ناکامی داعش در نفوذ به جنوب موصل

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

 درخواست آمریکا و عربستان از «عمران‌خان» برای میانجیگری با ایران

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در یک نشست خبری با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ از من خواسته که موضوع تنش زدایی در منطقه را در دیدار با رئیس جمهور ایران مطرح کنم. وی افزود: پیش از این نیز «بن سلمان» از من خواسته بود درباره تنش زدایی بین تهران و ریاض رایزنی و میانجی گری نمایم. پیش از این، «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در حاشیۀ نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک دیدار کرده بود. در این دیدار طرفین دربارۀ مسایل گوناگون از جمله صلح افغانستان و مذاکرات آمریکا و طالبان رایزنی کردند. عمران خان در این دیدار گفت: ثبات در افغانستان به معنی ثبات در پاکستان است و از ترامپ خواست، گفت‌ و گوهای صلح با طالبان را از سرگیرد. این در حالی است که مدتی قبل ترامپ اعلام کرد به دلیل کشته شدن یک نظامی آمریکایی در افغانستان توافق صلح با طالبان را لغو کرده است. 

الجبیر: قطر همچنان از "تروریست‌ها " حمایت می‌کند

عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در یک جلسه گفت‌وگو در حاشیه فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر ضرورت تغییر سیاست‌های دوحه تاکید کرد و گفت، نمی‌توان اجازه داد این سیاست‌ها ادامه یابند. وی مدعی شد: قطر میلیون‌ها دلار به برخی گروه‌های منطقه‌ای ارائه کرده است. الجبیر درباره طرف مسؤول در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: هدف ریاض این است که ادله و شواهد "قوی" را درخصوص حقایق حمله به این شرکت نفتی به جهان ارائه دهد. وی در خصوص ماهیت واکنش عربستان به حمله مذکور گفت: "ما گزینه‌های نظامی خود را برای پاسخ به حمله آرامکو فاش نمی‌کنیم، اما در حال بررسی آن هستیم."

چاووش‌اوغلو: ادلب شاهد فاجعه است

مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست اتحادیه اروپا در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رنج و مشکلات سوری‌ها از زمان برگزاری کنفرانس بروکسل درباره بحران سوریه طی ماه مارس افزایش یافته است. به ادلب نگاه کنید در مقابل چشمانمان شاهد فاجعه است و در صورتی که این بحران بدتر شود ترکیه از بزرگترین متضررین خواهد بود. وی گفت: ما از چهار میلیون تن استقبال کردیم و اکنون ۳۰۰ هزار آواره سوری در ادلب در دروازه کشور ما هستند. تعداد ساکنان ادلب مساوی تعداد سوری‌ها در ترکیه است و نمی‌توانیم آوارگان بیشتری را تحمل کنیم. اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر از کمک‌های ترکیه به آوارگان قدردانی کردند. ما حدود ۴۰ میلیارد دلار تاکنون به خاطر آوارگان هزینه کرده‌ایم و تعهداتی که برای حمایت از آوارگان داده‌ شده بسیار کمتر از حمایت‌ هایی است که ما ارائه کرده‌ایم. چاووش‌ اوغلو گفت: کمک به آوارگان سوری یک مسئولیت اخلاقی است. وی بر اهمیت حل سیاسی دائم بحران سوریه برای بازگشت آوارگان به کشورشان تأکید کرد و گفت: ما از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه استقبال می کنیم و این مهم‌ ترین گام برای حل سیاسی بحران است. تلاش‌های جمعی ترکیه و کشورهای ضامن روند آستانه این نتیجه سرنوشت‌ ساز را رقم زد. چاووش‌ اوغلو گفت: در کنار تسریع در روند سیاسی باید شرایط امنیتی و زیرساخت در سوریه را بهبود ببخشیم تا سوری‌ها بتوانند به کشورشان بازگردند. بیش از ۳۶۰ هزار سوری از ترکیه به مناطقی که در چارچوب جنگ علیه تروریسم آزاد شده‌اند، بازگشتند. این نشان می‌دهد که سوری‌ها مایلند به کشورشان بازگردند. ترکیه، اردن، لبنان و عراق برای برگزاری یک نشست بین المللی برای بازگشت سوری‌ها به کشورشان تلاش می‌کنند. وی بر اهمیت همکاری میان ترکیه و اتحادیه اروپا درباره موضوع آوارگان تأکید کرد و گفت که بحران هنوز به پایان نرسیده است. چاووش‌ اوغلو به اهمیت نقش ترکیه در رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوریه اشاره کرد و گفت: حدود ۳۱ درصد کمک‌های بشردوستانه بین المللی که به سوریه می‌رسد از طریق ترکیه وارد کشور می‌شود.

