روند مهاجرت معکوس نیازمند ایجاد زیرساخت های اشتغال روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه روند مهاجرت معکوس نیازمند ایجاد زیرساخت های اشتغال روستایی است، گفت: امیدواریم این روند در سال ۹۸ با شتاب بیشتری ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد امید شامگاه چهارشنبه _سوم مهرماه_ در بازدید از منطقه بوم گردی لاریچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسیر توسعه روستاهای کشور آغاز شده و در حال شتاب گرفتن است. و امیدواریم روند مهاجرت معکوس به روستاها در سال ۹۸  با شتاب بیشتری ادامه یابد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به فراهم بودن زیرساخت ها برای توسعه پایدار روستایی در کشور، افزود: ۸۶ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردارند در حالی که این آمار در اصفهان ۹۵ درصد است. در بخش آب و برق نیز زیرساخت ها فراهم است. در حال حاضر مهمترین اقدامی که باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد اشتغال روستایی است.

امید خاطرنشان کرد: توجه به فرآوری محصولات و زیرساخت های کشاورزی و همچنین حمایت از استارتاپ های  روستایی از دیگر اقدامات برای  ایجاد زیرساخت ها در راستای توسعه پایدار روستاها و مهاجرت معکوس است.  

بوم گردی کشور در طول یک سال ۱۰ برابر رشد داشته است

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۷ مجموع گردی های کشور ۲۰۰ واحد بود و اکنون به ۲ هزار واحد رسیده است، افزود: طی یک سال  بوم گردی کشور بیش از ۱۰ برابر توسعه یافته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد بوم گردی  در بخش توسعه روستایی یکی از طرحهایی است که با استقبال خوبی روبه رو بوده و سبب ایجاد اشتغال روستایی و روند مهاجرت معکوس شده است. در دولت دوازدهم توجه ویژه ای به بوم گردی داشتیم و منابع خوبی برای آن تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: در کنار منابع مالی که موسسات متعدد پرداخت می کردند دولت نیز از محل صندوق توسعه ملی حدود یک و نیم میلیارد دلار ویژه توسعه و اشتغال روستاها پیش بینی کرد.

امید افزود: از مجموع این اعتبار حدود ۱۵ درصد برای بخش گردشگری در نظر گرفته شد که ۱۸ هزار میلیارد تومان است و بیش از دو هزار و پانصد میلیارد تومان از این مبلغ برای خدمات گردشگری است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه بومگردی در یک سال گذشته اثرگذار بوده است، اظهار کرد: از سال گذشته انجمن بومگردی کشور نیز فعال شد و سازمان میراث فرهنگی و بانکهای صندوق کارآفرین امید و سینا حمایت کردند.

به گزارش ایمنا،  محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور روز چهارشنبه به منظور بررسی طرح های اشتغال روستایی اصفهان به این استان سفر کرده است. وی به همراه مسئولان استانداری اصفهان عصر امروز از سه طرح اشتغال زا در این استان بازدید کرد.  سایت پرورش شترمرغ در روستای برسیان نخستین محلی بود که معاون توسعه روستایی رئیس جمهور از آنجا بازدید و با سرمایه گذار این مجموعه از نزدیک گفت و گو کرد.

سایت پرورش شترمرغ در زمینی در مساحت ۱۲۰ هکتار از اردیبشت ماه سال گذشته احداث شده که تاکنون ۴۰ درصد رشد فیزیکی داشته است. بودجه مورد نیاز برای راه اندازی این پروژه ۲۵ میلیارد تومان است.
این پروژه با ظرفیت پرورش ۱۰ هزار شترمرغ زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را در این منطقه فراهم می کند. سرمایه گذار این پروژه تاکنون برای این پروژه ۷ میلیارد تومان هزینه کرده اما از سال گذشته تاکنون به دلیل مشکلات پرداخت وام ۲۵ میلیارد تومانی، این پروژه بلاتکلیف است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پس از آن به محل راه اندازی کارخانه ریسندگی در روستای جمبزه شهرستان دهاقان رفت.

احداث این کارخانه که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است،  به دلیل مشکلات مالی و پرداخت نشدن تسهیلات ناتمام مانده است‌.

محمد امید در پایان بازدید از پروژه های  روستاهای شرق و غرب استان به واحد بومگردی  روستای لاریچه رفت و از نزدیک با سرمایه گذاران آن صحبت کرد.

وی پس از بازید از طرح های روستایی استان دستور پرداخت تسهیلات برای این سه واحد صنعتی و گردشگری را صادر کرد.

کد خبر 390953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.