۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
خواص مصرف روزانه چغندر چیست؟

چغندر دارای خواص بی‌شماری مانند تنظیم فشار خون، کاهش التهاب، بهبود فرآیند گوارش، کاهش وزن و بهبود عملکرد ذهن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چغندر بسیار مغذی و خوش‌طعم است، سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و کالری بسیار کمی دارد. این گیاه پاییزی دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مقابله می‌کند. ترکیب "بتالین" که مسئول رنگ قرمز چغندر است، از بدن افراد در برابر بعضی سرطان‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین خواص این گیاه پاییزی می‌پردازیم:

بهبود عملکرد ذهن

عملکرد ذهن انسان با گذر زمان به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند؛ کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی می‌تواند از دلایل این اتفاق باشد. خوشبختانه رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد ذهن کمک کند؛ نیترات موجود در چغندر قند با باز کردن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون، می‌تواند باعث بهبود فعالیت ذهن شود. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مصرف روزانه چغندر، ممکن است زمان واکنش افراد را بهبود بخشد و نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در دوران پیری داشته باشد.

تنظیم فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند یکی از دلایل اصلی ابتلا به سکته قلبی و مغزی باشد. به گفته محققان مصرف چغندر می‌تواند فشار خون افراد را چند ساعت پس از مصرف این گیاه بین چهار تا  ۱۰ میلی متر جیوه کاهش دهد. با مصرف این گیاه سطح نیترات خون افزایش پیدا می‌کند؛ نیترات خوراکی طی فرآیند هضم به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود که نقش موثری در باز شدن رگ‌های خونی و بهبود جریان خون دارد. اما موضوع قابل توجه اینکه تاثیر مصرف چغندر قند، موقتی است و اثر آن فقط تا ۶ ساعت پس از مصرف باقی می‌ماند، بنابراین مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

 کاهش التهاب

التهاب مزمن یکی از دلایل بروز بیماری‌هایی مانند آرتروز، سرطان، چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و کبدی محسوب می‌شود؛ بتالین موجود در چغندر به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند. پژوهشگران طی انجام مطالعه‌ای به افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی، کپسول بتالین دادند که از گیاه چغندر به دست آمده بود. آن‌ها دریافتند که این ماده باعث تسکین درد افراد شرکت‌کننده شده بود.

بهبود فرآیند گوارش

مهم‌ترین ماده‌ای که باید در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد، فیبر است؛ چغندر سرشار از فیبر بوده که به هضم غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن کمک زیادی می‌کند. همچنین مصرف فیبر کافی می‌تواند مشکلاتی مانند یبوست و بیماری التهاب روده را از بین ببرد. این ماده غذایی خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع دوم، امراض قلبی و سرطان روده را کاهش می‌دهد. افراد با خوردن روزانه یک چغندر، حدود ۳.۴ گرم فیبر وارد بدن خود می‌کنند و میتوانند از مزایای آن برای سلامت خود بهره‌مند شوند.

کاهش وزن

همانطور که می‌دانیم افزایش مصرف میوه و سبزیجات باعث کاهش وزن می‌شود؛ چغندر قند حاوی کالری بسیار کم، آب فراوان و فیبر بسیار زیاد است. بنابراین با مصرف این گیاه افراد احساس سیری می‌کنند، اشتهای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه می‌توانند به وزن مطلوب خود برسند.

کد خبر 391153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.