وضعیت فروش گل و گیاه در بازار مناسب نیست

رئیس اتحادیه گل فروشان کشور با اشاره به تاثیر کاهش واردات پیاز گل بر خط تولید گل و گیاه کشور، گفت: با وجود رکود قابل توجه در بازار گل و گیاه در بازه زمانی ماه های محرم و صفر، قیمت ها در این بازار همچنان افزایشی و کاهش پیدا نکرده است به همین دلیل وضعیت فروش انواع گل در بازار مناسب نیست.

حسن عجایبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تاثیر نوسانات نرخ دلار در بازار گل و گیاه بسیار محسوس است، اظهار کرد: افزایش نرخ دلار در بازار به افزایش قیمت نهاده ها منجر می شود و در نهایت روند ارزشی قیمت گل و گیاه را صعودی می کند.

وی افزود: کمبود های زیادی در بازار گل و گیاه کشور وجود دارد و افزایش نرخ دلار موجب کاهش واردات نهاده ها و پیاز گل از کشورهای دیگر شده است؛ تا پیش از افزایش قیمت دلار واردات نهاده ها و پیاز گل از کشور های دیگر برای واردکننده صرفه اقتصادی داشت اما اکنون کاهش میزان متقاضی برای موارد مذکور واردات این دسته از محصولات را محدود کرده است.

رئیس اتحادیه گل فروشان کشور با اشاره به تاثیر کاهش واردات پیاز گل بر خط تولید گل و گیاه کشور، خاطر نشان کرد: با وجود رکود قابل توجه در بازار گل و گیاه در بازه زمانی ماه های محرم و صفر، قیمت ها در این بازار همچنان افزایشی و کاهش پیدا نکرده است به همین دلیل وضعیت فروش انواع گل در بازار مناسب نیست.

عجایبی اضافه کرد: اغلب محصولاتی که در بازار گل و گیاه ایران به فروش می رسد، تولید داخل است و امکان دارد تنها در برخی از موارد همچون بذر، نشاء، قلمه و پیاز گل، واردات داشته باشیم.

استقبال مردم از خرید گیاهان گوشتخوار، شایعه است

وی ادامه داد: توقف ساخت و ساز و به صرفه نبودن ایجاد واحد های گلخانه ای در سراسر کشور موجب افزایش سه تا چهار برابری قیمت گل و گیاه در بازار ایران شده و قیمت همچنان افزایشی است و به نظر نمی رسد که بتواند کاهشی را در بازه زمانی سه ماه آینده تجربه کند زیرا تولید گل و گیاه با قیمت ارزان امکان پذیر نیست.

رئیس اتحادیه گل فروشان کشور با بیان اینکه ممنوعیتی در واردات گل و گیاه به کشور وجود ندارد، تصریح کرد: میزان تقاضا برای خرید گل و گیاه در بازار کمتر از تولیدات داخلی است و از این جهت نیازی به وارد کردن گل و گیاه از کشور های دیگر نداریم. یکی دیگر از مشکلات اصلی بازار گل و گیاه کشور ضایعات است که اکنون به بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد می رسد.

عجایبی با بیان اینکه استقبال چشمگیری از خرید گیاهان گوشتخوار در بازار کشور صورت نگرفته است، گفت: تنها یک نوع گیاه گوشتخوار که از حشرات تغذیه می کند در کشور وجود دارد و فراگیر شدن خرید این دسته از گیاهان از سوی مردم، شایعه است زیرا تولید این گیاهان در ایران توسعه نیافته است.

کد خبر 391161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.