صنایع دانش بنیان کلید خوشبختی آینده اصفهان

مشاور و تسهیل‌گر برنامه جامع و رییس هیئت مدیره شرکت نقش محیط گفت: صنایع دانش بنیان کلید خوشبختی آینده اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نمینی در نخستین همایش جمع‌بندی و تحلیل یکپارچه مشکلات شهر اصفهان با عنوان «جهان نما»، اظهارکرد: فرایندی که در طول یکسال گذشته برای تهیه برنامه جامع شهر با رویکرد نوین سپری شده با این هدف است که طرحی مشکل سو آماده شود تا بینش راهبردی را به همراه داشته باشد و دست بر روی فرصت های شهر بگذارد و از آنها استفاده کند.

وی با بیان اینکه مطالعات برنامه جامع شهر با رویکرد نوین از چهار طریق مطالعات روش انجام شده است، افزود: این چهار روش شامل نظرسنجی از اقشار در مقیاس گسترده، مصاحبه با مشاور، جلسات موضوعی با حضور گروه های گسترده از اقشار مختلف و مطالعات اسنادی بوده و آنچه حاصل شده نوعی دغدغه عمومی در خصوص زیست پذیری شهر بوده است.

مشاور و تسهیل‌گر برنامه جامع با تاکید بر اینکه زیست‌پذیری شهر بارها در  جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: تبعات پرداختن به مباحث زیست‌پذیری شهر، مخدوش شدن تصویر ذهنی شهروندان و خروج قشر خلاق از شهر بوده و در حال حاضر این مسایل از دغدغه‌های جدی مسئولان در اصفهان است.

وی با بیان اینکه زیست‌پذیری سکه‌ای دو رو شامل ابزار معیشت و پایداری بوم شناسی است، تصریح کرد: شهر زیست‌پذیر به عنوان اتصال بین گذشته و آینده است و زیست‌پذیری مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که شهر را به مکانی مطلوب، مناسب و جذاب برای زندگی، کار و بازدید همه مردم تبدیل می‌کند.

نمینی با بیان اینکه افت زیست‌پذیری اجتماعی و اقتصادی از مقوله‌های قابل توجه در شهرها است، گفت: عوامل افت زیست‌پذیری اقتصادی، وارد نشدن اصفهان به دوران پساصنعت است که باعث از دست رفتن فرصت های شغلی، ابقاء و استمرار نظام اقتصادی رانتی و افزایش فقر و نابرابری می‌شود و کاهش توان رقابت پذیری اقتصادی اصفهان را به همراه دارد.

وی اظهارکرد: متأسفانه اصفهان تخته‌بند صنایعی است که سد راه پیشرفت آن شده و در دوره‌گذاری است که آن را موفقیت‌آمیز سپری نکرده است.

مشاور و تسهیل‌گر برنامه جامع با بیان اینکه در حال حاضر در شهر با فعال شدن محدودیت‌های رشد اقتصادی مواجه هستیم که کاهش شدید بهره‌وری را به همراه دارد، تاکید کرد: افت زیست‌پذیری اقتصادی باعث ضعف ساختار مالی شهرداری و در نتیجه ناپایداری ساختار درآمدی آن می شود، همچنین به تداوم معضل مسکن می‌انجامد.

کاهش توان رقابت پذیری اصفهان

وی تصریح کرد: کاهش توان رقابت پذیری اصفهان در گردشگری به رکود بخش گردشگری و افول صادرات صنایع دستی انجامیده است.

نمینی با اشاره به افت زیست پذیر اجتماعی در شهر، گفت: در جوامعی که دچار افت زیست پذیری احتماعی شده اند، تنزل سرمایه اجتماعی (فقدان اعتماد) گسیختگی از گذشته و استفاده صرفا ابزاری از آن، ترس از آینده، وجود احساس های دو قطبی و اضطراب ناشی از برهم ریختن چشم‌اندازها که پیدایش سه نوع انسان کهن، مهاجر و نوگرا را به همراه دارد، را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ناآگاهی انسان اصفهانی از موقعیت خود و سردرگمی و انفعالش باعث ترس از آینده، گسیختگی از گذشته و صرفا استفاده ابزاری از آن، درهم ریختگی رابطه مدیریت شهری و جامعه شهری و دیگر آسیب های اجتماعی می‌شود.

