مزایا و معایب ارتودنسی ‌نامرئی/ شناخت غذاهای ضد سرماخوردگی

مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، زگیل شایع ترین بیماری ویروسی پوست، مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی، بررسی ۱۸۶ برابر سریع‌تر ام. آر. آی قلب با کمک هوش مصنوعی و شناخت غذاهای ضد سرماخوردگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ یافته‌های مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد هوش مصنوعی ‌می‌تواند خواندن "اسکن ام. آر. آی قلب" (Cardiac MRI Scan) را ۱۸۶ برابر سریع‌تر از پزشکان انجام دهد.

هنگامی که صحبت از خواندن نتایج اسکن ام. آر. آی می‌شود معمولا یاد برخی اشتباهات در خواندن آنها می‌افتیم اما مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی می تواند نه‌ تنها این خطاهای انسانی را کاهش دهد بلکه سرعت خواندن آنها را نیز ۱۸۶ برابر افزایش داده و علاوه بر آن دقت تشخیص نیز به همان میزان بالا می‌رود.

مطالعه ‌اخیر پژوهشگران ‌که ‌در مجله "Cardiovascular Imaging" منتشر شد، نشان می‌دهد که تجزیه و ‌تحلیل عملکرد قلب در اسکن‌های ام. آر. آی قلب ‌به طور معمول ‌حدود ۱۳ دقیقه برای یک ‌پزشک ‌به طول می‌انجامد اما بنابراین مطالعه با استفاده از هوش مصنوعی، امکان تجزیه ‌و تحلیل اسکن‌ها در حداقل چهار ثانیه فراهم می‌شود.

"شارلوت منیستی"(Charlotte Manisty) پژوهشگر این مطالعه طی بیانیه‌ای، اظهار کرد:  کیفیت تصویری که از ام. آر. آی قلب به دست ما می‌رسد بی‌نظیر و خوب است اما باز هم با این ‌حال تجزیه و تحلیل آن کمی زمان می‌برد حال با استفاده از هوش مصنوعی این مشکل حل شده است و در کمترین زمان می‌توان این اسکن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد.

از آنجا که در طول روز برخی پزشکان می‌بایست تعداد زیادی اسکن را مورد بررسی قرار داده و بخوانند هوش مصنوعی می‌تواند دستیار خوبی برای آنها باشد و به آنها در خواندن اسکن کمک شایانی کند. علاوه بر خواندن سریع اسکن‌ها، هوش مصنوعی همچنین دقیق‌تر از پزشکان اسکن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و این موضوع بسیار مهم است.

منیستی در ادامه افزود: ما طی این مطالعه با بررسی‌هایی که انجام دادیم دریافتیم برخی اشتباهات در تجزیه و تحلیل اسکن‌های ام. آر. آی قلب توسط برخی پزشکان رخ داده است که اکنون با آمدن هوش مصنوعی خطای انسانی کاهش می‌یابد.

دانشمندان طی این مطالعه از هوش مصنوعی شبکه عصبی یادگیری ماشین برای خواندن اسکن ام. آر. آی قلب تقریباً ۶۰۰ بیمار استفاده کردند و سپس تشخیص آن را با تشخیص پزشکان مقایسه کردند. یافته‌های محققان نشان داد که دقت هوش مصنوعی و خواندن آن در اسکن بیماران نه تنها بهتر است بلکه بسیار سریع‌تر از پزشکان است.

زگیل شایع ترین بیماری ویروسی پوست

متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه زگیل یکی از شایع ترین بیماری ویروسی پوست است، اظهار کرد: ویروس زگیل وقتی وارد لایه های سطحی پوست شد باعث افزایش تولید مثل و تکثیر این سلول ها و در نتیجه پیدایش دانه های برجسته می شود.

عباس درجانی با بیان اینکه عامل زگیل نوعی ویروس به نام ویروس زگیل انسانی است، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ نوع از این ویروس شناسایی شده اند که هر کدام از آنها تمایل دارند در نقطه خاصی از بدن مثل زگیل پشت دست، زگیل کف دست و پا، زگیل تناسلی و غیره ایجاد شوند.

