ما آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار

رئیس جمهوری با بیان این که ایران بخاطر منطق و استدلال هایی که دارد از مذاکره ترس ندارد و فرار نمی کند، گفت: با استدلال نشان دادیم مانع مذاکره آمریکاست؛ ما آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد با اشاره به حضور گسترده هیات‌های عالیرتبه کشورها در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امسال وقتی وارد نیویورک شدیم احساس کردیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و بیشتر در میان رسانه‌ها نسبت به ایران بوجود آورده اند.

وی افزود: اولین فضای منفی بر محور این شایعه و اتهام بود که حوادث آرامکوی عربستان، از توان یمنی‌ها و ارتش یمن خارج بوده  است و در واقع در سازمان ملل و رسانه‌ها یک شبهه‌ افکنی را شروع کرده بودند که این حادثه از کجا رخ داده و دنبال این بودند که افکار عمومی و همچنین سیاسیون را دور این محور اتهامی جمع کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت:  به نظر من در این زمینه هیأت ایرانی بیان روشن و کافی داشت. حتی از برخی از سران اروپا که بیانیه‌ای داده بودند و به نحوی گفته بودند ایران هم نوعی مسئولیت دارد ، پرسیدم که به چه دلیل و چه مدرکی این را می‌گویید.

روحانی با بیان اینکه "به آنان صراحتا و محکم گفتم این مدرک را نیاز دارم و حتما برای من بفرستید"، گفت:  آنان پاسخ دادند با بررسی‌هایی که کارشناسان ما کرده اند گفته اند که توانمندی یمنی‌ها و به تعبیر آنها حوثی‌ها  کمتر از این عملیات است. گفتم حالا فرض می‌گیریم کمتر است پس چه کسی این کار را کرده است؟ گفتند ما نمی‌دانیم اما جهتش، جهت شمال و غرب بوده است!

وی افزود: به آنان گفتم آیا  این منطق و استدلال شد؟ اولاً  اطلاعات‌ شما نسبت به یمن و حوثی ها چقدر است. اطلاعات شما نسبت به دشمنان یمن زیاد است چون اسلحه آن‌ها را شما می‌دهید اما از اینکه یمنی‌ها و حوثی‌ها چقدر توانمند هستند، خبر و اطلاع ندارید. ثانیاً شما وقتی اتهامی را متوجه جایی می کنید آیا معنایش را می‌فهمید؛ معنای آن، آشوب و شعله‌ور شدن فتنه و آتش در منطقه است.

رئیس جمهور گفت: آنها پاسخی نداشتند و گفتم در تهران منتظرم شما مدارک‌تان را برای ما بفرستید. این موضوع را هم در نطق سازمان ملل، در مذاکرات دوجانبه، دو جلسه مهمی که با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا  و مدیران مسوول رسانه های آن کشور داشتم  و همچنین در دو مصاحبه اختصاصی و یک مصاحبه جمعی، باز کرده و مفصل توضیح دادم.

روحانی با اشاره به اهمیت دیدارها و مصاحبه های انجام شده در نیویورک، تصریح کرد: توطئه‌ای که توسط آمریکا و عربستان و برخی از کشورهای دیگر طراحی شده بود، بعد از توضیحاتی که داده شد، بسیار کم‌رنگ شده است. ضمن اینکه برخی از مقامات کشورهای مهم از جمله روسیه وترکیه نیز به صراحت اعلام کردند که این اتهام نسبت به ایران اتهام نادرستی است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص این موضوع، ضرورت داشت که افکار عمومی و مجامع بین‌المللی آن را بدانند ضمن اینکه آنرا برای دبیر کل سازمان ملل هم به تفصیل توضیح دادم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه چنین مطرح شده بود که همه مشکلات بر سر لجبازی طرف ایرانی است و آمریکا آماده مذاکره است و نسبت به آن اصرار هم دارد،گفت: آمریکایی ها تقریباً به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم. درخواست آمریکا ‌قبلاً این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم. گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.

