احیای بافت‌های تاریخی و ناکارآمد به طرح‌های متفاوت نیاز دارد

شهردار زرین شهر گفت: بافت فرسوده شامل دو بخش بافت تاریخی و بافت‌ ناکارآمد است که باید برای هر یک از این دو محدوده طرح‌های متفاوت اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، میثم محمدی در نشست کمیسیون "مهر و میراث" شهرداری زرین‌شهر، اظهار کرد: فرهنگ هر شهر را باید در بافت تاریخی و آثار کالبدی به جامانده از گذشتگان جستجو کرد، چراکه بافت  تاریخی با حفظ موقعیت اجتماعی و فرهنگی خود یکی از ارکان ارزشمند و هویت‌بخش در شهرها است، اما متاسفانه در دهه‌های گذشته آسیب‌های فراوانی به این بافت وارد شده است. 

وی با بیان اینکه بافت فرسوده شامل دو بخش تاریخی و ناکارآمد است که باید برای هر یک از این دو محدوده طرح‌های متفاوت اجرا کرد، افزود: توجه به بازسازی و تغییر کاربری آثار تاریخی ارزشمند همچون برج‌های کبوتر، حمام‌ها، خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی می‌تواند به تقویت و توسعه صنعت گردشگری در شهرها کمک کند.

شهردار زرین‌شهر با بیان اینکه امروزه از بافت تاریخی شهرها به عنوان سرمایه‌های ارزشمند یاد می‌شود، تصریح کرد: یکی از بناهای ارزشمند تاریخی زرین‌شهر "باغ برجی ریز" است وضعیت اسفناکی دارد و بازسازی آن می‌تواند این مکان را به یکی از مسیرهای گردشگری تبدیل کند.

محمدی با بیان اینکه احیاء و بازآفرینی گنجینه ارزشمند میراث ملموس فرهنگی به عنوان یکی از محورهای توسعه شهری شناخته می‌شود، ادامه داد: مرمت و بازسازی "باغ برجی ریز" در مرحله بررسی آگهی مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارد و به‌زودی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از پتانسیل‌های بالقوه گردشگری و احیای هویت تاریخی در رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر است بر همین اساس استفاده صحیح از بناهای تاریخی باقی‌مانده در زرین‌شهر همچون برج کبوتر ریز، حمام ساحل، مسجد صباحی و مسجد جامع با معماری خارق‌العاده می‌تواند حیات واقعی و مدنی شهر را تضمین کند.

شهردار زرین‌شهر عنوان کرد: در حوزه تغییر کاربری بناهای تاریخی به اماکن گردشگری تجربه‌های موفق بسیاری در شهرهای ایران وجود دارد و توجه به این مسئله نشان می‌دهد، تغییر کاربری بناهای تاریخی به ورک‌شاپ، چایخانه، خانه‌های بومگردی، موزه‌های مردم‌شناسی و... نقش مهمی را در جذب و ماندگاری گردشگران ایفا می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: حمام تاریخی ساحل از جمله اماکن تاریخی زرین‌شهر است که با تغییر کاربری آن می‌توان این مکان را به موزه مردم‌شناسی و ورک‌شاپ تبدیل کرد و یا از این مکان برای کاربری‌های فرهنگی و گردشگری به شکلی هدفمند بهره برد، البته برای این اقدام می‌توان از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای حفظ و احیاء بافت‌ها، اماکن و عناصر ارزشمند تاریخی شهر استفاده کرد.

وی با تآکید بر لزوم شناسایی، ساماندهی و تقویت هنرمندان صنایع‌دستی زرین‌شهر گفت: قدمت صنایع دستی شهرستان لنجان به بلندای تاریخ این منطقه است، اما متاسفانه بعضی از این هنرها همچون زری‌بافی، تخته‌کشی و... منسوخ شده و هنرهای باقی‌مانده نیز همچنان جایگاه خود را در بازار فروش و صادرات پیدا نکرده است.
شهردار زرین‌شهر افزود: دو مقوله گردشگری و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر دیده شود و در این بین گذرهای فرهنگی بیان‌کننده فرهنگ و تاریخ کهن شهرها است که می‌توانند اقتدار شهرها را بالنده‌تر و در نهایت توسعه صنعت گردشگری و توسعه پایدار شهری را ایجاد کند.

محمدی از پیگیری برای ثبت ناملموس دمپخت لاخلی خبر داد و گفت: ثبت میراث ملموس و ناملموس پیامدهای مثبت زیادی دارد از این رو  مطالعات ثبت ناملموس دمپخت لاخلی تکمیل شده و امیدواریم بتواینم از این مهم نیز در جذب گردشگر بهره‌مند شویم.

کد خبر 391032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.