مشکلات اقتصادی دغدغه نمایندگان اصفهان

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

چهارشنبه ۳مهر

فولادگر: راه اقتصاد دولتی به بن‌بست رسیده است

حمیدرضا فولادگر در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: امروز آثار راهبرد مقاومت در مقابل راهبرد مذاکره و تصمیم در بخش سیاست خارجی و داخلی و اقتصاد کشور آشکار شده است. چه کسی می‌تواند منکر این موضوع باشد که اقتدار و عزت جمهوری اسلامی در منطقه و امنیت و ثبات کشور در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب بی‌نظیر  بوده است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس ضمن تاکید به ایفای نقش ایران در معادلات منطقه گفت: جمهوری اسلامی صداقت خویش را در مقابله با تروریسم به اثبات رساند و جبهه مقاومت نیز بر رهبری معظم انقلاب تاکید دارد. امروز طرح جمهوری اسلامی مبنی بر تامین امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه، دخالت‌های نظام سلطه گر آمریکا و همدستی همپیمانان آن را به چالش کشیده و کار به جایی رسیده که برخی از کشورهای منطقه حاضر به اصلاح روش خویش در روابط خود با نظام جمهوری اسلامی شده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال رونق تولید اگر چه اقدامات مثبتی در حوزه اجرایی شاهد هستیم و قوه قضاییه نیز تصمیمات راهگشایی در اصلاح روش احضار مدیران بنگاه‌های تولیدی به دادگاه اتخاذ کرده است اما همچنان تولید کنندگان با چالش‌های زیادی خصوصا در حوزه اقتصادی مواجه می‌شوند.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس، بی ثباتی قیمت‌ها، تغییر دستور العمل‌ها و دیوان سالاری اداری را از مهمترین موانع تولید دانست و گفت: تا پایان این ماه گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی با موضوع آسیب شناسی چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در صحن علنی قرائت خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد خصوصی سازی گفت: این روزها سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به نحوی مورد انتقاد قرار گرفته است که زمزمه گرایش به اقتصاد دولتی را به گوش‌ها می‌رساند. راه اقتصاد دولتی به بن بست رسیده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ضمن تاکید به این که انقلاب اسلامی راه حل مستقیمی بین شرق و غرب است اظهار کرد: راه حل، پناه بردن به اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیسم غربی نیست. اقتصاد اسلامی اصول خود را دارد برخی از این اصول در سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شده و بعضی دیگر هنوز کاربردی نشده و به قانون تبدیل نشده است. این مهم به عهده نخبگان و مسوولان تصمیم گیر در نظام است که اقتصاد اسلامی و راهکارهای عملی آن را تبیین کنند.

فولادگر با بیان این که در اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی "اولویت‌ها رعایت نشد" گفت: در نهایت اجرای این اصل محدود به برخی واگذاری‌ها آن هم به روش رد دیون و اولویت دادن به شرکت‌های بزرگ، تضعیف بخش خصوصی و قدرت یافتن بخش شبه دولتی شد. قدرت یافتن بخش شبه دولتی یعنی شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی که نه نظارت پذیری دولتی و نه رقابت پذیری بخش خصوصی را تحمل می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در پایان گفت: گزارش های نظارتی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از آبان ۸۸ تا الان در پیش روی ما و شما است. اگر آسیب شناسی‌ها و هشدارهای این کمیسیون مورد توجه قرار گرفته بود، امروز اشکالات اجرایی و تخلفات سبب نمی‌شد که اصل سیاست‌ها زیر سوال رود.

موسوی لارگانی: آیا مشکلات معیشتی با رفع حصر حل می‌شود؟

سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی چهارشنبه گفت: نظام تصمیمی خود را در قبال افرادی که در سال ۸۸ تیشه به ریشه نظام زدند و با ایجاد فتنه در مقابل نظام ایستادند گرفت. قرار بر این شد که بعضی از افراد که دستاوردهای انقلاب را زیر سوال بردند در حصر باشند و رهبری نیز بر این امر تاکید کردند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: اصلاح‌طلبان به طور کامل شورای شهر را در اختیار داشته و در این دوره ۳۰ نفر از اصلاح‌طلبان به عنوان نماینده تهران در مجلس بودند. آنها که این روزها حرفی برای مردم ندارند، به موضوع حصر و آزادی این افراد اشاره می‌کنند. آیا حل مشکلات کشور در گرو رفع حصر این چهار نفر است؟ اگر حصر برداشته شود مشکلات معیشتی مردم و اشتغال جوانان حل می‌شود؟

 موسوی لارگانی ضمن تاکید به اهمیت اشتغال، اظهارات نمایندگان در مورد حصر را انحرافی خواند و گفت: اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند محصورین با شکنجه اعتراف کردند، صحبت انحرافی است. سال گذشته به نام حمایت از کالای ایرانی و امسال به عنوان رونق تولید نامگذاری شده است. حال که اصلاح‌طلبان نتوانستند کاری در این خصوص انجام دهند ذهن مردم را به این سمت منحرف می‌کنند.