روحانی اضافه کرد: اتفاقاً ۳ نفر از آن ۱+۵ قبلی و ۱+۴ فعلی یعنی صدر اعظم آلمان ،نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آن‌ها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بهانه را از دست طرف مقابلی که می گفت آماده مذاکره است و ایران برای مذاکره حاضر نیست، گرفتیم ، اظهارداشت: به صراحت گفتیم که کاملاً آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار. شما یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد کنید ما کاملا آماده ایم. حتی به سران اروپا که می‌گفتند چه وقت آماده جلسه ۱+۵ هستید، می‌گفتم حتی اگر یک ساعت دیگر شما این فضا مناسب را درست کنید و فضای مسموم و سم را بردارید، حاضرم در جلسه ۱+۵ شرکت کنم.

روحانی خاطرنشان کرد: به نظر من ضروری بود که هم در مصاحبه و هم با سیاسیون به طور خیلی روشن و واضح توضیح دهیم که مانع مذاکره آمریکا است و آن کسی که نمی‌خواهد مسأله حل شود، آمریکا می باشد والا ایران بخاطر منطق و استدلالش هیچ وقت از مذاکره فرار نمی‌کند و ترسی از مذاکره ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین مسأله کاهش تعهدات ایران در برجام که کم و بیش در دیدارها و مصاحبه ها مطرح بود ،گفت: بعضی‌ها می‌گفتند، گام سومی که در زمینه کاهش تعهدات برجامی برداشتید، بسیار مهم است. شما می‌خواهید سانتریفیوژهای مدرن را راه‌اندازی کنید و این به معنای آنست  که به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کنید.

رئیس جمهور افزود: این موضوع را هم در مصاحبه و هم در ملاقات های دوجانبه  توضیح دادیم که اگر کسی ‌بخواهد به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کند لااقل نظارت را کم می‌کند و نظارت گسترده را محدود می‌کند اما ایران نظارت‌ها را کاهش نداده است و تعهدی که کاهش دادیم در فعالیت هسته‌ای مان است. اما همه فعالیت های هسته‌ای، زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: اینگونه مسایل، موضوعات مهمی بود که روی آن شبهه افکنی شده بود و لازم بود که توضیح داده شود.

وی با اشاره به دیدارهای دوجانبه با سران ۱۵ کشور در حاشیه مجمع عمومی  سازمان ملل اظهارداشت: در ملاقات ‌با کشورهای مختلف درباره  مسایل گوناگون بحث و تبادل نظر کردیم و در این دیدارها هیچ کس و هیچ مقامی نبود که خروج آمریکا از برجام و فشار و تحریم آمریکا را محکوم نکند. همه آن‌ها بدون استثنا می‌گفتند این کار نادرست و غلط است و این موفقیت بسیار بزرگی برای ایران است.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از اهداف‌ آمریکایی‌ها این است که ایران منزوی باشد. یعنی در ویزاها و فعالیت‌ها فشار بیاورند برای اینکه ایران کمتر ملاقات کند و کمتر حرف بزند، گفت: فکر می‌کنم امسال در نیویورک، محل اقامت هیأت ایرانی یکی از پر رفت و آمدترین و فعال‌ترین مرکز دیپلماسی شده بود. یعنی هتلی که محل اقامت ما بود، آنقدر رفت و آمد سیاسی بود که لحظه‌ای نبود که یک رئیس جمهور به آن وارد و خارج نشود. گاهی در یک ترافیک، ناچار با چند مقام با هم دقایقی را صحبت می کردیم.

روحانی افزود: به نظر من آمریکا در این جهت هم کاملاً ناموفق بود. جایگاه ایران کاملاً در این اجلاس و در این رفت و آمدها مشخص بود.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً همه مقامات سطح بالای دنیا چه آن‌هایی که از آسیا و آفریقا و اروپا آمده بودند، درخواست ملاقات داشتند و گفتگو و بحث کردیم. به نظر من در فرصت زمانی و در توانی که ما داشتیم توانستیم حرف و پیام و مظلومیت و درد و دل و حقانیت ملت ایران را برای جامعه جهانی توضیح دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امیدوارم این سفر مایه خیر و برکت باشد و در کل امروز و بعد از سفر، تحریم‌های آمریکا را سست‌تر از هر زمان دیگر می‌دانم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور

کد خبر 391133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.