پیاده‌سازی سیستم صوتی در اتوبوس‌ها ویژه روشندلان

شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان به عنوان تنها سامانه حمل و نقل عمومی شهر امر خطیر جابجایی شهروندان را با ۱۱۵۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰۵ خط بر عهده دارد و با هدف افزایش کیفیت سرویس‌دهی شهروندان برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را تدوین و به ترتیب اولویت برای اجرایی‌شدن برنامه‌ها تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت واحد اتوبوسرانی علاوه بر تامین حمل و نقل عمومی درون شهری که به وسیله اتوبوس و مینی‌بوس انجام می‌دهد، وظیفه برنامه‌ریزی، توسعه کمّی و کیفی و نظارت در این زمینه را نیز بر عهده دارد.

تقویت، تجهیز و پایداری منابع مالی از محرک‌های اصلی ارائه و توسعه خدمات است که در این راستا شرکت واحد اتوبوسرانی با بکارگیری نیروی انسانی، شبکه روزآمد و ناوگان مجهز به سیستم‌های نوین ناوبری، سعی در رضایت هرچه بیشتر شهروندان دارد.

برای آگاهی از شرایط این شرکت همچنین تمهیدات در نظر گرفته شده برای جایه جایی دانش آموزان در شهر و استفاده روشندلان از اتوبوس، تغییرات ایجاد شده در بعضی از خطوط، توسعه خطوط BRT، استفاده از تکنولوژی و ... گفت و گویی را با «قدرت افتخاری»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

وضعیت کنونی شرکت واحد اتوبوسرانی چگونه است؟

در تابستان با توجه به کاهش سفرهای درون شهری، تعداد ناوگان اتوبوس کاهش یافت و به موضوع بازسازی و رسیدگی به نواقص اتوبوس‌ها پرداخته شد.

در فصل تابستان ۹۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های این شرکت در خطوط مختلف فعال بود، اما از ابتدای مهرماه سال‌جاری تعداد اتوبوس‌ها به بیش از یک هزار و ۱۵۰ دستگاه افزایش یافته است که در ۱۰۵ خط به شهروندان به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان سرویس‌دهی می‌کند.

خط ویژه دانش‌آموزی با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

از ابتدای سال تحصیلی جدید یک خط ویژه سرویس‌دانش‌آموزی در محدوده شمال شهر (منطقه خانه اصفهان و ملک شهر) با توجه به وجود تعداد زیادی از مدارس و مراکز آموزشی راه‌اندازی شد.

در خط ویژه سرویس دانش‌آموزان که با همکاری ناحیه پنج آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شد، تعداد سه دستگاه اتوبوس از کریدور و مسیر مشخص تردد کرده و نسبت به جابه جایی دانش‌آموزان اقدام می‌کند؛ ایستگاه‌های مسیر خط ویژه سرویس دانش‌آموزان با همکاری شهرداری مناطق با تابلوهای مجزا جهت اطلاع دانش‌آموزان علامت‌گذاری شده است، البته در تلاش بودیم تا با استفاده از بانک اطلاعاتی محل سکونت دانش آموزان، تعداد خطوط دانش آموزی را گسترش دهیم، اما متاسفانه به دلیل ارایه نشدن اطلاعات در این زمینه، این موضوع در ابتدای سال تحصیلی جدید محقق نشد.

والدین دانش آموزان باید به مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی شامل کاهش قابل ملاحظه هزینه حمل ونقل در مقایسه با سایر وسایل نقلیه، کاهش ترافیک و اطمینان از ایمنی تردد و ارتقاء روحیه تعامل و مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان توجه داشته باشند؛ قطعا در آینده نزدیک امکان استفاده گسترده‌تر همه سطوح دانش‌آموزی از سیستم اتوبوسرانی فراهم می‌شود.

صدور کارت منحصر به فرد دانش‌آموزی پروژه دیگری است که امسال در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با اجرای پروژه Avl و Afc، همه اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان از تخفیف‌های ویژه مشتریان دایمی اتوبوسرانی بهره‌مند شوند.

علت تاخیر در اجرای سیستم جدید دریافت کرایه و سیاست‌های مختلف قیمت گذاری، عدم اجرای پروژه مذکور است که امیدواریم با تاکیدات شهردار و تلاش سازمان‌های ذی‌ربط در پایان سال شاهد راه‌اندازی سامانه جدید باشیم.

