اعتراض مردم به ۱۴ سال تخلیه زباله در چهاردانگه/ دایملر یک میلیارد دلار جریمه شد

جریمه یک میلیارد دلاری خودروسازی دایملر به دلیل آلایندگی، فراخوان شرکتهای نفتی جهان برای سرمایه گذاری بر فناوری جذب کربن، سخنرانی گرتاتونبرگ در سازمان ملل، اعتراض مردم به ۱۴ سال تخلیه زباله در چهاردانگه و دستگیری ۷۵۰ شکارچی در مازندران عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در نخستین جمعه مهرماه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دادستانی آلمان شرکت خودروسازی دایملر را به خاطر صدور گواهی فنی برای خودروهایی که آلایندگی آنها مطابق استاندارد نبوده است ۸۷۰ میلیون یورو (حدود ۹۶۰ میلیون دلار) جریمه کرد.

دادستانی شهر اشتوتگارت، مرکز دایملر، روز سه‌شنبه دوم مهر گفت دلیل این جریمه مسامحه و نقض مسئولیت‌های نظارتی این شرکت بر محصولاتش است.

شرکت دایملر اعلام کرد که پایان این دادرسی «در راستای منافع این شرکت است» و به جریمه اعتراض نخواهد کرد.

فراخوان شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری بر فناوری جداسازی و ذخیره کربن

سیزده شرکت بزرگ نفتی روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر در آستانه گردهمایی گروه «پیشگامان صنعت نفت و گاز برای مقابله با تغییرات اقلیمی» در نیویورک، طرحی را برای ترویج سرمایه‌گذاری در فناوری «جذب، جداسازی و ذخیره دی‌اکسید کربن» موسوم به فناوری (CCUS) ارائه کردند.

صاحبان و سرمایه‌گذاران شرکت‌های نفتی که با تقاضای روزافزون فعالان محیط زیست در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی روبرو هستند، می‌گویند که با استفاده از این فناوری می‌توان کربن حفاری شده را خنثی کرد.

بالا رفتن استفاده از سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان باعث شده است تا دانشمندان و فعالان محیط زیست به دلیل نگرانی از گرمایش زمین، سرعت آب شدن یخ‌های قطبی، گرم شدن آب اقیانوس‌ها و افزایش سطح آب دریاها، صنایع نفت و گاز را مورد انتقاد قرار می‌دهند. محققان می‌گویند که کشورها برای جلوگیری از فاجعه باید طی دهه آینده میزان گازهای گلخانه‌ای را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.
در فناوری جذب و جداسازی کربن، گاز دی‌اکسید کربن از منابع اصلی مانند نیروگاه‌های سوخت فسیلی و برق جدا شده و در مخزنی طبیعی در زیر زمین ذخیره می‌شود.

کلانتری: هیچ وجه به صنایع مخرب محیط زیست مجوز نخواهیم داد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست فارغ از جغرافیای سیاسی متعلق به همه مردم است گفت: افزایش تولید داخل به بهای آلوده سازی محیط زیست، تعدی محرز به حقوق نسل های بعد است.

وی گفت: رشد فزاینده جمعیت ،افزایش تولید ناخالص و افزایش بی حساب رفاه، نسل آینده را اینگونه قربانی خودخواهی نسل حاضر خواهد کرد.

وی الگوی مصرف امروز را عامل تهدید کننده و مخرب محیط زیست این سرزمین خواند و افزود: در این خصوص تغییرات اقلیمی  را میتوان نام برد که اثرات زیست محیطی جبران ناپذیری را به ما تحمیل خواهد کرد و ما امروز از متوسط گرمایش جهانی عبور کرده ایم.

تخلیه زباله ها در منطقه چهاردانگه ساری به رغم اعتراض مردم

تجمع اهالی چهاردانگه ساری برای جلوگیری از انتقال زباله به این منطقه با ورود نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و اولین سری زباله ها در میان اعتراضات در این منطقه تخلیه شد. گفته می شود تعدادی از مردم معترض مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برخی نیز بازداشت شده اند.
زباله شهرستان ساری قرار بود به مدت ۶ ماه در منطقه گوی‌ چاله چهاردانگه دپو شود که علیرغم گذشت ۱۴ سال کماکان زباله ها به این منطقه منتقل می شود.
تجمع مردم روستاهای منطقه چهاردانگه ساری جهت ممانعت از انتقال زباله شهرستان ساری به این منطقه با ورود نیروی انتظامی به خشونت کشیده شده، علیرغم اعتراضات زباله های شهری و بیمارستانی در این منطقه تخلیه شد.

