ایجاد بزرگترین دستگاه کمپکتور کشور در رشت

شهردار رشت گفت: بزرگترین دستگاه کمپکتور کشور برای استفاده در محل دفن زباله سراوان رشت خریداری شده است که با کم کردن حجم زباله، از دپوی آن با حجم بسیار زیاد جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایمنا، ناصر حاج‌محمدی اظهار کرد: لندفیل سراوان رشت از بهترین لندفیل‌های کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر شهرهای شمالی به دلیل محدودیت فضا و مشکلات مربوط به زمین، با مشکل دفن و دفع بهداشتی زباله مواجه هستند گفت: این‌ معضل از سال‌های بسیار دور تا به امروز در شهرهای شمالی همچنان وجود دارد.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: دولت لایحه‌ای مبنی بر توجه ویژه به مساله پسماندها در سه استان شمالی کشور تنظیم کرده و خرید دستگاه زباله‌سوز را در هیئت وزیران مصوب کرده است.

حاج‌محمدی افزود: در دو استان شمالی دیگر برای نصب دستگاه‌زباله سوز اقدام شده و در یکی از شهرها این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: رشت، سومین شهری بود که دستگاه‌زباله سوز برای آن در نظر گرفته شد، اما نداشتن زمین و مشکلات‌ زیست محیطی این شهر را در تنگنا قرار داد.

شهردار رشت با بیان اینکه‌ مطالعات زیست‌محیطی برای نوع زباله‌سوزی که قرار است در رشت نصب شود انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، در نهایت برای رشت دستگاه زباله‌سوز ۶۰۰ تنی یعنی سه خط ۲۰۰ تنی در نظر گرفته شد.

حاج محمدی با بیان اینکه برای ایجاد تصفیه‌خانه شیرابه های زباله دفنگاه سراوان نیز از منطقه دپوی زباله بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تن خاکبرداری شد، اضافه کرد: پس از این میزان خاکبرداری تاکنون حدود یک‌هزار کامیون مصالح شن و مخلوط شن، برای ایجاد تصفیه‌خانه شیرابه زباله مصرف شده است.

وی ادامه داد: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته، این تصفیه خانه می‌تواند به میزان سه لیتر بر ثانیه شیرابه تولیدی را تصفیه کرده و به آب قابل استفاده غیرشرب تبدیل کند.

شهردار رشت در ادامه تصریح کرد: به موازات این خط تصفیه سه لیتری، باید خط سه لیتری دیگر نیز ایجاد کرد که بتواند شش لیتر شیرابه تولیدی را تصفیه کند.

حاج‌محمدی گفت: در کشورهای توسعه یافته، حجم بسیاری از زباله‌ها غربال شده و بخش‌های قابل تبدیل به کمپوست جدا شده و بخش‌های غیرقابل تبدیل به کمپوست سوزانده می‌شود که این روش الگویی بسیار مناسب برای کاهش حجم زباله است.

وی با بیان اینکه بزرگترین دستگاه کمپکتور کشور نیز برای استفاده در محل دفن زباله سراوان رشت خریداری شده است، خاطرنشان‌ کرد: این دستگاه با کم کردن حجم زباله از دپوی آن با حجم بسیار زیاد جلوگیری می کند.

شهردار رشت بر لزوم تفکیک زباله از مبدا نیز تاکید کرد و گفت: امکانات تفکیک از مبدا ناچیز بوده و فرهنگسازی در این زمینه به نحو مطلوب انجام نشده است از این‌رو تمام دستگاه‌های اجرایی باید در جهت تفکیک پسماندهای خشک از تر اهتمام بیشتر داشته باشند.

حاج‌محمدی متوسط میزان تولید زباله در رشت را روزانه ۸۰۰ تن عنوان کرد و گفت: میزان تولید زباله نسبت به قبل روزانه ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

کد خبر 390979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.