وضعیت سرویس‌دهی اتوبوس‌ها در خطوط تندرو چگونه است؟

در حال حاضر سه خط اتوبوس تندرو در شهر فعال است که به لحاظ بهبود و اصلاح هندسی باید اقداماتی در مسیر آنها به ویژه سامانه سه تندرو (مسیر پایانه ارغوانیه تا میدان جمهوری اسلامی) انجام شود تا شاهد کارآیی بیشتر این خطوط باشیم؛ سامانه سوم اتوبوس‌های تندروی شهر اصفهان تا میدان احمد آباد تثبیت شده، اما از میدان احمدآباد به سمت میدان جمهوری نیاز به نصب ایستگاه‌ها و اجرای مسیر ویژه دارد که در بودجه شهرداری مناطق اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.

در آینده دو خط BRT در شهر اصفهان راه‌اندازی خواهد شد که یکی از آنها خط شرقی- غربی است که قطعه هشت بهشت شرقی و غربی عملیاتی و از سمت غرب تا سه راهی درچه ادامه خواهد داشت. مصوبات خطوط ویژه‌ای در خیابان امام خمینی و خیابان کاوه دریافت شده که امیدواریم در سال جاری اجرایی شود.

با توجه به فصل تابستان، تعطیلی مدارس و ماه مبارک رمضان تا حدودی شاهد کاهش مسافر در بعضی خطوط موازی با مسیر خط یک قطار شهری و دو درصد افزایش مسافر در خطوط تندرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته را بودیم.

برای استفاده افراد روشندل از اتوبوس‌های شهر چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

طراحی ایستگاه‌ها و مسیرهای رسیدن به ایستگاه اتوبوس بر عهده شهرداری‌های مناطق است همچنین اتصال مسیرهای ویژه افراد روشندل به ایستگاه‌های اتوبوس و ساماندهی ایستگاه‌ها در حوزه فعالیت شهرداری‌ها است و شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان بهره‌بردار بارها مواردی را برای مناسب سازی افراد توانخواه متذکر شده که خوشبختانه در بسیاری از موارد مشکلات مرتفع شده، اما نمی‌توان گفت مسیر ویژه روشندلان تا رسیدن به اتوبوس به طور کامل ایمن شده است؛ برای بسیاری از ایستگاه‌ها طرح‌هایی ارایه کرده‌ایم تا موانع موجود برای استفاده افراد روشندل و سایر توانخواهان رفع شود.

اتوبوس‌های موجود نیز برای استفاده افراد توانخواه مناسب نیست و متأسفانه تمهیدات لازم برای استفاده این قشر از جامعه در آنها دیده نشده است، اما به زودی پیاده‌سازی سیستم صوتی(سیستم گویای اعلام ایستگاه) در اتوبوس که جزء قول‌های داده شده به روشندلان شهر بود، عملیاتی خواهد شد.

استفاده از سطوح شیب‌دار برای تعدادی از اتوبوس‌های شهر از دیگر برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی برای افراد توانخواه است، البته نمی‌توان گفت فضای شهر و وسایل حمل ونقل عمومی برای استفاده معلولان و روشندلان ۱۰۰ درصد مناسب است، اما تا حد توان امکانات و تمهیدات لازم را برای این افراد فراهم خواهیم کرد.

یکی از اقدامات اتوبوسرانی برای ساماندهی ایستگاهی اتوبوس‌ها، ایجاد پایانه‌های اتوبوسرانی است؛ چشم‌انداز این تصمیم چیست؟

خوشبختانه توجه ویژه شهردار اصفهان و مدیران شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه در خصوص توسعه زیرساخت‌های همگانی باعث شد بتوانیم در مهرماه امسال شاهد بهره‌برداری از دو پایانه پاسداران در شمالی‌ترین نقطه قطار شهری و پایانه صفه در جنوبی‌ترین نقطه شهر باشیم.

یکی از مشکلات اساسی سیستم اتوبوسرانی در گذشته این بود که سیستم تعمیرگاهی آن در یک نقطه از شهر متمرکز بود؛ این موضوع باعث می‌شد اتوبوس‌ها روزانه هزاران کیلومتر مسیر را طی کنند و در پایان شیفت در یک نقطه متمرکز شوند، اما با راه‌اندازی پایانه‌ها و تجهیز آنها به زیرساخت‌هایی همچون سوله برای شست‌وشوی اتوبوس‌ها، پاچال برای تنظیم و چک ‌کردن اتوبوس‌ها و ورکشاپ، می‌توانیم برای رفع کاستی‌ها اقدام کرده و نیاز به جابه جایی اتوبوس‌ها در ساعات پایانی روز نداشته باشیم.

