سعودی: حمله به تاسیسات آرامکو بی‌پاسخ نمی‌ماند

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حمله به تاسیسات آرامکو بی‌پاسخ نمی‌ماند

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در حالی که انصارالله یمن اذعان کرده با پهپاد تاسیسات پالایشگاهی آرامکو را هدف گرفته به خبرنگاران گفت: می‌دانیم "موشک‌ها"یی که تاسیسات پالایشگاهی آرامکو را هدف گرفتند از شمال آمده بودند و در حال حاضر روی تعیین نقطه‌ای که حمله از آنجا انجام گرفته بود، کار می‌کنیم. وی در کنفرانسی در نیویورک گفت، این حملات نمی‌توانند بدون پاسخ بمانند. این وزیر مشاور گفت: زمانی که نتایج تحقیقات درباره نقطه شلیک پهپادها و موشک‌ها مشخص شوند راهکارهای مختلفی را مطرح و راهکار مناسب را انتخاب خواهیم کرد. این وزیر سعودی گفت، کشورش با دوستان و هم‌ پیمانانش درباره گام‌های آتی که بعد از حملات ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی سعودی خواهد برداشت، رایزنی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: زمانی که تیم تحقیقات فعالیت خود را به اتمام برساند نتایج را اعلام خواهیم کرد.

نتانیاهو مجددا مامور تشکیل کابینه شد

وون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی بار دیگر بنیامین نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه جدید کرد. نتانیاهو بعد از انتخابش برای این ماموریت با به میان کشیدن پای ایران گفت: باید دولت فراگیر برای مقابله با "چالش‌های ایران" تشکیل شود. نتانیاهو اظهار کرد، اگر نتوانم دولت فراگیر تشکیل دهم ماموریت را به شما واگذار خواهم کرد. ما دولتی متحد و فراگیر تشکیل خواهیم داد. وی از بنی گانتس، رقیب انتخاباتی خود و رئیس حزب "آبی سفید" که بیشترین آرای انتخاباتی را هم کسب کرده بود، خواست به این دولت بپیوندد. این در حالی است که رئیس حزب آبی سفید مشارکت در دولتی به ریاست نتانیاهو را رد کرد. گانتی در فیسبوک با اشاره به ماموریت نتانیاهو برای تشکیل کابینه نوشت، حزب آبی سفید هرگز نمی‌پذیرد به دولتی بپیوندد که نخست وزیرش احتمالا با اتهامات مهمی روبه‌رو شود. نتانیاهو ۲۸ روز برای تشکیل دولت جدید با امکان تمدید ۱۴ روزه آن فرصت خواهد داشت. ماموریت نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید بعد از شکست رایزنی‌ها بین او و گانتس درباره تشکیل دولت متحد فراگیر است. گفتنی است احزاب راست‌گرا به رهبری لیکود (حزب نتانیاهو) ۵۵ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به دست آورده‌اند در حالی که حزب آبی سفید و هم‌پیمانانش ۵۴ کرسی. نتانیاهو از مارس ۲۰۰۹ ریاست دولت رژیم صهیونیستی را برعهده دارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیش از این گزارش داده بودند، مذاکرات بین گانتس و نتانیاهو شکست خورده است.

تماس مارک اسپر با ولیعهد سعودی

محمد بن سلمان در تماس تلفنی که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با او برقرار کرد، گفت: حمله به عربستان مستلزم حمایت قاطع در جهت حفظ امنیت و صلح بین‌المللی است. طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وزیر دفاع آمریکا در این تماس تلفنی به مقدمات جاری جهت اعزام نیروهای آمریکایی "با ماهیت دفاعی" به عربستان اشاره کرد. وزیر دفاع آمریکا باز هم ادعاهای واهی خود درباره ایران را تکرار و از عربستان برای پیوستن بین‌المللی امنیت و حمایت از دریانوردی و نقش آن در مشارکت در حفظ امنیت دریایی و تجارت جهانی تشکر کرد. اسپر تصریح کرد، کشورش هر آنچه برای یاری به عربستان جهت دفاع از خودش لازم باشد، انجام خواهد داد.

شرایط منطقه دشوار و پیچیده است

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای تبریک روز ملی عربستان در این کشور حضور یافتیم و با پادشاه و ولیعهد این کشور برای بررسی روابط رو به گسترش دو طرف و نیز شرایط منطقه‌ای و تلاش بری آرام کردن اوضاع و دور کردن خطر آغاز هرگونه درگیری یا جنگی و جبران خسارات تمامی این موارد دیدار و گفت‌وگو کردیم.عبدالمهدی اظهار کرد: دیدارها فشرده، گسترده، صریح و مستقیم بودند، پیشنهاداتی را برای ایجاد راه‌حل‌هایی جهت کمک به پیشرفت و توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه نفت و معاملات تجاری و نیز آرام کردن شرایط منطقه و ممانعت از آغاز جنگ ارائه کردیم. نخست وزیر عراق گفت: در دیدارهای فشرده‌مان با پادشاه و ولیعهد عربستان بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کردیم و ما به پیشروی به سوی بهبود اوضاع و ممانعت از بروز هرگونه درگیری و یا احتمال آغاز هرگونه درگیری یا جنگ در منطقه امیدوار هستیم، همه مخالف جنگ هستند و تنها آرامش را می‌خواهند. او با اشاره به اینکه شرایط منطقه دشوار و پیچیده است، بر شکیبایی و تلاش برای دستیابی به کلیدها، درب‌ها و راه‌حل‌هایی قابل قبول برای همه طرف‌ها تاکید کرد.

کشته شدن ۱۱ سرکرده صف اول داعش در عملیاتی در صلاح‌الدین عراق

قطری العبیدی، از فرماندهان حشد شعبی در الانبار گفت: نیروهای امنیتی تحت امر فرماندهی عملیات الجزیره با پشتیبانی نیروهای حشد عشایری و با حمایت هوایی ارتش عملیات امنیتی پیش دستانه‌ای را در منطقه المطعجات در نزدیکی مرزهای استان‌های صلاح‌الدین شروع کردند. این عملیات بعد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی درباره وجود نشست سرکردگان داعش در یکی از مخفیگاه‌های آن انجام گرفت. العبیدی افزود: نیروهای امنیتی با حمایت نیروی هوایی توانستند به منطقه یورش برده و عملیات منجر به کشته شدن تمام سرکردگان داعشی که در این نشست حضور داشتند، شد که تعداد آنها ۱۱ تن بود. در میان آنها والی صلاح الدین نیز حضور داشت. وی افزود: فرماندهان داعشی که هدف گرفته شدند از صف اول رهبران جنایتکار داعش بودند.

کد خبر 391052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.