۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
آجیل بخورید تا لاغر شوید!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف آجیل، راهکاری موثر برای لاغر شدن افراداست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف روزانه آجیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان  و حتی خطر مرگ و میر افراد را به هر دلیلی کاهش دهد، اما رابطه بین مصرف روزانه آجیل و کاهش وزن چیست؟ نتایج دو مطالعه‌ در سال گذشته نشان داد که مصرف روزانه آجیل می‌تواند افراد را از افزایش وزن نجات دهد. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسیتاثیر مصرف آجیل بر کنترل وزن مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، الگوهای ورزشی، رژیم غذایی و وزن سه گروه از افراد را بررسی کردند.

گروه اول شامل ۲۷ هزار و ۵۲۱ مرد بود که بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰ در مطالعه متخصصان سلامت شرکت کردند. گروه دوم را نیز ۶۱ هزار و ۶۸۰ زن تشکیل می‌داد که بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰ عضو مطالعه سلامت پرستاران شدند و گروه سوم نیز شامل ۵۵ هزار و ۶۸۴ زن بود که از افراد گروه دوم جوان‌تر بوده و بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۱ در مطالعه سلامت پرستاران شرکت داشتند.

هیچ کدام از افراد شرکت‌کننده در ابتدای مطالعه هیچ بیماری مزمنی نداشتند؛ آن‌ها هر چهار سال یک بار به پرسشنامه‌ای در مورد وزن و میزان مصرف آجیل خود پاسخ دادند. این افراد هر دو سال یک بار نیز پرسشنامه‌ای را درباره الگوهای ورزشی خود تکمیل می‌کردند. محققان شاخص سوخت و ساز کار (MET) افراد شرکت کنندگان را نیز ارزیابی کردند؛ این معیار مشخص می‌کرد هر فرد با داشتن یک ساعت فعالیت فیزیکی، چند کالری می‌سوزاند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد وزن افرادی که مصرف روزانه آجیل خود را به اندازه نصف یک وعده (یک وعده کامل شامل ۲۸ گرم مصرف آجیل) افزایش دادند، در یک دوره چهار ساله به مقدار دو کیلوگرم یا بیشتر کاهش یافت. همچنین افزایش نصف وعده مصرف گردو، خطر ابتلا به چاقی مفرط را حدود ۱۵ درصد کاهش داد. به گفته محققان جایگزین‌کردن نصف وعده آجیل به جای گوشت‌های فرآوری شده، غلات تصفیه شده یا دسرها، باعث کاهش سالیانه ۰.۴۱ تا ۰.۷۰ کیلوگرم وزن افراد می‌شود.

بر اساس یافته‌های جدید افزایش مصرف آجیل به مقدار نیم وعده در روز، خطر افزایش وزن حدود پنج کیلوگرم یا بیشتر را به میزان ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. در واقع آجیل حاوی فیبر است، بنابراین افراد با مصرف این ماده غذایی به مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند. همچنین این مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده بوده که باعث می‌شود اکسیداسیون چربی و گرمای بدن افزایش پیدا کند، بنابراین می‌تواند به تبدیل کالری به انرژی با سرعت بیشتری کمک ‌کند. 

نتایج این مطالعه در مجله BMJ Nutrition, Prevention & health منتشر شده است.

کد خبر 390835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.