درجانی با بیان اینکه زگیل در هر کشور و هر نژادی دیده می شود، گفت: این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند هرچند در شیرخوارگی و اویل کودکی ناشایع است، اما میزان شیوع زگیل در سنین مدرسه افزایش یافته بطوریکه در ۱۲ تا ۱۶ سالگی به حداکثر خود می رسد و بعد از آن میزان شیوع آن به تدریج کاسته می شود غیر از زگیل تناسلی که معمولا در افراد بزرگسال دیده می شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که خراش ها و آسیب های کوچک پوستی نقش مهمی در ورود ویروس به داخل پوست دارند به عنوان مثال می توان از افزایش و گسترش زگیل در صورت مردان بدنبال تیغ زدن و یا افزایش شیوع زگیل در کودکانی که عادت به گاز گرفتن ناخن و یا کندن ریشه ناخن دارند نام برد.

متخصص پوست و مو با اشاره به سیر و پیش آگهی بیماری زگیل، اظهار کرد: در خیلی از موارد زگیل بطور خودبخودی بهبود می یابد اگرچه سیر آن متغیر است، بطوریکه تعدادی در طی هفته ها یا ماه ها از بین می روند در حالی که تعدادی دیگر ممکن است برای سال ها و حتی تنها آخر عمر باقی بمانند.

وی تاکید کرد: انواع زگیل معمولی، نخی و انگشتانه ای شکل، کف و دست و پا، مسطح و تناسلی است.

درجانی با تاکید به مهمترین اقدامات بهداشتی درمانی در رابطه با زگیل، تصریح کرد: در صورت نیاز به درمان باید با پزشک متخصص پوست مشورت شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از مصرف خودسرانه دارو و موادی که به وفور در کوچه و بازار و توسط افراد مختلف توصیه می شوند خودداری شود؛ زیرا بسیاری از این مواد می توانند باعث پیدایش زخم های عمیق پوستی، عفونت های مختلف و نهایتا جوشگاه های دائمی پوست شوند.

متخصص پوست و مو ادامه داد: اگرچه در ابتلاء به زگیل استعداد فردی مهم است ولی با خودداری از استفاده از وسایل شخصی بیمار از جمله دمپایی، کفش، حوله، وسایل اصلاح و غیره می توان از ابتلاء به این بیماری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: از دستکاری و کندن زگیل خودداری شود چون این امر می تواند باعث پخش و گسترش زگیل به سایر قسمت های بدن شود.

درجانی خاطرنشان کرد: در ناحیه ریش توصیه می شود برای مدتی از اصلاح با تیغ خودداری شود چون این کار باعث ازدیاد و پخش زگیل می شود.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی برای کسانی که نمی خواهند ارتودنسی آن ها دیده شود الاینرهای ارتودنسی نامرئی، قالب دندانی باریک و شفاهی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند.

البته براکت های سرامیکی با این که قابل مشاهده است اما نسبت به نوع فلزی دید کمتری دارد. معمولا بزرگ سالان که نیاز به ارتودنسی پیدا می کنند تمایل دارند که هیچ وسیله اضافی در دهان شان دیده نشود به همین دلیل ارتودنسی نامرئی را ترجیح می دهند.

این روش هم مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم :

مزایا راحتی:

بیمار با وجود نوع الاینرهای شفاف در دهان احساس راحتی بیشتری دارد زیرا هیچ براکت یا سیم ارتودنسی در دهان وجود ندارد و باعث تحریک دهان شما نمی شود. آن ها در واقع بسیار شبیه به محافظ های دندانی هستند که هیچ لبه تیزی ندارند.

زیبایی بیشتر:

از آن جایی که بریس های نامرئی ظاهری شفاف دارد، از بریس های فلزی جذاب تر است و کسی متوجه وجود آن ها در دهان نمی شود. متحرک بودن: بریس های نامرئی، متحرک است و بر خلاف بریس های ثابت، می توان آن ها را برای غذا خوردن، مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان از دهان خارج کرد.

مراقبت کمتر:

اگر چه بریس های نامرئی به مرور زمان کدر می شوند اما شما می توانید با استفاده از یک مسواک ارتودنسی نامرئی و محلولی ازکمی سفیده کننده و آب با شست و شوی یک دقیقه ای، بدون این که هیچ لکه ای باقی بماند آن ها را به حالت اول بازگردانید.

بهتر است این کار را روز در میان انجام دهید.

نکته :

ارتودنسی نامرئی از یک ماده پلاستیکی یا آکریلیک شفاف ساخته شده است و برای کسانی که مشکلات جزئی دارند، استفاده می شود.

