سرمایه‌گذاری شهرداری گز در صنعت نمایشگاهی/تحقق ۱۰۹ درصدی بودجه ۹۸

شهردار شهر گز گفت: ایجاد شهرک نمایشگاهی خودرو در منطقه گز با ایجاد سه هزار شغل یک برند استانی و فرصتی خوب برای سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود بخشی در نشست خبری با بیان اینکه در گذشته با تبعیت از قانون قبلی درآمد شهرداری گز بالا بود، اظهار کرد: طبق قانون قبل، عوارض آلایندگی و ارزش افزوده شهرها به روش منطقه‌ای تقسیم می‌شد که به خاطر وجود پالایشگاه و سرانه جمعیت رقم این عوارض متناسب بود، اما بر اساس قانون جدید از ابتدای سال ۹۶ توزیع این عوارض به صورت استانی است و منجر به کاهش درآمد شهرداری گز شد.

تنها ۲ پروژه‌ نیمه‌تمام شهری باقی مانده است

شهردار گز با بیان اینکه از دوره قبل مدیریت شهری پروژه‌های ناتمام بسیاری باقی مانده بود، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های مجموعه فرهنگی و کتابخانه شهر در آن زمان با سه میلیارد تومان آغاز شد که با وضعیت کاهش درآمد شهرداری روند تکمیل آن تا به امروز ادامه داشت، اما در شرایط فعلی تنها دو پروژه نیمه‌تمام آتش‌نشانی و مجموعه فرهنگی وجود دارد.

بخشی با بیان اینکه بدهی شهرداری گز در ابتدای کار شورای دوره پنجم پنج میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: در آن زمان حقوق نیروی انسانی نیز به تأخیر افتاده بود، اما با وجود تمام مشکلات توانستیم بدون کاستن از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بر همه این مشکلات فائق آییم، اما امروز قصد داریم پس از دو سال سکوت، مردم را از دلایل تاخیر در اجرای پروژه‌های شهر باخبر کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین پروژه شهر گز شهرک نمایشگاهی خودرو است، اظهار کرد: در سال ۸۸ طرح شهرک نمایشگاهی خودرو گز تصویب شد و در سال ۹۲ یک پهنه ۶۰ هکتاری در قسمت جنوبی شهر برای این موضوع اختصاص یافت و این شهرک در دو پلاک ۴۱۸ و ۴۳۷ نشانه‌گذاری شد، البته پلاک ۴۱۸ با مساحت شش میلیون مترمربع در سه منطقه خورزوق، شاهین‌شهر و گز طراحی شد.

شهردار گز ادامه داد: بیشتر مالکان پلاک ۴۱۸ بخش خصوصی هستند، اما هیچکدام سند مالکیت ششدانگ ندارند و اسناد آن‌ها مشاع است، ولی در پلاک ۴۳۷ اغلب مالکان دارای سند ششدانگ هستند و وضعیت این پلاک از نظر مالکیت بهتر از پلاک ۴۱۸ است.

بخشی با تاکید بر اینکه مالکان به دریافت ۳۰ درصد سود از فعالیت شهرک راضی نیستند، تصریح کرد: بسیاری از اراضی این منطقه با کاربری فضای سبز و معابر تعریف شده است و برای شهرداری توافق بر مبنای اختصاص سهم سود بیش از این درصد امکانپذیر نیست این در حالیست که طرح فاز یک این شهرک در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و پنج قطعه مشخص شده است  و امیدواریم با کمترین مشکل اجرای آن شروع شود.

وی با بیان اینکه اجرای شهرک نمایشگاهی در منطقه گز به نفع مردم این منطقه است، یادآور شد: مسئولان بسیاری استان‌ها و شهرها خواهان اجرای این طرح بودند، اما اصرار بر این بود که پروژه در شهر گز که فاصله اندکی هم با اصفهان دارد اجرا شود تا به واسطه این شهرک سه هزار شغل در این منطقه ایجاد شود، شهرک نمایشگاهی خودرو گز یک برند استانی است و می‌تواند معضل اشتغال را هم حل کند.

طرح جامع شهر تا ۸ ماه آینده آماده می‌شود

شهردار گز با تاکید بر اینکه زمینه حضور گسترده تمام مشاغل و صنوف مربوط به خودرو در شهرک نمایشگاهی گز ایجاد شده است، افزود: در ابتدای کار سه پیشنهاد ایجاد شرکت تعاونی توسط مالکان، انجام پروژه توسط خود آن‌ها یا سرمایه‌گذاری مالکان یا واگذاری املاک به شهرداری را مطرح کردیم که مالکان ترجیح دادند هر کدام به میزان زمین خود سود دریافت کنند که پس از انجام توافق با آن‌ها پروژه در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و مراحل آن شروع می‌شود.

