آیا حامیان شفافیت، به دنبال شفافیت آراء برای انتخابات ریاست جمهوری اند؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید ببینم که آیا مسیر حامیان لایحه شفافیت مسیری نیست که بر اساس آن در آینده از ما بخواهند رای مان به رئیس جمهور نیز شفاف شود؟

حیدر علی عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت لایحه شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: باید ببینیم آیا کسانی که امروز خواهان شفاف شدن رای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستند، در آینده خواستار شفاف شدن رای مردم به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نخواهند شد؟

وی افزود: باید بررسی کنیم که آیا رای در نهاد دموکراسی به ذات محرمانگی خود رسیده یا دموکراسی از سوی حامیان این لایحه به اشتباه تعبیر شده است. بی شک محرمانه بودن آرای نمایندگان مجلس عواقبی را در پی دارد و بر اساس قواعد دموکراسی، رای یک کارگر و یک استاد دانشگاه باید در یک طبقه بندی قرار بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری گمان می کنند هم تراز بودن رای یک استاد دانشگاه و یک کارگر نامعقول است، تصریح کرد: دموکراسی به کسانی که چنین تفکری دارند، پاسخ می دهد، اگر پایبندی به قواعد دموکراسی را پذیرفته اید باید به عواقب و عوارض آن نیز آگاه باشید و آن‌ها را بپذیرید. دموکراسی می گوید باید به کارگر و کشاورز هم در حد نیازشان آگاهی های اجتماعی و سیاسی داده شود تا رای وی با رای یک استاد دانشگاه به برابری برسد.

عابدی ادامه داد: بی شک محرمانه بودن آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی عوارضی را برای آن‌ها به همراه دارد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت واضح و دقیق شاهد عوارض آن هستند. شرکت فعال در برخی از لوایح غیر سیاسی، فنی و کارشناسی از سوی نمایندگان بسیار کمرنگ است و مطالعات نمایندگان در بعضی از موارد کافی نیست و ممکن است قانونی تصویب شود که با روح اصلی موضوع مغایرت داشته باشد.

وی اضافه کرد: دموکراسی نمی گوید برای کاهش عوارض و عواقب محرمانگی آراء به آن شفافیت بدهیم زیرا شفافیت رای یک رای دهنده از حقوق اساسی و اصلی وی محسوب می شود و مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد به صورت موشکافانه و دقیق در این باره تحقیق و مطالعه کند. باید بررسی کنیم که بر اساس قواعد دموکراسی آیا پیشنهاد دادن به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مسائل و موضوعات مختلف با تحمیل دیدگاه و نظر به آن‌ها یکسان است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحت فشار قرار دادن نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهانه شفافیت و توهین به نمایندگان مجلس بابت مخالفت با این طرح درست نیست و باید ببینم که آیا مسیر حامیان این لایحه مسیری نیست که بر اساس آن در آینده از ما بخواهند رای مان به رئیس جمهور نیز شفاف شود؟

عابدی افزود: مسیر لایحه شفافیت مسیر ساده و آسانی نیست که هر کس بتواند به این مبحث ورود کند و پیرامون آن نظر بدهد و این تاحدودی ساده لوحی است که معتقد باشیم برخی طرافدار و برخی منتقد لایحه شفافیت هستند.

کد خبر 390868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پژواک امیدی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    0 0
    واقعا باید بررسی بشه که آیا این رو بعدا مطرح نمیکنن؟