یارکشی در نیویورک

دیدارهای مقامات کشورهای اروپایی با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، فتوای حرام بودن ساخت فیلم مست عشق و طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه سوم مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «ایران کانون رایزنی ها در نیویورک» به بررسی دیدارهای مقامات کشورهای اروپایی با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته و نوشته است: رئیس جمهوری ایران روز گذشته در یکی از مهمترین برنامه‌های خود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو کرد. تقویت همکاری، حفظ برجام و راه‌های کاهش تنش‌های منطقه  از جمله موضوعات مورد گفت وگوی روحانی و مرکل بود. صدراعظم آلمان پس از این دیدار گفت: «من با روحانی درباره چگونگی دستیابی به حداکثر میزان ثبات ممکن در خاورمیانه صحبت کردم».

رئیس جمهوری ایران پیشتر در اولین ملاقات‌های خود با عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم  دیدار و گفت‌وگو کرده بود. روحانی در دیدار مکرون بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام تأکید کرد و بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان در مورد حملات به عربستان را «اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرد.

راه‌های نجات برجام، روابط دوجانبه و ایده رئیس ‌جمهوری ایران در مورد منطقه مبنی بر طرح موسوم به ابتکار صلح هرمز از دیگر محورهای گفت وگوی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه بود. این ملاقات در حالی صورت گرفت که رئیس جمهوری فرانسه که در چند هفته اخیر ابتکارعملی برای تحقق بخشیدن به منافع اقتصادی تهران و حفظ برجام را پیگیری می‌کند، در سازمان ملل نیز تأکید کرده انجام مذاکرات احتمالی با ایران در آینده باید متمرکز بر چهار موضوع شامل حفظ سازوکار نظارتی بر برنامه اتمی ایران، روزهای پس از اتمام مهلت‌های تعیین‌شده در برجام در سال ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالستیک و نقش آفرینی تهران در منطقه باشد.

او در حالی گفته است که«ما، متحدان ما، بازیگران منطقه و ایران باید دور میز بنشینیم و این چهار موضوع را به فرجامی برسانیم» که مقام‌های بلندپایه ایران ضمن رد پیگیری هر موضوعی غیر از برجام خواستار تمرکز کشورهای اروپایی بر تحقق بخشیدن بر منافع اقتصادی ایران در قالب تعهدات برجامی آنها هستند. با این حال مکرون ابراز امیدواری کرده است که در جریان نشست جاری سازمان ملل درباره حل اختلافات پیرامون توافق هسته‌ای موفقیت‌هایی حاصل شود.

روحانی در دیدار  با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، ضمن اشاره به سفر اخیر او به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریع‌تر توافقات این سفر تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری همچنین از تلاش‌های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و به ویژه روابط اقتصادی تأکید کرد. نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار گفت: توکیو به حمایت از توافقنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

آبه  شینزو ضمن اشاره به سفر اخیرش به تهران و اینکه از ملاقات و شنیدن فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و همچنین مواضع صلح جویانه و ابتکار اخیر  روحانی برای امنیت در منطقه بسیار دلگرم شده است، افزود: توکیو دوست تاریخی ایران است و تمام توانش را برای کاهش تنش در منطقه بکار خواهد گرفت.

دیروز همچنین « پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا هم با حضور در محل اقامت رئیس جمهوری کشورمان با روحانی دیدار و درباره تقویت همکاری‌ها و موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام پرداخته و در مطلبی با تیتر «همه زیر چتر شفافیت» نوشته است: موضوع شفافیت آراء نمایندگان مجلس یکی از پرحاشیه‌ترین بحث‌ها در ماه‌های اخیر بوده است. شفافیت آراء نمایندگان حدود دو سال است که بین نمایندگان مطرح شده و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد اما تاکنون این طرح نتوانسته است به یک مصوبه تبدیل شود. اطلاع مردم از عملکرد و رفتار نمایندگان از حقوق مسلم مردم و کوتاهی در تصویب این قانون مستقیماً موجب نقض حقوق شهروندی و حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود. با این حال طرح شفافیت آراء نمایندگان درواقع تا به حال افت و خیزهای زیادی داشته است و مخالفان و موافقان آن هرکدام دلایل خود را بر ضرورت بود و نبود آن بیان می‌کنند و در این رفت و برگشت‌ها و مخالفت‌ها با این طرح، حتی از برخورد سیاسی و جناحی نیز در امان نبود. 

شفافیت آراء نمایندگان را ابتدا اصلاح‌طلبان مجلس در قالب طرحی ارائه کردند. محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی، طراح این طرح بود. اصولگرایان اما درست در آستانه رای‌گیری لوایح مرتبط با FATF سعی کردند پرچم‌دار شفافیت رای شوند. به همین دلیل به سرعت طرحی را ارائه کردند که با طرح امیدی‌ها تلفیق شد اما نتوانست رای مجلس را بگیرد چرا که نماینده‌ها اعتقاد داشتند شفافیت آراء در این مقطع اهداف سیاسی را دنبال می‌کند. همچنین نمایندگان در این رابطه تاکید دارند که جناح‌های سیاسی نسبت به موضوعی که رای مثبت یا منفی درباره آن دارند، جبهه‌گیری نکنند چرا که در غیر این صورت هم به نتیجه رای‌گیری و هم به رای ‌دهنده صدمه می‌زند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شمس و مولانا دیده نشوند! »به بررسی فتوای حرام بودن ساخت فیلم مست عشق پرداخت و نوشت: روز گذشته دو مرجع تقلید از ساخت فیلم «مست عشق» گلایه و ساخت آن را حرام اعلام کردند. در ابتدا برخی که خود را جمعی از طلاب معرفی کرده بودند از آیت‌ا... مکارم شیرازی چنین سوال کردند: «طبق اخبار واصله از خبرگزاری‌های معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه‌های دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام می‌باشد. با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقه‌ی طاهره(س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود می‌باشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سریع‌تر این مساله‌ خطرناک مبذول فرمایید».