تذکر حاجی‌دلیگانی به وزیر اقتصاد در مورد آشفتگی بازار بورس

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: در روزهای اخیر بازار پایه بورس دچار تلاطم شده و ده‌ها هزار نفر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. گویا این ناشی از بی‌تدبیری یا درست اجرا نشدن مصوبه شورای عالی بورس بوده است.

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس شورای عالی بورس که وزیر اقتصاد است،‌ گفت: زیر مجموعه های شورای عالی بورس به جای اینکه اجرای مصوبه مذکور را از بازار جزء شروع کنند، در بازار کل که به ۳ بخش بزرگ تقسیم می‌شود، شروع کرده اند. باید این مصوبه در بخشی از بورس اجرا می‌شد اما در تمام بازار پول اجرایی شده و بازار بورس را به هم ریخته‌اند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید به ضرورت ثبات بازار بورس از وزیر اقتصاد و رئیس جمهور خواست که سریعا به این موضوع ورود کنند.

ساداتی‌نژاد: ۵ کارخانه تولید آسفالت در کاشان تعطیل شده‌اند

سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: ما زندگی امروز خود را مدیون خون شهدا هستیم و نام آن‌ها از دل مردم، میادین و خیابان‌ها پاک شدنی نبوده و نیست. این پیام مهمی برای کسانی است که به دنبال حذف نام شهدا هستند.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: بعد از گذشت سه سال از کلنگ‌ زنی باغ موزه دفاع مقدس در کاشان هنوز زمین آن به هیات امنا تحویل داده نشده است. خانواده شهدا و خیرین آمادگی شروع عملیات ساختمان را دارند، بنابراین از وزیر راه و شهرسازی میخواهیم که دستور واگذاری زمین را صادر کند.

وی خطاب به وزیر صمت گفت: علی‌رغم ابلاغ بخشنامه توسط معاون وزیر صمت در زمینه تامین مواد اولیه صنایع فولاد، این موضوع اجرایی نشده و باعث تعدیل نیروی شرکت‌های تولید فولاد شده است. این چه وضعیتی است که در بحث قیر وجود دارد؟ ضرورت کار عمرانی شهرداری‌ها، قیر است. ۵ کارخانه در کاشان و آران و بیدگل که تولید آسفالت می‌کنند، تعطیل شده‌اند، این در حالی است قیر کالای وارداتی و تحریمی نیست.

ساداتی‌نژاد با اشاره به جاذبه‌های توریستی تپه سیلک کاشان خطاب به علی اصغر مونسان گفت: این تپه در هر کشور دیگری وجود داشت با درآمد اصله از آن کشور خودر را اداره میکرد. متاسفانه موزه‌ای در کنار این اثر بزرگ جهانی وجود ندارد. لطفا دستور ساخت موزه را صادر کنید.

نماینده مردم کاشان در مجلس در پایان خطاب به وزیر نیرو گفت: چرا دستورهای شما رعایت نمی‌شود؟ عدم رعایت این دستورات موجب نارضایتی کشاورزان در کاشان و آران بیدگل شده است.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

سه شنبه ۲ مهر

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکری کتبی به وزیر جهاد کشاورزی: در شرایطی که ذرت وارداتی برای مصرف نهاده‌های دامی وارد کشور می‌شود، استفاده از آن با استفاده از  ارز دولتی در صنایع تولید پفک چیست؟

به رئیس جمهور: تسریع در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم.

به وزیر کشور:‌ لزوم اتخاذ تدبیر برای جبران کسری بودجه سال گذشته شهرداری‌ها از بودحه سنواتی.

سید ناصر موسوی لارگانی در تذکری کتبی به وزیر صمت: تسریع در تحویل خودروهای ساندرو ثبت‌نامی از سوی شرکت سایپا بعد از گذشت یک سال از موعد تحویل.

به رئیس جمهور، جهاد کشاورزی و دادگستری: لزوم برخورد جدی با سلطان واردات جو در کشور وجلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان.

به رئیس جمهور: لزوم بهره‌مندی جانبازان بالای ۷۰ درصد از امتیازات ویژه خانواده‌های شهدا

چهارشنبه ۳ مهر

حاجی دلیگانی در تذکری کتبی به وزیر راه و شهرسازی: لزوم اتخاذ تدابیری برای کارمندان، دانشجویان و بیمارانی که مجبورند از سرویس‌های هوایی با توجه به گرانی سرسام آور قیمت بلیت هواپیما استفاده کنند.

به وزیر ورزش: لزوم اتخاذ تدابیر عاجل برای حذف آقازاده و دامادسالاری و جایگزینی شایسته سالاری در عرصه ورزش.

سید ناصر موسوی لارگانی در تذکری کتبی به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد: تسریع در امحای ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در انبارهای بندر امام خمینی.

کد خبر 391102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.