۷۵۰ شکارچی غیرمجاز در مازندران دستگیر شدند
مسئول یگان حفاظت محیط زیست مازندران از دستگیری ۷۵۰شکارچی غیرمجاز پرندگان و پستانداران تحت حفاظت در این استان در شش ماهه امسال خبر داد.

مسلم آهنگری اظهار کرد: از این شکارچیان حداقل ۵۸۴ قبضه سلاح غیرمجاز کشف و پرونده آنان برای رسیدگی و برخورد قانونی در اختیار مراجع قضایی قرار داده شد.
آهنگری گفت : یگان حفاظت امسال ۶۷۹ مورد شکارغیرمجاز و زنده گیری پرندگان مهاجر زمستان گذران و کمیاب در تالاب ها و آبگیرهای استان را هم کشف کرد .
مسئول یگان حفاظت محیط زیست مازندران آمار تخلف های زیست محیطی ثبت شده در مازندران را هم در این مدت ۶۴۱ مورد اعلام کرد و گفت : این تخلف ها بیشتر در زمینه ایجاد آلودگی ، تخریب ، آتش سوزی و تعلیف غیرمجاز محیط زیست بوده است.

بررسی موادی از پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه قانون شکار و صید

در جلسه اصلی کمیسیون لوایح هیئت دولت که به ریاست وزیر دادگستری برگزار شد، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید در دستور کار قرار گرفت.

 با توجه به ضرورت بازنگری در ضوابط مربوط به حفاظت از حیوانات وحشی، سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌نویس اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید را در ۲۲ ماده به دولت ارائه کرد.

ما در آستانه انقراض بزرگ قرار گرفتیم

گرتا تونبرگ فعال محیط زیست ۱۶ ساله سوئدی  روز دوشنبه یکم مهر در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد.

 او چندی پیش با یک سفر دو هفته‌ای از مسیر دریا خودش را به ایالات متحده رساند تا بتواند از این فرصت برای حضور در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل استفاده کند.

وی  در جمع سیاستمداران جهان در شرایطی که صدایش می‌لرزید و تلاش می‌کرد جلوی گریه‌اش را بگیرد، گفت: «من نباید اینجا باشم بلکه باید آنسوی اقیانوس در مدرسه می‌بودم. با وجود آن که شما باید برای ما جوانان امید به ارمغان می‌آوردید اما با حرف‌های تو خالی کودکی و رویاهای مرا دزدیده‌اید.
گرتا تونبرگ روز چهارشنبه ۲۳ مرداد با قایق بادبانی از مسیر اقیانوس اطلس راهی نیویورک شد تا بتواند در اجلاس سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی حاضر شود. گرتا در این مدت در تجمع‌های اعتراضی دانش‌آموزان و دانشجویان و فعالان محیط زیستی در ایالات متحده شرکت کرد. پس از شروع اعتراض تک‌نفری گرتا مقابل پارلمان سوئد، این جنش اعتراضی رفته رفته جهانی شد و از آن پس بود که دانش‌آموزان از کشورهای مختلف به درخواست او پاسخ مثبت داده و بارها در تجمع‌های خیابانی حاضر شدند. این تجمع‌ها تاکنون به ۱۰۰ کشور جهان تسری یافته است.

رهاسازی ۲۰۰ گونه جانوری در دوماهه اخیر نتیجه ساماندهی به کلینیک حیات وحش پردیسان است

بادام فیروز رئیس پژوهشکده محیط زیست در خصوص مرکز بازپروری حیات وحش پردیسا می گوید: قرنطینه پردیسان مرکزی است که گونه های جانوری آسیب دیده یا بیمار در این مرکز مورد درمان و بازپروری قرار می گیرند و بعد از طی مراحل درمان و بازپروری گونه هایی که شرایط برگشت و رهاسازی در زیستگاه طبیعی را دارند شناسایی و در زیستگاه رهاسازی می شوند.

وی می افزاید: در دوماه گذشته تحت همین برنامه ساماندهی حدود ۲۰۰ گونه مختلف جانوری که قابلیت برگشت به زیستگاه را داشتند، انجام شد و در زیستگاه‌های طبیعی کشور رهاسازی شده اند، اما برخی از گونه های جانوری موجود در پردیسان بعلت شرایط خاصی که دارند قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند که باید این گونه ها ساماندهی شوند

کد خبر 391100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.