آبه: شورای امنیت سازمان ملل به اصلاح ساختاری نیاز دارد

 شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن خواستار اصلاحات ساختاری در شورای امنیت سازمان ملل شد و نسبت به درک و تحقق چنین اصلاحاتی ابراز امیدواری و تاکید کرد: اصلاحات ساختاری امری کاملا ضروری هستند. هدف ما درک و تحقق اولیه برای این نوع اصلاحات هستیم. بعلاوه،‌ ژاپن در ۲۰۲۲ یکبار دیگر به دنبال جلب حمایت از چندین کشور برای تبدیل شدن به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل است و ما بهترین تلاش خود را در راستای تحقق اولویت‌های سازمان ملل انجام می‌دهیم. در ژوئیه، ماریا فرناندا اسپینوزا گارسس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که قطعنامه‌ای با هدف اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل در سال جاری میلادی تصویب شود. وی همچنین تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل بایستی برای بهبود ارتباط بین اعضای سازمان و هماهنگی میان نهادهایش اصلاح شود. نخست وزیر ژاپن همچنین گفت، آماده برگزاری نشست با کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی بدون پیش شرط است تا از مسیر مثبت واشنگتن در راستای گفت‌وگو با کره شمالی حمایت کند. ژاپن از رویکرد ارائه شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره پیونگ یانگ حمایت می‌کند. آبه همچنین حملات اخیر به آرامکوی عربستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این این یک تهدید علیه ثبات اقتصادی است و ادامه داد: توکیو همراه نگرانی‌های بین‌المللی درباره اوضاع خاورمیانه است.

ناکامی داعش در نفوذ به جنوب موصل

سازمان اطلاعات نظامی عراق امروز (چهارشنبه) از ناکامی نیروهای داعش در عملیات نفوذ به جنوب موصل و کشته شدن دو تن از این نیروهای تروریستی و بازداشت دو تروریست دیگر خبر داد. به نقل از روزنامه الیوم السابع، در بیانیه‌ این سازمان آمده است، نیروهای امنیتی عراق ضمن کمین کردن، عملیات نفوذ داعش از طریق رودخانه موصل را ناکام گذاشتند و در اثر این عملیات، دو تن از نیروهای داعشی کشته، دو تن دیگر بازداشت و قایق نیروهای داعش و تجهیزات موجود در آن قایق نیز مصادره شد. همچنین یک منبع امنیتی از کشته و زخمی شدن چهار نیروی حشد شعبی در جریان حملات گروه تروریستی داعش به شهرستان خانقین خبر داد. این منبع افزود، ‌نیروهای داعش به ایست بازرسی وابسته به حشد شعبی در منطقه "پاوه محمود" واقع در شهرستان خانقین حمله کردند و در اثر آن یک تن از نیروهای مستقر در ایست بازرسی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. همچنین در این درگیری نیروهایی از داعش کشته و زخمی شدند.

لیبرمن انعطاف‌پذیری نتانیاهو را در مذاکرات با گانتس خواستار شد

آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" از نتانیاهو خواست، برای اجتناب از برگزاری انتخابات سوم، در مذاکرات با بنی گانتس، رئیس حزب "آبی سفید" پیرامون تشکیل دولت وحدت ملی فراگیر از خود نرمش نشان دهد. روون ریولین، رئیس اسرائیل عصر امروز (چهارشنبه) برای پیشبرد مذاکرات میان نتانیاهو و گانتس با آن دو دیدار می‌کند. هیئت رسمی رسانه اسرائیل "مکان" اعلام کرد، ریولین آماده است در پایان این دیدار، نتانیاهو را به تشکیل دولت جدید مامور کند.

کد خبر 390914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.