گردشگری شهری جدیدترین منبع درآمد کشورها

بررسی وضعیت شهرهایی که همه ساله و در فصل‌های مختلف مورد بازدید جهانگردان قرار می‌گیرد نشان می‌دهد تغییرات ناشی از جهانگردی در آن‌ها بسیار چشمگیرتر و مهم‌تر از تغییراتی است که ناشی از انجام سایر فعالیت‌های اقتصادی است.

به گزارش ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت جهانگردی شهری در ایران و موثرترین عوامل، راهکارهای لازم و اساسی در توسعه و رشد آن برای استفاده متولیان و بخش‌های خصوصی و دولتی صنعت جهانگردی نیازمند تحلیل و بررسی است.

بررسی وضعیت شهرهایی که همه ساله و در فصل‌های مختلف مورد بازدید جهانگردان قرار می‌گیرد نشان می‌دهد تغییرات ناشی از جهانگردی در آن‌ها بسیار چشمگیرتر و مهم‌تر از تغییراتی است که ناشی از انجام سایر فعالیت‌های اقتصادی است. جهانگردی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسان معاصر است که همراه با به وجود آمدن تغییراتی شگرف در سیمای زمین و تحولاتی بنیادین در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم به گسترش یافته است.

شهرنشینی از علل گسترش صنعت توریسم

صنعت گردشگری پس از اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۰ و با گسترش شهرنشینی، کاهش ساعات کار، توسعه روز افزون راه‌ها و شبکه‌های حمل و نقل، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی ‌و اصلاح قوانین و مقرارت به سرعت توسعه پیدا کرد تا جاییکه امروزه این صنعت به یک پدیده و از نمادهای عصر تمدن تبدیل شده است.

رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات بین شهرها از سیاست‌های اصلی مدیران اجرایی است، این در حالی است که توسعه گردشگری در طولانی مدت ضمن تحقق درآمد پایدار منجر به رفع تبعیض‌ها می‌شود. شهرها با موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و با اقلیم‌های متفاوت و پتانسیل‌های گردشگری، می‌تواند در بخش‌های متفاوت از این صنعت اعم از اکوتوریسم، توریسم سلامت، توریسم میراثی و... سهمی ارزنده ایفا کند.

گردشگری شهری سومین منبع درآمد کشورهای جهان

به علت ویژگی‌های منحصر به فرد گردشگری، این صنعت از سوی دانشمندان و صاحب‌نظران به صادرات پنهان و صنعت بدون دود شهرت یافته است. این صنعت به‌ویژه در حوزه شهری در سال‌های اخیر در رشته‌های مطرح اقتصادی جهان بعد از نفت و خودروسازی قرار گرفته و بر اساس پیش‌بینی محققان تا سال ۲۰۱۵ به عنوان بزرگ‌ترین صنعت و فعالیت اقتصادی جهان در خواهد آمد. تجهیزات مورد نیاز جهانگردان نظیر مهمان‌سراها، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی که در کرانه‌های دریاها، نواحی کوهستانی، مناطق جنگلی و در اطراف چشمه‌های آب گرم معدنی تاسیس شده گویای نقش مهم و اثرگذار جهانگردی در دگرگون ساختن چهره زمین است.

به نظر می‌رسد کشورهای صاحب نفت که تنها یک منبع درآمد در اختیار دارند، باید بیشتر از سایر کشورها به صنعت گردشگری اهمیت داده و به راحتی از آن چشم‌‎پوشی نکنند، زیرا این صنعت عامل بسیار مهمی‌ در ایجاد منابع جدید درآمدی در بخش‌های مختلف به‌‍‌ویژه شهرها محسوب می‌شود.

 کشور ایران با پیشینه تمدنی کهن و جاذبه‌های متنوع تاریخی، شهرهایی با سابقه کهن، فرهنگی و زیست محیطی، هنوز از مزایای این صنعت آنگونه که شایسته است استفاده نکرده و با وجود اینکه در تمامی ‌برنامه‌های توسعه تدوین شده در سال‌های اخیر بر رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده، ولی در مقام عمل موفقیتی در این زمینه به‌دست نیاورده است.

رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمد کشور، باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد. بدون شک محقق شدن آن نیازمند تدوین برنامه جامع گردشگری و سند چشمانداز گردشگری است تا افق سال‌های آینده مشخص و سیاست‌های کلی استان در جهت ترغیب بخش‌های مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاان بخش خصوصی روشن و قابل ارایه باشد.

مقاله از: حامد اخگر، دکترای شهرسازی

کد خبر 390904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.