مشاور و تسهیل‌گر برنامه جامع گفت: در دهه های گذشه دو نوع نگاه به توسعه وجود داشته، یکی در محدودیت های محیطی و غلبه بر محدودیت های محیطی است که اگر ارتقاء بهره‌وری در نظر نباشد نتیجه درستی به همراه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اصفهان دوره رشد و توسعه ناپایدار خود را پشت سرنگذاشته و بهره وری را افزایش نداده است، افزود: گرایش به هزینه کرد منابع زیست محیطی و زیرکشت بردن اراضی نامرغوب همچنین توزیع نامتوازن آب از جمله مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نمینی تاکید کرد: فعال شدن روندهای مخخرب محیط زیست، وجود کارگاه‌های آلاینده، صنایع و معادن، جمع آوری پسماندهای عفونی به روش نامناسب و محل‌های نامناسب جمع‌آوری موقت زباله به افت زیست‌پذیری در حوزه شهر و پیراشهر منجر می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در حال حاضر سهم درآمد ناشی از ساخت و ساز کاهش یافته، باید از یک سو خوشحال باشیم، اما از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که افزایش تراکم ساختمانی به معنای افزایش بهره‌وری از شهر بوده در حالی که مباحث زیرساختی آن رفع نشده است.

اصفهان هنوز به دوره بلوغ نرسیده است

مشاور و تسهیل‌گر برنامه جامع با بیان اینکه در بخش کالبدی کلانشهر اصفهان هنوز به دوره بلوغ نرسیده است، گفت: گسترش بافت‌های فرسوده و فقدان نگرش جامع بازآفرینی، تداوم راهبرد نوسازی به هزینه بافت فرسوده، بازدهی پایین ساخت و ساز در بافت های فرسوده و اعطای تراکم های تشویقی، توالی جایگزینی ساکنان (مالکان قدیمی) با مهاجران مستأجر غیر رسمی، خروج فعالیت‌های با پرستیژ و باارزش افزوده بالا از مرکز تاریخی شهر، حل مسایل به صورت جداگانه و با هزینه کرد بیشینه محلی و وضعیت ناگوار زیرساخت ها و هزینه زیاد اجرا در بافت های ناکارآمد از جمله عواملی است که باعث شده کلانشهر اصفهان به دوران بلوغ وارد نشود.

وی اظهارکرد: نبود توسعه نظام‌مند ساختار فضایی شهر، استهلاک بافت تاریخی و افت زیست‌پذیری کالبدی را در شهر به همراه دارد.

نمینی با تاکید بر اینکه دولت باید اجازه دهد مردم عهده‌دار رفع مسایل خود باشند، گفت: اگر حضور دولت در عرصه‌های اقتصادی کمتر شود می توان شرایط را دگرگون کرد.

وی گفت: از جمله دلایلی که باعث شده اصفهان هنوز وارد دوره پساصنعت نشود، توسعه نیافتگی اقتصاد دانش بنیان، عدم ارتباط مراکز تولید و مراکز علمی، ضعف اساسی تکنولوژی تولید در اصفهان، توزیع ناعادلانه امکانات در سطح شهر، عدم شفافیت در نظام تصمیم گیری، ارزیابی نادرست از وضعیت موجود شهر به عنوان قطب گردشگری، عدم ایجاد خوشه و زنجیره ارزش در اصفهان، مهاجرت نیروی کار متخصص، اتکای شهر به منابع رانتی،   فضای کسب و کار نامناسب در اصفهان است به طوری که در حال حاضر متأسفانه اصفهان در جایگاه ۲۵ مطلوب بودن فضای کسب و کار در کشور قرار دارد.

مشاور و تسهیل گر برنامه جامع افزود: صنایع دانش بنیان کلید خوشبختی آینده اصفهان است.

وی ادامه داد: زایش نداشتن سرمایه های اجتماعی فرهنگی و نمادی و تبدیل آنها به ثروت قابل استهلاک و تبدیل انسان تولید کننده به انسان رانت جو، مشارکت در شهر متکی بر رانت، بی توجهی به نقص حقوق شهروندی باعث ناآگاهی انسان اصفهانی از موقعیت خود و سردرگمی و انفعالش می شود.

نمینی اظهارکرد: حضور کارگاه های آلاینده، تولیدی‌ها و انبارهای غیررسمی و غیراستاندارد، رنگ باختن اثربخشی بلندمدت طرح‌ها و اقدامات در مقابل کارآیی اقتصادی کوتاه مدت، امکان گسترش ارزان و آسان در حاشیه شهر، بی توجهی به اعمال قانون و تبدیل آن به عاملی برای کسب درآمد نیز باعث نبود مدیریت یکپارچه، با هماهنگ و مسئول در حوزه شهر و پیراشهری شده است.

کد خبر 391110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.