افتخار خرید لوازم‌التحریر لوکس

با شروع سال تحصیلی جدید بازار خرید لوازم‌التحریر داغ می‌شود حال آنکه دسته‌ای از والدین و البته برخی مدارس برای متمایز نشان دادن خود لیست‌های بلندبالایی از لوازم‌التحریر لوکس با برندهای خارجی و گاها غیرضرور را به سبد خانوار تحمیل می‌کنند.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، با بررسی بازار لوازم‌التحریر درمی‌یابیم که تهیه این اقلام برای دانش‌آموزان، نیازمند در نظر گرفتن شرایطی همچون تنوع، رنگ‌بندی، مسائل روحی و روانی و البته توجه به ارزش‌های فرهنگی کشور خود است حال آنکه تولیدات داخلی با وجود برخورداری از کیفیتی بالاتر نسبت به اجناس خارجی این موارد را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند و این امر خود دلیل اصلی بخشی از رجوع به لوازم‌التحریر خارجی را ایجاد کرده است اما آنچه والدین یا مدیران مدارس باید بدانند این است که این کار تبعات خوبی درپی ندارد و حتی با وجود داشتن قدرت خرید، اصرار بر تهیه این لوازم‌التحریر لوکس کودک را پرتوقع بار آورده تا حدی که در آینده انتظار " نه " شنیدن از کسی ندارد.  پرورش تفکر بر هر نوع آموزشی ارجح است  در این زمینه نرگس عطریان؛ متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری در زمینه گرایش برخی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان به خرید لوازم‌التحریر با برندهای خارجی؛ به خبرنگار ایمنا می‌گوید:  روحیه جوزدگی یکی از مسایل فرهنگی در جامعه امروزی است و این روحیه به شرطی حل می‌شود که مولفه‌ای به نام رشد تفکر در دانش‌آموزان ایجاد شود و  مدل آموزشی آنها بیشتر به سمت پرورش تفکر پیش برود.

وی با بیان اینکه پرورش تفکر بر هر نوع آموزشی در نظام آموزش وپرورش ما ارجح است، می‌افزاید: هنگامی که تفکر پشت انتخاب باشد افراد برای گرفتن تصمیمات خود ابتدا از خودشان در مورد چیستی، چرایی و چگونگی تصمیم سوال می‌کنند و قبل از هر انتخابی خوب فکر می‌کنند و ارزش‌های وطن دوستی و نوع دوستی را در نظر می‌گیرند و این اتفاق باعث می‌شود که تشخیص دهند بعضی از منافع در جامعه، ملی هستند و مصلحت‌های جامعه را شامل می‌شود. وی این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: هنگامی که دانش‌آموز در چنین محیط تربیتی بزرگ می‌شود منافع جمع را ارجح می‌داند و بر این باور است انتخاب تولیدات داخلی مصلحت ملی است و  منافع جمع را تحت پوشش قرار می‌دهد. عطریان اضافه می‌کند: از سوی دیگر تولیدکننده‌ها هم باید برای تولیدات‌شان روانشناسی کودک را لحاظ کنند، زرق و برق دوره کودکی، شادابی، تنوع رنگ، اقتضائات سنی دوره کودکی بوده و بهتر است تولیدکننده‌ها این اقتضائات را بشناسند.  معتقد است افرادی که تهاجم فرهنگی را انجام می‌دهند آگاه به این مولفه‌ها هستند و با شناخت روحیه کودکان و زرق و برق این دوران اقدام به تولید ابزارهای خود می‌کنند تا بتوانند آنها را برای خرید محصولات‌شان جذب کنند.