بخشی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مدیریت شهری جدید و شورای پنجم از بین بردن نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم بود، خاطرنشان کرد: در این مدت ممیزی پروژه طرح جامع شهر انجام شد و با توجه به اینکه از سال ۹۲ طرح جامع شهر گز تصویب شده امیدواریم این طرح را تا هشت ماه آینده در اختیار داشته باشیم، زیرا در این طرح جامع تمام مشکلات هندسی و ترافیکی، سیما و منظر شهری، مدیریت بحران و مدیریت آب‌های سطحی دیده شده و به نوعی بسیاری از مشکلات شهر را رفع می‌کند.

ساماندهی ۵۵۰۰ پرونده شهرسازی در شهرداری گز

وی گفت: پنج هزار و ۵۰۰ پرونده شهرسازی در شهرداری موجود بود که همه آن‌ها با اختصاص اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیون تجمیع و اسکن شد این در حالیست که برای تحقق شهر الکترونیک در سایت شهرداری امکاناتی ایجاد شده که هر شهروند می‌تواند با استفاده از آن وضعیت مالکیت پلاک خود را بدون مراجعه به شهرداری بررسی کند.

شهردار گز با اشاره به هشت اثر ثبت ملی شده در این شهر، اظهار کرد: همه این اقدامات فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، حتی در سال گذشته نخستین همایش سرمایه‌گذاری با معرفی ۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر گز برگزار شد تا نشان دهیم که خواهان مشارکت با مردم هستیم، چرا که از نظر ما مردم ولی نعمت ما هستند.

بخشی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در شهر گز، قانونمند کردن توافقات را از مهمترین اقدامات شهرداری گز دانست و تصریح کرد: گلایه‌های بسیاری در زمینه قانونمند نبودن فرآیندها و توافقات وجود داشت به همین دلیل هم دعاوی حقوقی بسیاری برای شهرداری ایجاد و در طول ۱۲ سال حدود ۱۴۰ پرونده حقوقی برای شهرداری ایجاد شده بود که در این دو سال با حمایت شورای شهر گز به نحو چشمگیری از حجم این پرونده‌ها کاسته شد و امروز هیچ پرونده حقوقی نداریم.

تحقق ۱۰۹ درصدی بودجه ۹۸ شهرداری گز

وی با اشاره به تحقق بودجه شهرداری گز اظهار کرد: در سال ۹۶ بودجه شهر گز ۱۸ میلیارد بود که ۸۰ درصد آن تحقق یافت در سال ۹۷ هم بر مبنای ۱۸ میلیارد تومان مصوب شد که ۱۴۳ درصد آن تحقق یافت و این ۴۳ درصد به دلیل ورود سهام شهرداری گز از شرکت آب و فاضلاب استان به بودجه بوده که ارزش اسمی آن تا سال قبل ۱۲.۵ میلیارد تومان بود، بودجه سال ۹۸ بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان بود که در شش ماهه اول ۱۰۹ درصد تحقق داشته که از این میزان ۷۰ درصد بودجه جاری است.

شهردار گز با بیان اینکه ۷۰ درصد خدمات آتش‌نشانی گز به آزادراه است، گفت: این ساختمان در گذشته در مکانی بود که از نظر ایمنی سازه وضعیت مناسبی نداشت و در مکان جدید ایستگاه آتش‌نشانی به کنار پارک سوار منتقل شد و با حمایت شورای شهر و تامین بخشی از هزینه آن توسط فولاد مبارکه و سازمان مدیریت بحران ساختمان جدید امسال تکمیل خواهد شد و بزرگترین مزیت این ایستگاه جانمایی آن در کنار آزادراه است.

بخشی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل عمومی برای هر بلیط اتوبوس چهار هزار تومان یارانه پرداخت می‌کنیم، اظهار کرد: با افزایش شدید قیمت اتوبوس تنها قادر به بازسازی آن‌ها هستیم که سال گذشته با بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی چهار دستگاه اتوبوس را بازسازی و وارد خطوط کردیم همچنین به وضعیت پنج دستگاه دیگر هم رسیدگی محدودی شد که این میزان فعالیت تقریبا رضایت ۹۰ درصدی شهروندان را در موضوع حمل‌ونقل به دنبال داشت.

احیای یک تفاهم‌نامه ۳۰ ساله با ارزش ۵۰ میلیاردی

وی احیای تفاهم‌نامه اختصاص پساب تصفیه شده شاهین‌شهر به گز برای آبیاری فضای سبز را پس از ۳۰ سال اقدام مهمی دانست و گفت: این تفاهم‌نامه از ۳۰ سال قبل منعقد شده بود و تاکنون بدان عمل نمی‌شد، ارزش این تفاهم نامه ۵۰ میلیارد تومان است و در آینده از این پساب برای آبیاری محیط اطراف کاروانسرای عباسی هم می‌توان استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه آرامستان شهر گز سنتی است، افزود: بخش عمده‌ای از  زمین‌های اطراف آن در مالکیت اشخاص است و با توجه به اینکه زمینی برای توسعه آرامستان نداریم خواهان همکاری مردم هستیم، اما باوجود آگهی‌های متعدد کسی تاکنون اسناد خود را ارائه نکرده است، البته افرادی که زمین‌هایشان سند دارد حق‌شان محفوظ است، اما افرادی که زمین را بدون سند تصرف کرده‌اند، بهتر است همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند.