آیت‌الله مکارم شیرازی چنین پاسخ داد: «با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد. همیشه موفق باشید.» پس از آن نامه دیگری با عنوان همین ارسال کنندگان یعنی جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به دفتر آیت‌الله نوری همدانی ارسال شد و سوال چنین بود: «به‌استحضار می‌رساند طبق اخبار منتشرشده قرار است سریالی درباره شمس و مولانا تهیه گردد و برای این موضوع از هنرمندان و کارگردانان مطرح دعوت شده است تا در سطح ملی و فراملی پخش گردد؛ استدعا دارد نظر مبارک را پیرامون این موضوع مرقوم بفرمایید.» که این مراجع تقلید چنین پاسخ دادند: «این دونفر نامبرده از اعیان صوفیه می‌باشند و ما برای این مطلب مدارک مقتضی از کتاب‌های خودشان داریم. اساسا فرقه صوفیه یکی از فرقه‌های ضاله و مضله می‌باشند که با تشکیلات قطب‌سازی و مرشد بازی به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن و اهل بیت(ع) است آمده‌اند و حضرت صادق(ع)درباره صوفیه فرموده‌اند انهم اعدائنا یعنی آن‌ها دشمنان ما هستند. ترویج آن‌ها به هر شکلی باشد جایز نمی‌باشد و حرام است.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یکی از اصلی ترین سیاست‌های دولت حمایت از صادرات غیر نفتی است» به انعکاس اظهارات  اسحاق جهانیگیری در دیدار با زنان فعال اقتصادی کشور پرداخت. معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز حضور زنان در صحنه مدیریت کشور نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در دانشگاه‌های کشور به جز رشته‌های مهندسی، در سایر رشته‌ها سهم دختران نسبت به پسران افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تحولات بازار کار به میزان چشمگیری به نفع زنان رقم خورده است،‌ خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها سهم زنان در اشتغال کشور ارتقاء پیدا کرده و این مرهون تلاش زنان کارآفرین است که سرمایه‌های مهمی‌ برای کشور محسوب می‌شوند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت نقش زنان در مقاطع مختلف نظیر دوران انقلاب اسلامی‌ و دوره دفاع مقدس،‌ تصریح کرد: زنان ایران در همه مقاطع با عملکرد موفق خود توانسته اند به اداره کشور کمک‌های شایانی را انجام دهند و در مقطع فعلی نیز که به دلیل جنگ اقتصادی و فشارهای ناشی از تحریم کشور با چالش‌های جدی روبرو است، کارآفرینان زن نقش پراهمیتی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه زنان ایرانی از توانمندی بالایی در عرصه‌های مختلف برخوردار هستند، افزود: در گذشته باور زنان کشور نسبت به توانمندی خودشان ضعیف بود اما امروز اعتماد به نفس آن‌ها تقویت شده و با قدرت و روحیه قوی در صحنه حضور دارند. جهانگیری با اشاره به برخی گلایه‌های مطرح شده در جلسه در خصوص موانع پیش روی فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی است و علاوه بر آن دولت نیز به توانمندی جوانان تحصیل کرده باور جدی دارد چرا که جوانان و شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند گره‌های بزرگی را در کشور باز کنند. وی همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از زنان کارآفرین فعال در عرصه صادرات، اظهار داشت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران را هدف قرار داده است، یکی از اصلی ترین و مهمترین سیاست‌های دولت حمایت از صادرات غیرنفتی است که در همین راستا تلاش خواهیم کرد موانع پیش روی صادرات محصولات تولیدی زنان کارآفرین برطرف شود. 

روزنامه دنیای اقتصاد ، در صفحه نخست امروز خود به بررسی مستند پر سر و صداترین سیاست سال ۱۳۹۷  پرداخته و در مطلبی با تیتر «سه جرقه انفجار ارزی ۹۷» نوشته است:«دلار ۴۲۰۰ تومانی» موضوع یک فیلم مستند شد. روز گذشته در «مجمع کارآفرینان ایران» از این مستند اقتصادی رونمایی شد. «سید امیر سیاح» در این مستند، پر سر و صداترین سیاست سال ۱۳۹۷ را در حدود ۷۲ دقیقه به تصویر کشیده است. روایت این فیلم را می‌توان به ۳ بخش تقسیم کرد. بخش اول ۳ جرقه اصلی را معرفی می‌کند که منجر به انفجار ارزی شد. این ۳ جرقه عبارتند از: «توقف واردات خودرو از سوی وزارت صمت»، «کاهش نرخ سود سپرده‌ها از سوی بانک مرکزی» و «خروج ترامپ از برجام». مستند اقتصادی مذکور در گام دوم فرآیند اخذ سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی و در ادامه سیاست‌های تکمیلی آن را روایت کرده و در گام سوم نیز پیامدهای منفی اقتصادی-اجتماعی ناشی از این سیاست از جمله مجاری رانتی فراهم‌شده برای اقلیت را به تصویر کشانده است. در پایان نمایش «مستند ۴۲۰۰»، «طهماسب مظاهری» رئیس کل اسبق بانک مرکزی، به تجزیه و تحلیل سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت. مظاهری، ضمن اشاره به اینکه شب معرفی سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی را می‌توان «شب شوم اقتصاد ایران» نامید، پیامدهای مخرب این سیاست را در ۴ لایه مختلف برشمرد؛ تکرار تجربه‌های پیشین، تضییع ذخایر ارزی، تضییع سرمایه‌های انسانی و سلب اعتماد عمومی.

کد خبر 390841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.