخی کشورها نیز با توام توان مالی خود نیز درصدد برآمدند آتشی در منطقه بر‍افزوند سفر روحانی به نیویورک یک دستآورد مهم داشت آن هم اینکه نگذاشت شرایط بدتر شود. آقای روحانی تلاش کرد از فضاسازی هایی که آمریکا علیه ایران کرده بود جلوگیری کند و درباره مواضع ایران در افکار عمومی جهان روشنگری کند. آقای روحانی برخلاف برخی از روسای جمهوری قبلی ایران که در نطق خود به برخی از کشورهای غربی توهین می کردند با ادبیاتی فاخر درصدد تبیین مواضع ایران برآمدند و روشنگری کردند.

زیباکلام معتقد است که روحانی با دیدارهای مختلف در حاشیه سازمان ملل متحد تلاش کرد تا از اتحاد علیه ایران جلوگیری کند و درخواست های سران کشورهای مختلف غربی خود گواهی بر این موضوع است.   این استاد دانشگاه می گوید: ایشان گفتند که ما باهیچ قدرت و کشوری سر جنگ نداریم و اگر حداقل از انتظارات برآورده شود ما حاضر به گفت وگو نیز هستیم.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وعده اروپایی‌ها پوچ است باید به کلی از آنها قطع امید کرد» به انعکاس اظهارات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان پرداخت رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راه تعامل و مذاکره با هیچ کشوری به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی بسته نیست، افزودند: اما به هیچ وجه نباید به کشورهایی که پرچم دشمنی با نظام اسلامی را در دست گرفته‌اند و در رأس آنها آمریکا و این چند کشور اروپایی، اعتماد شود زیرا آنها صریحاً با ملت ایران دشمنی می‌کنند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه انگیزه‌های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد، گفتند: اروپایی‌ها در ظاهر به عنوان میانجی وارد می‌شوند و حرف‌های طولانی هم می‌زنند اما همه آنها پوچ است. ایشان با اشاره به عملکرد اروپایی‌ها بعد از توافق هسته‌ای و عمل نکردن به وعده‌ها و همچنین نحوه عملکرد اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال ظالمانه تحریم‌های ثانویه افزودند: اروپایی‌ها به رغم وعده‌های خود، عملاً به تحریم‌های آمریکا پایبند ماندند و هیچ اقدامی انجام ندادند و از این پس هم بعید است کاری برای جمهوری اسلامی انجام دهند، بنابراین باید به کلی از اروپایی‌ها قطع امید کرد.ر هبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: رفت‌وآمد و بستن قرارداد ‌اشکالی ندارد اما مطلقاً نباید به آنها امید داشت و اعتماد کرد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات یازده‌گانه خود افزودند: همان افرادی که مذاکره کردند، اکنون می‌گویند اروپایی‌ها به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند و این موضوع، قوی‌ترین دلیل بر این است که در هیچ مسئله‌ای نباید به آنها اعتماد کرد. ایشان جریان امور را به‌رغم همه این دشمنی‌ها، به نفع جمهوری اسلامی ارزیابی کردند و گفتند: امروز نظام اسلامی نه تنها قوی‌تر از چهل سال پیش است بلکه از ده سال پیش نیز قوی‌تر شده و اقتدار انقلابی و سیاسی آن در منطقه گسترش یافته و ریشه‌های انقلاب عمیق‌تر شده است.

کد خبر 391169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.