مردان دو برابر زنان به پارکینسون مبتلا می‌شوند

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که مردان دو برابر زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند، اما مشکلات نوروژنتیکی در میان زنان، سریع‌تر گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شواهد بسیاری نشان داده است که جنسیت بیولوژیکی نقش مهمی در ابتلا به بیماری پارکینسون دارد؛ پی‌بردن به تفاوت‌های بین مردان و زنان در زمینه ابتلا به بیماری پارکینسون به پزشکان کمک می‌کند تا بیماران را سریع‌تر درمان کنند. گروهی از محققان ایتالیایی آخرین اطلاعات را در مورد تفاوت‌های جنستی مبتلایان به پارکینسون مورد بررسی قرار دادند. 

یافته‌های جدید نشان داد که سن یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به بیماری پارکینسون است، به گونه‌ای که حدود سه درصد از افراد ۶۵ سال و بیش از پنج درصد افراد بالای ۸۵ سال به این بیماری مبتلا هستند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، تعداد مبتلایان به این بیماری بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده و به ۶.۱ میلیون نفر رسیده است. همچنین نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این است که علائم حرکتی پارکینسون در میان مردان زودتر از زنان مشاهده می‌شود، در حالی که لرزش بدن که معمولا با درد همراه است و مشکلات دیگر مانند بی‌ثباتی بدن در هنگام ایستادن، در میان زنان زودتر پدیدار می‌شود.

به گفته محققان خطر مشکلات حرکتی که به دلیل مصرف داروی "لوودوپا" (دارویی برای افزایش سطح دوپامین) ایجاد می‌شود نیز در میان زنان بیشتر از مردان است. بر خلاف این موضوع، مردان مبتلا به پارکینسون با ثابت ایستادن، مشکل بیشتری دارند و بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به "کمپتوکورمیا"(camptocormia) قرار دارند؛ افرادی که به این مشکل مبتلا هستند نمی‌توانند به درستی راه بروند یا بایستند.

نتایج مطالعه‌ جدید که روی بیش از ۹۵۰ فرد انجام شد، نشان داد علائم غیر حرکتی پارکینسون در میان زنان رایج‌تر از مردان است؛ این علائم شامل افسردگی، خستگی، درد، تغییر وزن، تغییر حس بویایی یا چشایی، یبوست و تعریق بیش از حد می‌شود. مطالعه‌ دیگر نیز ثابت کرد مردان مبتلا به پارکینسون بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) بوده و با گذر زمان این اختلال پیشرفت خواهد کرد؛ پیشرفت این اختلال باعث بروز زوال عقل می‌شود.

به گفته محققان تفاوت بین زنان و مردان در ابتلا و پیشرفت بیماری پارکینسون به دلیل تاثیر هورمون‌های زنانه مانند استروژن است که به نظر می‎‌رسد از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند. علاوه بر این استروژن دارای ویژگی ضد التهابی است، بنابراین از بروز علائم این بیماری جلوگیری می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Parkinson's Disease  منتشر شده است.

کد خبر 391155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.