احداث قطار سریع‌السیر به حضور سرمایه‌گذاران در گز کمک می‌کند

در ادامه این نشست مجتبی نیرومند، رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گز و نماینده شاهین‌شهر در شورای استان، اظهار کرد: منتخبین شورای پنجم سعی بر اطلاع رسانی دقیق به مردم دارند تا در جریان همه امور شهر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان تنها محل ایجاد شهرک نمایشگاهی خودرو شهر گز خواهد بود، افزود: تاسیس این شهرک اگرچه مدعیانی در شهرهای دیگر داشت، اما حسب تاکیدات استانداران سابق و جدید و حمایت راه و شهرسازی و اداره صمت این شهرک در شهر گز ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گز با اشاره به اینکه احداث قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان به حضور گردشگر کمک می‌کند، تصریح کرد: علاوه بر این احداث مترو شاهین‌شهر هم به رونق صنعت گردشگری در این منطقه کمک می‌کند که برای این افزایش تقاضا در بخش گردشگری قطعا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امکانات هتلی کامل در شهرک نمایشگاهی خودرو دیده شده است، اظهار کرد: تمام خدمات صنف خودرو از جمله، گمرک، پلیس راهور، معاینه فنی، شماره‌گذاری پلاک، بانک‌ها و نمایندگی‌های مجاز خودرو در این شهرک مستقر خواهند شد که سهم عمده‌ای در ایجاد اشتغال و حضور صنعت در این شهر خواهد داشت.

نیرومند با بیان اینکه شهر گز پتانسیل خوبی در زمینه آثار تاریخی دارد، افزود: کاروانسرای عباسی قابلیت اسکان هتلی دارد و زمین‌های اطراف آن قابلیت توسعه زیرساختی دارد که می‌تواند در پذیرش و جذب توریست موثر باشد و بخشی از حجم توریست‌های اصفهان را پذیرش کند.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱ هکتار از شرکت خوش طعم به مجموعه گردشگری تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح بلوار خلیج فارس به صورت سه سطح ساخته و با این کار ورودی گز به شاهین‌شهر از سه طریق فراهم می‌شود، همچنین در خصوص مجتمع مسکونی آفتاب هم توافقاتی در حال انجام است.

نماینده شاهین‌شهر در شورای استان با اشاره به بزرگداشت گویش گزی، گفت: با توجه به اینکه چند شهرستان دیگر در استان هم دارای گویش هستند برای مراسم بزرگداشت این گویش‌ها تاریخ ۲۰ مرداد ارائه شد که قرار است با حضور همه این شهرستان‌ها که دارای گویش مشترک یا تا حدودی مشابه هستند جشنواره‌ای استانی با برنامه متنوع فرهنگی هنری برگزار شود.

۲۰ مردادماه به عنوان روز گز انتخاب شد

در ادامه این نشست مصطفی حکیمیان رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی گز با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در شورای گز، اظهار کرد: زمین‌های اطراف کاروانسرای عباسی شهر گز ۲۵ هکتار است که ۸۰ درصد آن در مالکیت شهرداری است و با توجه به قول یکساله سرمایه‌گذار برای احیای کاروانسرا در این ۲۵ هکتار هم کمپین گردشگری مدرن ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهر گز ظرفیت فرهنگی بالایی دارد، افزود: تاکنون جلسات بسیاری با هنرمندان و فرهیختگان شهر داشتیم که نتیجه آن تشکیل شورای شعر، شورای موسیقی، انجمن تئاتر، ارکست شهر گز و ساماندهی تعزیه‌خوانی برای اولین بار است همچنین طی چندماه آینده خانه هنرمندان در شهر گز افتتاح می‌شود.

نائب رئیس شورای شهر گز با بیان اینکه تا پایان سال سالن دو پردیس سینمایی شهر را افتتاح می‌کنیم، گفت: زبان گزی جزء میراث ناملموس این شهر است که در سال ۹۶ به ثبت ملی رسید و برای ۳۰ بهمن سالروز ثبت این گویش درپی تدارک برنامه‌هایی هستیم، همچنین روز ۲۰ مرداد به عنوان روز گز انتخاب شد که از تابستان آینده برنامه‌هایی برای شناخت بیشتر تاریخ و تمدن گزی خواهیم داشت.

کد خبر 390970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.