ترامپ: تحریم‌ها علیه ایران رفع نمی‌شوند

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

گوترش:یک اشتباه کوچک می‌تواند به درگیری‌ بزرگ منجر شود

نتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنان آغازین این نشست با اشاره به تهدیدات موجود بین‌المللی، خواستار تلاش جمعی برای دستیابی به صلح شده است. او ضمن هشدار نسبت به عواقب تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، به حمله اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان اشاره کرد و گفت هرگونه اشتباه محاسباتی کوچک می‌تواند به درگیری‌ های بزرگ منجر شود. دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت موجود در شبه جزیره کره، اوضاع را نامطمئن خواند و در عین حال اظهار کرد از تلاش‌ها برای دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی حمایت می‌کند. گوترش در این سخنان گفت: منشور سازمان ملل پیام واضحی را به ما ابلاغ می‌کند؛ اینکه مردم را در جایگاه نخست قرار دهیم. نخستین واژگان این منشور به این اشاره دارد که ما باید مردم را در رأس کار خود قرار دهیم، در همه جا و همه زمان‌ها. وی با اشاره به چالش‌های جهان معاصر، تصریح کرد: مردم به سازمان ملل متحد ایمان دارند اما آیا آن‌ها به ما هم ایمان دارند؟ گوترش گفت: مردم حق دارند در صلح زندگی کنند. سال گذشته من در این مکان به رغم آشوب‌ها و درگیری‌ها راجع به بارقه‌های امید سخن گفتم. مذاکرات سیاسی در سودان و فرآیند صلح در آفریقای مرکزی امید های جدیدی ایجاد کرده است. دبیرکل سازمان ملل افزود: گام‌های برداشته شده برای حل بحران سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، همان‌طور که دیروز اعلام کردم، توافقی میان تمامی جناح‌ ها به دست آمده که در زمینه کمیته معتبر، اعتدال‌گرا و همه‌ جانبه‌ای به رهبری سوری‌ها برای قانون اساسی است.

آمریکا حضور نظامی‌اش را در لهستان تقویت می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی با امضای توافقی دفاعی با آندژی دودا، همتای لهستانی خود، اعلام کرد به احتمال زیاد، بخشی از نیروهای کشورش در نواحی مختلف اروپا به لهستان منتقل خواهند شد. این دو مقام که در آستانه آغاز هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار داشتند، بیانیه‌ای مشترک جهت پیشبرد همکاری دفاعی که در ماه ژوئن بر سر آن به توافق رسیده بودند- به امضا رساندند. آمریکا در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی گردشی در لهستان دارد و طبق اعلامیه مذکور، "انتظار می‌رود به زودی حدودا هزار نیروی دیگر بر این تعداد افزوده شود".طبق گفته ترامپ، نیروهای جدید "به احتمال زیاد" از پایگاه‌های دیگر در کشور های اروپایی تامین خواهند شد. شمار نیرو های آمریکا در آلمان، ۳۵ هزار تن عنوان شده است. در ماه ژوئن،‌ ترامپ با انتقاد از آلمان درخصوص کم بودن بودجه دفاعی این کشور پیشنهاد انتقال نیرو ها از آلمان به لهستان را داده بود. در اعلامیه مشترک آمریکا و لهستان به ۶ مقر در لهستان اشاره شده که جهت استقرار نیرو های آمریکایی بهبود خواهند یافت. دو طرف در حال گفتگو بر سر تعیین مکانی جهت استقرار "تیپ مسلح جنگی" ارتش آمریکا در این کشور اروپایی هستند. ترامپ در این باره گفته است: "لهستان برای ما تاسیسات می‌سازد که مطمئن‌ام بسیار زیبا خواهد بود. تمام هزینه را آن‌ها عهده‌دار هستند".