این شیوه برای بزرگ سالان یا نوجوانان بهتر جواب می دهد زیرا صاف کردن دندان کودک پیچیده تر است. معایب ارتودنسی نامرئیاستفاده از این روش محدودیت های خودش را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم :

درمان مشکلات خفیف ارتودنسی نامرئی درموارد خفیف یا متوسط ‌نتایج بسیار خوبی دارد اما در موارد پیچیده، ارتودنسی سنتی گزینه بهتری است. در مواردی هم می توان ارتودنسی سنتی را با ارتودنسی نامرئی ترکیب کرد.

قیمت زیادیکی از بزرگ ترین معایب قالب های نامرئی، گران بودن آن هاست و به دلیل این که بیمه نیز این هزینه را قبولی نمی کند بیمار باید هزینه زیادی پرداخت کند.

ضمایم متصل روی دندان نصب می شود تا به الاینرها فشار وارد کند و دندان را سریع تر به جایگاهش بازگرداند که باعث درد و ناراحتی می شود. استفاده ۲۲ ساعت در روز بریس های نامرئی باید دست کم ۲۲ ساعت در روز در دهان قرار داشته باشد و تنها برای غذا خوردن یا تمیز کردن دندان ها می توان آن ها را از دهان خارج کرد.

قهوه از ایجاد سنگ کیسه صفرا پیشگیری می‌کند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. فوائد متعدد مصرف قهوه برای سلامتی تایید شده و براساس مطالعات جدید کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا یکی دیگر از آن‌هاست.

گروهی از محققان در دانمارک مطالعه‌ای دو بخشی انجام دادند. در بخش نخست ۱۰۴ هزار و ۴۹۳ زن و مرد برای مدت زمان هشت سال تحت کنترل قرار گرفتند. آنان اطلاعاتی را در مورد میزان مصرف قهوه شرکت‌کنندگان در این مطالعه در نظر گرفتند. همچنین مشخص شد در این بازه زمانی ۲۲۳۳ نفر به سنگ کیسه صفرا دچار بوده‌اند.

محققان دریافتند به ازای هر فنجان قهوه اضافه‌ای که در طول روز مصرف می‌شود احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا حدود سه درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین در مقایسه با افرادی که مصرف نوشیدنی قهوه نداشتند، مصرف این نوشیدنی با کاهش هفت تا ۲۳ درصدی کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا مرتبط است.

همچنین محققان مشاهده کردند افراد دارای دو متغیر ژنتیکی که با دریافت کافئین ارتباط دارد به ازای مصرف هر فنجان قهوه اضافه در طول روز ۱۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.

محققان با بیان اینکه نتایج مطالعات متعددی حاکی از تشدید خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا با افزایش چاقی است، خاطر نشان کردند که مصرف قهوه خطرناک نیست و می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مفید باشد.

غذاهای ضد سرماخوردگی را بشناسید

رژیم غذایی و سبک زندگی در ابتلا و درمان خیلی از بیماری‌ها و شرایط بالینی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؛ اما یکی از بیماری‌هایی که در فصل پاییز شیوع بالایی به خود می‌گیرد سرماخوردگی و آنفلوانزا است.

وقتی خودمان یا یکی از نزدیکانمان به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شویم، همین طور توصیه‌های تغذیه‌ای است که از این طرف و آن طرف به گوش می‌رسد؛ اما دیگر وقت آن رسیده که به این موضوع نگاه کاملا علمی داشته باشیم. چیزی که در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مهم است تقویت سیستم ایمنی بدن است.

۱. به مواد غذایی طبیعی تکیه کنید نه مکمل‌ها!

مواد غذایی که ما می‌خوریم فقط ویتامین و املاح نیستند. چیزی که ما می‌خوریم یک بسته تغذیه‌ای با تمام خواص خالص تغذیه‌ای است. برای مثال، خوردن یک پرتقال از مصرف مکمل ویتامین C برای بدن بسیار بسیار مفیدتر است. پرتقال فقط ویتامین C نیست. ترکیبی است از ویتامین‌ها و املاحی مانند منیزیم، پتاسیم، فولات، ویتامین B۶ و مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونوئیدها.

ویتامین C

درحالی‌که همه ما باور داریم که ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی حائز اهمیت است، مطالعه‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌یاری حتی در مقادیر بسیار بالای ویتامین C نیز در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. درحالی‌که همچنان این اعتقاد وجود دارد که مصرف میوه و سبزی غنی از ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم و تأثیرگذار است. پس فراموش نکنید علت قدرت میوه و سبزی در پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت ایمنی محتوای بالای ویتامین A، ویتامین E، فلاوونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و البته ویتامین C طبیعی آن‌هاست. برای این منظور بهتر است از میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند پرتقال، گریپ‌فروت و سایر مرکبات استفاده کنید.