تولید برای کودکان اقتضائاتی دارد

وی با بیان اینکه روانشناسی برای کودکان اقتضائاتی دارد، می‌افزاید: محصولات مختص کودکان رنگ و لعاب زیباییدارد و قطعا در تولید محصولات گرانی همچون ابزارهای آموزشی باید به روانشناسی کودک توجه کنند همچنین اگر تولیدکنندگان این موارد را در نظر بگیرند و در جامعه رشد تفکر وجود داشته باشد انتخاب‌ها وطن دوستانه و مبتنی بر فکر می‌شوند و این روحیه باعث می‌شود که بچه‌ها هم ارزش‌های ملی را بشناسند، با شناخت این ارزش‌ها و ارضای دنیای کودکی و رضایتمندی کودکان به طور یقین بچه‌ها به سمت خرید وسایل و ابزار داخلی گرایش پیدا می‌کنند.
این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با تاکید بر اینکه روحیاتی مثل چشم وهم‌چشمی باعث روی آوردن خانواده‌ها و دانش‌آموزان به برندهای خارجی می‌شود، تصریح کرد: در واقع غربزدگی برای برخی یک نوع افتخار است در حالی که در واقعیت چنین چیزی نیست، ضروری است در جامعه در خصوص آشنایی کودکان با ارزش‌های اجتماعی، عقلانی و ملی کار شود و از سوی دیگر در بین تولیدگران هم تمایل به در نظر گرفتن فرهنگ اعتقادات جمعی و توجه به روانشناسی کودک را ترویج دهیم.
وی با بیان اینکه اولین رشد فرهنگی افراد با رفتارهای صحیح‌ آنها در اجتماع بروز می‌کند، اظهار کرد: در این حالت افراد منافع جمع را به خاطر منافع خودشان نادیده نمی‌گیرند و برای کمک به دیگران و رشد اقتصادی، فرهنگی و توسعه ملی کشور خود کمک می‌کنند.
عطریان با اشاره به اینکه تربیت درست بزرگسالان بر خردسالان تاثیرگذار است، اظهار می‌کند:  والدین، آموزش و پرورش و رسانه‌ها سه عامل تربیتی اصلی کودکان هستند، اگر هر کدام از این سه عامل با یکدیگر تضاد داشته باشند ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شوند. اما اگر پدر و مادر، معلمان و رسانه‌ها هر سه در ارزش سازی، رشد و تفکیک ارزش‌ها بر روی ذهن کودکان کار کنند به طور یقین آنها هم دچار سردرگمی نمی‌شوند و در آینده به فرد رشد یافته فکری تبدیل می‌شوند.

حضور بهترین برندهای نوشت‌افزار ایرانی در نمایشگاه‌های فصلی

این در حالی است معرفی بهترین برندهای نوشت‌افزار ایرانی در نمایشگاه‌های فصلی که امسال هم با حضور واحدهای صنفی برگزار شد حرکتی است که بر مبنای تولید آثار ایرانی و اسلامی در کشور و در ارتباط تولیدکنندگان با یکدیگر کل می‌گیرد و از عرضه کالاهای قاچاق در این بخش جلوگیری می‌کند. حسین سید معلمی مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان در این زمینه اظهار می‌کند: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به مناسبت شروع سال تحصیلی از ۲۶ تا ۲۹ شهریورماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان برگزار شد و تولیدات ایرانی با حمایت اتحادیه لوازم التحریر و کیف و کفش در این نمایشگاه عرضه شد. وی تصریح می‌کند: امسال با حمایت سازمان صنعت،  معدن و تجارت اصفهان، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه این نمایشگاه برگزار شد. مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان با تاکید به اینکه برندهای حاضر در این نمایشگاه فاکتیس، ژارس مداد، صدف و آریا بودند، می‌افزاید: مشارکت کنندگان نمایشگاه از استان اصفهان بودند و محصولات خود در زمینه نوشت‌افزار، لوازم‌التحریر،  کیف و کفش را در مساحتی بالغ بر ۸۵۰ متر مربع فضای نمایشگاهی به نمایش گذاشتند و این نمایشگاه دارای ۵۰ غرفه بود و روسای اتحادیه‌ها هم میهمانان ویژه این نمایشگاه بودند.

