آشفته‌بازار مسافربری در اراک

همواره یکی از مهم‌ترین مباحثی که حوزه حمل و نقل عمومی و سیستم درآمد تاکسیرانان را با چالش روبه رو کرده است و گاه باعث اعتراض‌های این قشر شده، هجوم مسافربرهای شخصی به شهرها بوده که بدون هیچ‌گونه نظارت و تعیین هویت قبلی مشخص اقدام به جابجایی شهروندان می کنند.

به گزارش ایمنا، مسافربرهای شخصی در خطوط مختلف برای رانندگان حمل و نقل عمومی مزاحمت ایجاد می‌کنند؛ گاه در شلوغی، دعوا و درگیری میان رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی بر سر سهم خواهی برای جابه‌جایی مسافران، شاهد حضور غریبه‌های جدیدی هستیم که به این معادله اضافه شده و سهم خود را از این سفره طلب می‌کنند.

برای بررسی بیشتر وضعیت حمل و نقل مسافر در کلانشهر اراک، چالش مسافرهای شخصی و آسیب‌هایی که استمرار حضور آنان به همراه دارد با «سیدمهدی میرداوودی»، کارشناس حمل‌ونقل شهری اراک گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

حضور خودروهای مسافربر شخصی چه تاثیری در حمل و نقل عمومی دارد؟

خودروهای غریبه‌ای که از شهرهای دور و نزدیک با سودای سهم خواهی از بازار جابه‌جایی مسافران، پای در خیابان‌های شهر گذاشته‌اند و متاسفانه هر روز شاهد هجوم گسترده این خودروها با پلاک شهرهای مجاور هستیم تا حدی که ناوگان حمل و نقل عمومی را به‌صورت جدی دچار اختلال کرده‌اند و در این دوئل‌های نابرابر، رانندگان تاکسی بیشترین ضربه را می‌خورند و این موضوع را به‌راحتی می‌توانیم در شهر مشاهده کنیم. کافیست نگاهی اجمالی در معابر شهری داشته باشیم و یا به‌ صورت اتفاقی با خودرویی به عنوان مسافربر در خیابان‌ها حرکت کنیم.

خطرات استفاده از مسافربرهای شخصی برای شهروندان چیست؟

متاسفانه برخی از شهروندان بدون در نظر گرفتن نوع و پلاک خودرو از این دست خودروها استفاده می‌کنند و بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی به راحتی به فرد اعتماد کرده و سفر شهری خود را انجام می‌دهند و بی‌خبر از هر اتفاقی پای در سرنوشتی نامعلوم می‌گذارند.

کافیست به آرشیو اخبار حوادث سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مراجعه کنیم تا با تیتر خبرهای زورگیری، تجاوز، دزدی و... مواجه شویم که قسمتی از این حوادث در قالب مسافربرهای غیرمجاز رخ داده است. بدون عبرت گرفتن از این وقایع به راحتی از آن‌ها می‌گذریم بدون اینکه فکر کنیم شاید این مشکل برای ما هم بوجود بیاید.

مزیت انتخاب تاکسی‌های عمومی برای سفرهای درون‌ یا برون‌شهری چیست؟

وقتی به چگونگی دریافت مجوز فردی که می‌خواهد به عنوان تاکسیران فعالیت کند نگاهی بیندازیم می‌بینیم که راننده از آزمایش‌های چهارگانه مواد مخدر، تشخیص هویت، راهنمایی رانندگی، سو پیشینه و تاییدیه اماکن گذر می‌کند و تاکسیران با یک هویت و پیشینه مشخص قدم در این عرصه مهم می‌گذارد و شهروند می‌تواند با خیالی آسوده و بدون داشتن استرس سفر درون‌شهری خود را انجام دهد.

افزایش حضور مسافربرهای شخصی معلول چه عواملی است؟

قطعا به‌وجود آمدن معضل استفاده از مسافربرهای شخصی را به خودی خود نمی‌توان متوجه شهروندان دانست. در این بین علاوه بر هوشیاری فرد در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف افزایش سهم تاکسیرانان در حمل و نقل عمومی، ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی و تغییر مثبت در این سیستم، تامین حداکثری خواسته‌های مردم از نهادهایی نظیر شهرداری‌ها و سازمان حمل و نقل بار و مسافر در کنار آموزش می‌تواند منجر به اشتیاق بیشتر مردم در استفاده از تاکسی شود و این مهم در فراهم آوردن بسترهای مناسب جابه‌جایی ایمن و آسان شهروندان نقش بسزایی دارد.

در کنار همه این مباحث، پشتیبانی مبادی ذی‌ربط است که می‌تواند تکمیل کننده حرکت رو به جلوی ناوگان حمل و نقل عمومی باشد و برای همیشه نقطه پایانی باشد بر فعالیت خودروهای شخصی؛ آنچه مسلم است، متولیان امر باید هرچه سریع‎تر چاره‎ای اساسی برای این معضل اندیشیده و علاوه بر فراهم آوردن زیرساخت‎های شهری و ایجاد محدودیت و ممنوعیت‎ها برای ورود خودروهای شخصی به حوزه حمل و نقل، نسبت به تقویت فرهنگ عمومی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اهتمام ویژه‎ای داشته باشند. آموزش، فرهنگ‌سازی و تأمین خواسته‌های مردمی از ناوگان حمل و نقل عمومی راهی برای نه گفتن شهروندان به مسافربرهای غیر مجاز است. 

کد خبر 391151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.