امیدواریم در سال جاری و سال آینده پایانه‌های اندیشه، دارک، کاوه، پایانه‌ای که در بخشی از دانشگاه صنعتی در نظر گرفته شده، مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا سرویس‌دهی به مسافران بهتر و یکپارچگی بین خطوط اتوبوسرانی ایجاد شود، دیگر شاهد توقف اتوبوس‌ها در حاشیه بعضی از خیابان‌های شهر نباشیم، یکپارچگی بین خطوط اتوبوسرانی برقرار شود و از همه مهمتر خطوط به سیستم قطار شهری متصل شود تا قول شهردار اصفهان مبنی بر جابه جایی ۱۰۰ هزار نفر مسافر در روز، با راه‌اندازی این پایانه‌ها محقق شود.

چه تغییری در خطوط اتوبوس سپاهان‌شهر ایجاد شده است؟

تغییراتی در جنوب اصفهان با راه‌اندازی پایانه صفه اتفاق می‌افتد، اما در سپاهان‌شهر  به جای دو خط منتهی به میدان آزادی، یک خط سراسری از مسیر هتل پل به سمت سپاهانشهر جایگزین خواهد شد تا خطوط موازی و کم تقاضا حذف شود.

تعدادی از شهروندان از حذف خط ۳۴ اتوبوسرانی(حدفاصل میدان استقلال تا میدان جمهوری اسلامی) گلایه داشته و سؤال دارند که چرا اتوبوس‌ها به جای میدان استقلال مسافران را در پایانه قدس پیاده می‌کند؟

این اقدام پیرو ایجاد تغییرات خطوط اتفاق افتاده و البته مصوبات کمیته خطوط معاونت حمل ونقل را دارد. سال گذشته در فصل تابستان تغییرات خطوط را اعمال کردیم، اما امسال به دلیل کمبود ناوگان و انجام فرایند بازسازی اتوبوس‌ها این اقدام کمی با تاخیر انجام شد.

ابتدای خط ۳۴ پایانه صفه و مقصد پایانی این خط از ابتدا پایانه قدس بود، اما به دلیل آماده نبودن این پایانه، اتوبوس‌ها تا میدان استقلال ادامه مسیر می‌دادند و البته استقرار ناوگان در میدان استقلال به دلیل نبود پایانه، مشکلات فراوانی را به همراه داشت.

در حال حاضر چهار خط موازی حدفاصل میدان استقلال تا پایانه قدس حرکت کرده و به پایانه قدس منتهی می‌شود.

تسهیل مسیر اتوبوس‌های خط ۳۴ در خیابان امام خمینی، ایجاد خطوط ویژه در تقاطع‌ها و احداث پایانه‌ای در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان از مصوبات حوزه حمل ونقل و ترافیک است که در صورت تحقق آنها می‌توان فعالیت خط ۳۴ را به شکل قبل ادامه داد، البته در پایانه قدس تمهیدات لازم دیده شده و مسافران می‌توانند با استفاده از مترو و چندین خط اتوبوس ادامه سفرهای درون شهری خود را انجام دهند.

با توجه به اینکه ناگزیر از همسو شدن با تکنولوژی روز شهرها هستیم، آیا در اتوبوسرانی تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است؟

به واسطه تحریم‌های ظالمانه، تامین اتوبوس‌های نو برای کلانشهرها به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و براساس منویات مقام معظم رهبری باید در جهت تقویت توان داخلی حرکت کنیم در این شرایط بازسازی ناوگان اتوبوسرانی به یک موضوع مهم تبدیل شده و شهرداری اصفهان از سنوات گذشته جزء طلایه داران بازسازی اتوبوس‌ها بوده است، در این راستا اتوبوس‌های زیادی که در گذشته به دلیل نقص جزیی، دودزایی و استفاده نادرست متوقف بوده، در قالب پروژه‌های متعدد پس از بازسازی به چرخه حمل ونقل باز گردانده شد.

بازسازی تعداد ۶۰ دستگاه اتوبوس در شش ماه اخیر یکی از اقدامات انجام شده در شرکت واحد اتوبوسرانی است که این اتوبوس‌ها تا پنج سال می‌توانند بازدهی مطلوب داشته باشند.

تعداد ۲۵ دستگاه از این اتوبوس‌ها توسط شرکت پیشرو دیزل بازسازی شده، ۲۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها نیز از اتوبوس‌های گازسوز متوقف شده بود، همچنین ۱۷ دستگاه اتوبوس تبدیلی گازسوز به دیزل و یا دیزل  بوده که پس از انجام تعمیرات و بازسازی، آماده بهره‌برداری شدند؛ البته به نسبت اتوبوس‌های بازسازی شده، تعدادی از اتوبوس های بی‌کیفیت از چرخه فعالیت خارج می‌شوند.

کد خبر 390857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.