عوامل بروز چاقی در بین کودکان کدامند؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: عامل ژنتیک در بروز چاقی کودکان موثر بوده اما بیش از تاثیرگذاری ژنتیک نقش عوامل محیطی همچون سبک زندگی ناسالم، استرس‌ها، فعالیت فیزیکی ناکافی و عوامل هورمونی در روند افزایش وزن کودکان تاثیرگذار  است.

فاطمه شیرانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجود معضل اضافه وزن در بین کودکان، اظهار کرد: ذخیره چربی در بدن و افزایش وزن اگر به میزان ۱۰ تا ۱۹ درصد وزن بدن باشد اضافه وزن تلقی می‌شود و چنانچه این ذخیره چربی در بدن به بیش از ۲۰ درصد برسد این روند به چاقی منتهی شده است، برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند کاهش وزن راحت‌تر است، اما برای افراد چاقعوارض ناشی از چاقی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه‌ای از عوامل در چاقی بین کودکان موثر است، افزود: عامل ژنتیک در بروز چاقی کودکان موثر بوده اما بیش از تاثیرگذاری ژنتیک نقش عوامل محیطی بسیار موثرتر است که الگوی غذایی افراد به خصوص در بین کودکان مهمترین عامل محیطی است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص عوامل افزایش وزن گفت: عواملی مثل کم خوابی و پرخوابی، سبک زندگی ناسالم، عدم کنترل استرس‌ها، تغذیه ناسالم فعالیت فیزیک ناکافی و عوامل هورمونی در روند افزایش وزن کودکان و بزرگسالان تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بایستی والدین با کودکان چاق مهربان‌تر رفتار کنند، افزود: کودکی که دچار اضافه وزن و چاقی است حتی اگر این مشکل را بیان نکند از نظر روحی رنج می‌برد،  این گروه از کودکان اگر مورد انتقاد قرار بگیرند بیشتر به سمت خوردن می‌روند و باید والدین محیط خانه را برای کودک مناسب کنند تا دسترسی کمتری به خوردن مواد غذایی ناسالم داشته باشند.

شیرانی تصریح کرد: کودک به اقتضای سنی به سمت خوردن نوشابه و شیرینی‌ها می‌رود و باید مادران میان وعده‌های سالمی را برای فرزندان تهیه کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است والدین انتظار نداشته باشند که یک کودک چاق مثل یک بزرگسال چاق کاهش وزن داشته باشد به دلیل اینکه کودک در حال رشد است و برای رشد نیازمند تغذیه است. اگر کودک چاقی دچار پرخوری است خانواده با انتقاد کردن به او  استرس ندهند تا دچار مشکلات گوارشی نشود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف صبحانه در تعادل وزن کودکان موثر است، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل مصرف صبحانه کودکان در ساعات اولیه صبح  است که باعث کنترل وزن و پیشگیری از چاقی می‌شود و معمولا بچه‌ها در طول روز انرژی لازم را دارند و از ریزه خواری زیاد در طول روز پرهیز  می‌کنند.

شیرانی درباره ارائه راهکارها برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کودکان، اظهار کرد: برای کاهش اضافه وزن و چاقی کودکان، والدین از مصرف زیاد نمک، چربی‌ها، شکر و قندهای ساده در مواد غذایی روزانه فرزندان پرهیز کنند و مادران غذایی با چربی متعادل برای بچه‌ها تهیه کنند.

وی اضافه کرد: مصرف میوه، سبزی جات و حبوبات در اولویت غذایی کودکان باشد و استفاده از میان وعده‌ها در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود و سعی کنند که حتما مصرف لبنیات کم چرب را در برنامه روزانه کودکان داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بر اساس فیزیولوژیک بدن درصد چربی در بین دختران بیشتر از پسران است، افزود: اما اثر عادات غذایی و محیط،  در افزایش چاقی دختران تاثیر بیشتری دارد و نداشتن فعالیت فیزیکی ناکافی و تغذیه نامناسب باعث بروز چاقی در بین دختران می‌شود.

شیرانی تاکید کرد: استفاده از قرص‌های لاغری و داروها جزء آخرین راهکارهای درمانی است که برای کاهش وزن کودکان توصیه می‌شود بعد از بررسی و آزمایش وضعیت کودک بررسی عادت غذایی و اصلاح تغذیه نامناسب کودکان و اصلاح فعالیت فیزیکی آنها در اولویت است و مصرف داروها هم تحت شرایط خاص برای پیشگیری از بروز عوارض چاقی استفاده می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در توصیه به والدین افزود: انجام بازی‌های سالم دورهمی، فعالیت فیزیکی کافی، دوچرخه سواری و  خرید مواد غذایی سالم برای کاهش وزن کودکان توصیه می‌شود.

کد خبر 390894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.