فروش لوازم التحریر در مدارس حق‌الناس است

اکبر چیت‌ساز رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و توزیع کننده کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: تولید دفترها بر عهده کارخانه‌ها که زیرمجموعه صنعت و معدن تجارت هستند، بوده است، اما توزیع لوازم‌التحریر اقلامی مانند خودکار، مدادرنگی، پاک‌کن، مدادتراش زیر مجموعه اتحادیه لوازم‌التحریر است و اکنون این لوازم به حد وفور برای مصرف کننده در بازار وجود دارد و با درصدی از تخفیف می‌توان در اختیار دانش‌آموزان گذاشت. وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر در جامعه شاهدیم که تعدادی از مدیران و دبیران مدارس که وظیفه آموزش و پرورش دادن دانش‌آموزان را بر عهده دارند جایگاه خود را با فروشندگان لوازم‌التحریر واحدهای صنفی عوض کردند و اقدام به خرید و فروش دفترها و کتاب‌های کمک درسی می‌کنند که این حرکت عمل پسندیده‌ای نیست چرا که این وظیفه بر عهده واحدهای صنفی است. رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و توزیع کننده کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان تصریح می‌کند: مدتیپیش در خبری از صداوسیما  اعلام شد که ۲۰ درصد فروش فرم مدارس را آموزش و پرورش از تولیدی‌ها برعهده گرفته است تا رنگ، مدل و مکان خرید را به خانواده‌ها اعلام کند و باید علت این اتفاق را واکاوی کرد در صورتی که مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی کشور همه شرکت‌های وابسته به دولت باید این امکان را به شرکت‌های خصوصی بدهند.  وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنفی توزیع‌کننده لوازم التحریر هستند، می‌افزاید: این واحدها دفترها را از دفترسازان و لوازم‌التحریر را از  تولیدکنندگان می‌خرند  و سپس توزیع می‌کنند، این لوازم‌التحریرها در همه کتاب فروشی‌های قانومند و دارای پروانه کسب توزیع می‌شود.

امسال اتحادیه‌ها فروش کتاب‌های دبیرستان را بر عهده نداشتند

چیت‌ساز با بیان اینکه اتحادیه صنف نوشت‌افزار در سال‌های گذشته کتاب‌های دبیرستان را توزیع می‌کردند، اظهار می‌کند: اما امسال امکان انجام این کار از اتحادیه ما سلب شد و با ارائه شکایت نامه‌ای مشکلات خود را در این شکایت‌نامه به وزیر آموزش و پرورش، نماینده‌های مجلس، استانداری و کمیسیون نظارت که حامیاجناس است، اعلام کردیم و در پاسخگویی بهاتحادیه صنف نوشت‌افزار نوشتند که با ارجاع به مسئول مربوط پیگیری می‌شود اما متاسفانه زمان پیگیری نامشخص است. وی می‌افزاید: قریب به ۴۰ سال است که کتاب‌های دبیرستان را برای فروش به دانش‌آموزان تحویل میگرفتیم و متاسفانه امسال کتاب‌های دوره دبیرستان برای توزیع به اتحادیه ما تحویل داده نشد.

رئیساتحادیه صنف نوشت‌افزار و توزیع کننده کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان با انتقاد از این موضوع که باید علت فروش لوازم‌التحریر در مدارس مورد بررسی قرار گیرد، اظهار می‌کند: همه اجناس خارجی را خود معلمان خریداری کرده و سپس در مدارس به دانش‌آموزان می‌فروشند باید دانش‌آموزان جنس ایرانی خرید کنند و مقام معظم رهبری هم تاکید دارند که مردم به صنایع داخلی بها دهند، اما متاسفانه شاهدیم که خانواده‌ها و معلمان به این مساله بی‌توجهی می‌کنند و استقبال آنها از برندهای خارجی به مراتب بیشتر است. وی با اشاره به اینکه کیفیت اجناس ایرانی کمتر از اجناس خارجی نیست، خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است برای استقبال خانواده‌ها و خرید آنها از اجناس ایرانی در جامعه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد و باید رسانه‌ها و صدا و سیما در این خصوص فعال باشند و خانواده ‌ها را نسبت به این قضیه آگاه کنند. چیت‌ساز می‌افزاید: یک ایرانی مسلمان وطن پرست باید از اجناس و صنایع داخلی کشور خود دفاع کند اما متاسفانه پشت پرده مافیایی وجود دارد و در این زمینه حرکت‌های  ناپسندی انجام می‌شود که مانع فروش و خرید اجناس و صنایع ایرانی به دست مصرف‌کننده می‌شود. وی با بیان اینکه مدیران مدارس حق فروش کتاب‌های کمک درسی و لوازم‌التحریر را در مدارس ندارند، می‌گوید: در هیچ کشوری شاهد بروز این نوع اتفاقات نیستیم و نباید این حرکت ناپسند در مدارس کشور ما رخ دهد و این وظیفه اتحادیه‌هاست که لوازم‌التحریر و فرم مدارس را به فروش برسانند، باید رسانه‌ها صدای اتحادیه‌ها را به گوش مسئولین برسانند.