ترامپ ایران را کشور پیشگام در حمایت از تروریسم دانست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. ترامپ گفت که از زمان حضور در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دو و نیم تریلیون دلار برای تقویت ارتش هزینه کرده است. او در بخشی از این سخنرانی گفت: «آینده متعلق به طرفداران جهانی شدن نیست، آینده متعلق به وطن‌ دوستان است.» ترامپ در این سخنرانی درباره دستاورد های ادعایی خودش در داخل آمریکا صحبت کرد و گفت میزان بیکاری در کشورش کاهش یافته است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بار دیگر خاطرنشان کرد متحدان این کشور بایستی سهم خودشان از مسائل دفاعی را پرداخت کنند. ترامپ در این سخنرانی ایران را «کشور پیشگام در حمایت از تروریسم» خواند و مدعی شد که ایران یکی از «بزرگترین چالش‌ها» را برای ملل صلح‌ دوست دنیا ایجاد کرده است. او ادامه داد: «یکی از بزرگترین تهدید های امنیتی پیش روی ملل صلح‌ دوست، رژیم سرکوبگر ایران است. کارنامه این رژیم در مرگ و نابودی برای همه ما شناخته شده است.» وی اضافه کرد: «ایران نه تنها کشور پیشرو در حمایت دولتی از تروریسم است بلکه سران ایران در حال شعله‌ ور کردن آتش جنگ‌های غم‌ انگیز در سوریه و یمن هستند.»ترامپ همچنین مدعی شد که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. او گفت: «هرگز نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد. من برای متوقف کردن مسیر حرکت ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک ایران خارج کردم. زمان کمی از این توافق مانده و این توافق، اجازه بازرسی از سایت‌های مهم را نمی‌داد و موشک‌های بالیستیک را در بر نمی‌گرفت.» ترامپ گفت: «ما بعد از برجام، تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه این کشور اعمال کرده‌ایم. رژیم با امید به رها کردن خودش از زیر فشار تحریم‌ها به تشدید خشونت و ستیزه‌ جویی‌های بدون تحریک قبلی روی آورده است.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کشورش در واکنش به حمله ایران به تأسیسات نفت عربستان سعودی اقدام به اعمال «شدید ترین تحریم‌ها» علیه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی این کشور کرد. وی اضافه کرد: «همه کشورها وظیفه دارند اقدام کنند. هیچ کشور مسئول نباید از خونریزی‌های ایران حمایت مالی کند. تا زمانی که رفتارهای تهدید آمیز ایران ادامه داشته باشد، تحریم‌ها رفع نمی‌شوند و تشدید می‌شوند.» ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آمریکا آماده دوستی با همه کسانی است که حقیقتاً به دنبال دستیابی به صلح و احترام هستند. بسیاری از نزدیک‌ ترین دوستان امروز آمریکا، زمانی بزرگترین دشمن ما بودند. ایالات متحده هیچگاه اعتقادی به دشمنان دائمی نداشته است. ما شریک می‌خواهیم نه دشمن. آمریکا می‌داند در حالی که همه می‌توانند جنگ بیفروزند، فقط شجاع‌ ترین‌ها می‌توانند دنبال صلح باشند.»

تعلیق دوباره پارلمان را بعید نمی‌داند

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا احتمال تعلیق دوباره پارلمان، حتی اگر دیوان عالی این کشور حکم دهد که او در انجام این کار در اوایل همین ماه از قدرت نخست‌وزیری سوء استفاده کرده است، رد نکرد. بوریس جانسون که برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است، همچنین تاکید کرد اگر قضات حکم دهند که او ملکه را در متقاعد کردن برای تعلیق پارلمان گمراه کرده است، نیازی به استعفا حس نمی‌کند.جانسون در پاسخ به اینکه آیا رای دادگاه علیه او سمتش را به خطر می‌اندازد، گفت: نه، گمان می‌کنم دلایل برای درخواست سخنرانی ملکه به صورت فوق‌العاده‌ای خوب هستند.او اساسا هرگونه تلاش برای حصول توافق با حزب بریگزیت نایجل فاراژ در صورت انتخابات قریب‌الوقوع را رد کرد و گفت: محافظه‌کاران برای تک‌تک کرسی‌ها مبارزه می‌کنند.

کد خبر 390816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.