افزایش ۱۵ درصدی تولید زیتون در استان اصفهان

کارشناس زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بهبود وضعیت بارندگی زمستانه در سال گذشته و به تبع آن کاهش اثرات خشکسالی موجب افزایش ۱۵ درصدی میزان تولید زیتون در انواع مختلف زرد و روغنی، نسبت به سال قبل شده است.

سعادت شاهپوری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پایان فصل برداشت زیتون از باغات استان اصفهان، اظهار کرد: سطح زیر کشت زیتون استان اصفهان، یک هزار هکتار و در پانزده شهرستان پراکنده شده است. شهرستان های مرکزی، شرق و شمال استان بیشترین سطح زیر کشت زیتون را به خود اختصاص داده اند که از جمله آنها می توان به اصفهان، کاشان، نجف آباد، اردستان، خور و بیابانک و فلاورجان اشاره کرد.

وی افزود: پیش بینی می کنیم امسال بیش از ۹۵۰ تن محصول زیتون از تمام اراضی تحت کشت این محصول در استان اصفهان برداشت شود. زیتون در استان اصفهان به دو منظور کنسروسازی و روغن گیری کاشت و برداشت می شود. در مواردی که کشاورزان قصد دارند محصول خود را به شرکت های کنسرو سازی بفروشند باید در زمان سبز رنگ بودن زیتون آن را برداشت کنند.

کارشناس زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: کشاورزان برای فروش زیتون به شرکت های روغن گیری تا پس از کاملا سیاه رنگ شدن این محصول صبر کرده و سپس اقدام به برداشت آن می کنند. روغن گیری از زیتون با روغن گیری از دیگر دانه های روغنی بسیار متفاوت است، به همین جهت دستگاه روغن گیری آن بسیار گران است.

شاهپوری اضافه کرد: سه دستگاه روغن گیری با ظرفیت ۵۰ کیلوگرم بر ساعت در شهرستان های کاشان، نجف آباد و خور و بیابانک استان اصفهان وجود دارد و یک دستگاه روغن گیری با ظرفیت ۱۰۰ کیلو بر ساعت نیز در شهرستان اصفهان وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت تولید ۹۵۰ تنی زیتون استان اصفهان به بخش کنسروسازی تعلق می گیرد و ۳۰ درصد باقی مانده تولیدات زیتون استان برای روغن گیری استفاده می شود که در نهایت بیش از ۴۰ تن روغن از آنها گرفته می شود.

کارشناس زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این میزان از تولید زیتون در استان اصفهان جوابگوی نیاز مردم اصفهان نیست، خاطر نشان کرد: حجم زیادی از نیاز زیتون استان در زمینه روغن و کنسرو از سایر استان های کشور همچون گیلان، زنجان و قزوین تامین می شود.

شاهپوری گفت: بیشتر تولید کنندگان زیتون در استان اصفهان را باغداران تشکیل می دهند و سایر تولید کنندگان این محصول در استان، سازمان های اداری و خدماتی همچون دانشگاه ها، پادگان ها، شهرداری ها و مراکز آموزشی هستند زیرا زیتون محصولی است که به دو منظور ایجاد فضای سبز و تولید میوه کشت می شود.

وی یادآور شد: فرآوری زیتون و خرید این محصول از باغداران به صورت کامل در اختیار بخش خصوصی است و دو کارخانه بزرگ کشور مشتری زیتون های اصفهان هستند.

کد خبر 391162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.