فعالیت هزار و ۶۵۰ واحد صنفی با پروانه کسب معتبر

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و توزیع‌کننده کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان تاکید می‌کند: در شهر اصفهان هزار و ۶۵۰ واحد صنفی با پروانه کسب معتبر فعال هستند و مابقی کتاب فروش و فروشنده لوازم‌التحریر هستند و همه این واحدها باید هزینه‌های آب و برق، عوارض، بیمه کارگر و مالیات را بپردازند در صورتی که یک مدیر که موظف به پرداخت این موارد نیست اقدام به فروش لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان می‌کند و این کار شایسته‌ای نیست. وی تصریح می‌کند: در خصوص فروش لوازم‌التحریر هم با توجه به اینکه افراد غیرمتخصص اقدام به انجام این کار میکنند هیچ گونه نظارتی اعمال نمی‌شود همچنین بازرسان اتحادیه‌ها در حال نظارت بر این مساله هستند و به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنم که فقط از واحدهای قانونمند خرید کنند. چیت‌ساز تاکید می‌کند: واحدهای صنفی برای ارائه لوازم‌التحریر به دست مصرف‌کننده مشکلی ندارند و با دایر شدن نمایشگاه چهار روزه در پل شهرستان که با حضوراعضای واحدهای صنفی بود تلاش بر این بود تا لوازم‌التحریر بدون واسطه از تولید به دست مصرف کننده برسد. وی درباره شعار تخفیف‌های زیاد فروشگاه‌های بزرگ برای جذب مشتری، اظهار می‌کند: بسیار شاهدیم هنگامی خانواده‌ها قصد خرید از واحدهای صنفی را دارند مرتب لوازم را امتحان می‌کنند و در صورت بروز مشکل از خرید خودداری می‌کنند در صورتی که تعدادی از خانواده‌ها ممکن است حتی خرید بسته‌بندی شده بدون بازدید از فروشگاه‌ها داشته باشند و اجناس خریداری شده در صورت هر نوع مشکل پس گرفته نمی‌شوند، از سویی تعدادی از فروشگاه‌ها اجناسبرند خارجی را با قیمت بالایی زدند و با ترفند گذاشتن تخفیف ۳۰ درصدی سعی در اغفال کردن مردم دارند در صورتی که همان جنس با برندهای خارجی در واحدهای صنفی با قیمت بسیار پایین‌تری به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و توزیع کننده کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان می‌افزاید: در هفته اول مهرماه و بازگشایی مدارس هستیم، از خانواده‌ها می‌خواهیم که برای دانش‌آموزان خود از واحدهای صنفی قانونمند داری پروانه کسب خرید کنند و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه خانواده‌ها برای خرید کردن عجله نکنند و خرید یک ساله نداشته باشند و سعی کنند خرید هفتگی یا ۱۵ روز یکبار انجام دهند.

وی تاکید می‌کند: از همه دانش‌آموزان هم می‌خواهیم قناعت پیشه کنند، بعد از موادغذایی مصرف کاغذ بالاترین سرانه را در کشور دارد و انسان از بدو تولد تا بعد از مرگ به کاغذ نیازمند است و باید هر ایرانی مسلمان در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کند. برندهای ایرانی اگر بهتر از برند خارجی نباشند کمتراز برندهای خارجی نیستند و همه لوازم‌التحریر ایرانی کیفیت خوبی برای استفاده دارند و وظیفه انسانی ماست که از برندها و کالاهای ایرانی حمایت کنیم.

گزارش از : اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 390826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.