۲. پروتئین‌های سالم و غلات کامل را به رژیم غذایی خود وارد کنید

بهتر است برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن از منابع خالص آن مانند ماهی، لبنیات کم چرب، حبوبات، ماکیان، غلات کامل، مغزها و دانه‌های روغنی استفاده کنید. فراموش نکنید از آنجایی که پروتئین‌های گیاهی از لحاظ محتوای اسیدهای آمینه کامل نیستند، در صورت علاقه به مصرف پروتئین‌های گیاهی لازم است از چند منبع استفاده کنید و حتماً حداقل یک نوع پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

از استراحت و مراقبت‌های لازم جهت درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا که بگذریم، رعایت برخی نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای روند بهبودی بیماری را سریع‌تر و البته خوش‌مزه‌تر خواهد کرد.

۱. سیر خام

وقت آن رسیده که با این ماده غذایی کمی مهربان‌تر باشیم. سیر یکی از قوی‌ترین مهاجمین علیه سرماخوردگی است. سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیون و آلیسین است که دارای خواص ضد ویروسی فوق‌العاده‌اند؛ بنابراین سیر قادر خواهد بود تا با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بجنگد و آن‌ها را از پا در آورد. فراموش نکنید که برای رسیدن به خواص واقعی سیر لازم است آن را به صورت خام استفاده کنید و البته بجوید؛ اما از آنجایی که جویدن سیر می‌تواند برای برخی افراد از سخت‌ترین کارهای دنیا باشد، بهتر است آن را خردکرده و هر ۳ یا ۴ ساعت یک‌بار مقداری از آن را بدون جویدن ببلعید و یا از قرص‌هایی که در حال حاضر در تمام داروخانه‌ها وجود دارند استفاده کنید.

۲. پیاز

درست مانند سیر، پیاز هم حاوی ترکیبات ضد میکروبی به نام آلیون و الیسین است. برای رسیدن به خواص درمانی آن در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا، لازم است هر چند ساعت یک‌بار یک ورق نازک از آن را به صورت خام مصرف کنید.

۳. ماهی

ماهی‌های روغنی، مخصوصاً ماهی سالمون و ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ترکیبی که در کاهش التهاب ناشی از بیماری در بدن بسیار موثر است. التهاب مزمن از عملکرد صحیح سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا و خیلی بیماری‌های دیگر منجر شود.

۴. روی را دریابید

طی مطالعه‌های انجام‌شده مکمل‌یاری با روی در کاهش دوره ابتلا به سرماخوردگی و نیز در تخفیف علائم آن نقش قابل‌توجهی داشته است؛ اما مسئله آنجاست که بسیار دیده شده مکمل‌یاری با روی عوارضی مانند تهوع و سردرد را به دنبال دارد. در صورتی که اگر این روی از طریق رژیم غذایی تامین شود علاوه بر اینکه جذب و کارایی بالاتری خواهد داشت، عوارضی هم به دنبال ندارد.

۵. ادویه‌ها

ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زعفران و دارچین منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. برای رسیدن به خواص درمانی این ادویه‌ها لازم است روزانه یک قاشق چای‌خوری از آن‌ها را مصرف کنید. بد نیست آن‌ها را به وعده‌های غذایی وارد کنیم؛ مثلاً چای دارچین می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه باشد.

۶. سوپ مرغ واقعاً کارساز است

مادربزرگ‌ها همیشه این اعتقاد را دارند که سوپ خانگی پایان سرماخوردگی و آنفلوانزاست. امروزه محققان دریافته‌اند که سوپ می‌تواند یک ضد ویروس واقعی باشد.
یکی از نظریه‌ها از این قرار است که سوپ با افزایش دمای بینی و گلو محیط را برای رشد و فعالیت ویروس‌ها نامناسب می‌کند. متخصصین تغذیه همچنین معتقدند که خود سوپ هم به ذات خود حاوی خواص ضدویروس است. از مرغ و سبزی‌های آن گرفته تا ادویه‌های به‌کاررفته در آن، همگی ترکیباتی دارای خواص ضدویروس و ضدسرماخوردگی هستند.

کد خبر 390899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.