عربستان سعودی خواستار مقابله کشورهای جهان با ایران شد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

توافق نتانیاهو و گانتس درباره از سرگیری مذاکرات بر سر دولت فراگیر

 در بیانیه مشترک حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر موقت و بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی – سفید در پی دیدار دو جانبه آنها در حضور ، رئیس این رژیم در روز دوشنبه آمده است، بعد از درخواست ریولین این دو با یکدیگر رایزنی کردند. دیدار ریولین با نتانیاهو و بنی گانتس شب گذشته پایان یافت. گانتس و نتانیاهو بعد از دیداری در حضور روون ریولین، از اعضا حزب لیکود در بیانیه ای مشترک گفتند، راه‌های موجود برای دستیابی به حکومت وحدت فراگیر را بررسی کرده و کادر مذاکرات سه‌شنبه برای تکمیل رایزنی‌ها تشکیل جلسه می‌دهد. ریولین بعد از این دیدار گفت: گام جدی برداشته شده و اکنون چالش اول ایجاد مذاکره مستقیم مبتنی بر اعتماد متقابل است. وی از هر دو طرف خواست راه‌حل‌هایی را ایجاد کرده و مانع از انتخابات سوم شوند حتی اگر مجبور به پرداخت بهای شخصی و ایدئولوژیکی شوند. دفتر ریولین اعلام کرد، گانتس و نتانیاهو گام مهمی رو به جلو برداشته‌اند اما گفته می‌شود نتانیاهو به هم‌ پیمانانش از احزاب تندرو و راست‌ گرا در پی دیدارش با گانتس تعهدش به تلاش برای تشکیل دولت راست‌گرا به ریاست خودش را یادآوری کرده است. گانتس نیز بعد از این نشست اظهار کرد: مساله فراگیری دولت بسیار بررسی شد و جامعه تغییر را انتخاب کرد و ما قصد نداریم رهبر ائتلاف، شرکای عادی و ارزش‌های‌مان را رها کنیم.

ملک سلمان خواستار مقابله کشورهای جهان با ایران شد

پادشاه عربستان سعودی صبح امروز در جلسه هیأت وزیران ضمن تقدیر از کشور هایی که روز ملی عربستان را به وی تبریک گفته‌اند، مدعی شد که دولت عربستان در راستای خدمت به اسلام و مسلمین و آبادی حرمین شریفین و یاری حق و حقیقت و تثبیت ثبات و امنیت در تمامی دنیا تلاش می‌کند. در ادامه شورای وزیران سعودی ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان، با اشاره به حملات تلافی‌جوانه یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو، بار دیگر این حمله را به ایران نسبت داد و از «جامعه جهانی» خواست تا جلوی اقدامات ایران را بگیرند. طبق بیانیه صادره، شورای وزیران سعودی باز هم مدعی شد که در حملات اخیر از سلاح‌های ایرانی استفاده شده است. دولت سعودی همچنین این حملات را ضربه‌ای به ذخایر انرژی جهان و تهدیدی برای امنیت جهانی دانست و در ادامه بر پیوستن ریاض به ائتلاف دریایی آمریکا تأکید کرد. دولت سعودی از ساعات ابتدایی حمله پهپادی به تأسیسات آرامکو تلاش کرده است تا ضمن متهم کردن ایران، جامعه جهانی و کشورهای دیگر را به مقابله با ایران فرا بخواند.

شلیک ۳ موشک «زلزال۱» به مواضع ائتلاف سعودی

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز (سه‌شنبه) سه موشک بالستیک «زلزال ۱» به مواضع ائتلاف عربستان در استان «حجه» واقع در شمال غرب یمن شلیک کردند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دیروز نیز چهار موشک بالستیک زلزال و مقداری خمپاره به سمت مواضع ائتلاف سعودی در جنوب «حیران» شلیک کرده بودند. شلیک این موشک‌ها در پاسخ به ادامه حملات ائتلاف عربستان به مناطق مختلف یمن صورت گرفت. جنگنده‌های ائتلاف عربستان امروز یک منزل در منطقه «حبیل السماعی» شهرستان «قعطبه» در استان ضالع را هدف گرفتند و آمارهای اولیه حکایت از کشته شدن ۱۶ نفر دارد. ائتلاف سعودی دیروز نیز با حمله یه یک مسجد در استان «عمران» یمن هفت عضو یک خانواده یمنی را کشت.

جزئیاتی از حمله "موشکی" به منطقه سبز بغداد

منابع امنیتی در درون منطقه الخضراء (سبز) گفتند، یک موشک کاتیوشا به نزدیکی سفارت آمریکا و یک موشک دیگر به سه متری دروازه جنوب غربی آن اصابت کرده است. به گفته منابع محلی، موشک سوم نیز به رود دجله در اطراف منطقه بسیار محافظت شده سبز اصابت کرد، خیابان‌های این منطقه به جز مسیرهای منتهی به سفارت آمریکا باز شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس عراق گفت: مکان شلیک موشک‌ها مشخص شده و آن از منطقه هور رجب در جنوب بغداد بوده است. در حالی که یک منبع به سومریه نیوز عراق گفت، حملات راکتی از محله الاثار در نزدیکی خیابان ۶۰ از توابع منطقه الدوره بوده است.وی افزود، سکوهای پرتاب موشک در آنجا کشف شده و تحقیقات درباره عوامل این حمله در جریان است. این منبع همچنین تاکید کرد، اوضاع در منطقه سبز به حالت عادی بازگشته است.

انصارالله: سازمان ملل مسئول بحران سوخت در یمن است

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن امروز سه‌شنبه توییت کرد: در شرایطی که سازمان ملل مجوزهای لازم برای ورود سوخت به حدیده را به دشمن آمریکایی-انگلیسی-عربستانی- اماراتی اعطا کرده و این کشتی‌ها را نیز بازرسی کرده است، چرا بحرانی که به دلیل ممانعت آنها از ورود کشتی‌های حامل سوخت به حدیده به وجود آمده را نادیده می‌گیرد؟ رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در ادامه توییت کرد: به نظر ما سازمان ملل، فرستاده و مسئولان آن مقصر اهمال در برابر این اقدامات دشمن و وادار کردن دشمنان به کمک به روند انتقال سوخت هستند. جنبش انصارالله روز جمعه به نقل از امین الشباطی، سخنگوی شرکت نفت صنعا، ائتلاف عربی را به توقیف شش فروند کشتی حامل فرآورده‌های نفتی از جمله بیش از ۸۷ تن بنزین و بیش از ۴۲ تن گازوئیل و ممانعت از ورود آن به بندر حدیده متهم کرد. صنعاء و دیگر مناطق تحت کنترل انصارالله شاهد بحران کمبود فرآورده‌های نفتی است، قیمت یک گالون ۲۰ لیتری بنزین در بازار سیاه به حدود ۱۸ هزار ریال یمنی (معادل ۳۰ دلار آمریکا) و قیمت یک کپسول گاز خانگی به ۱۲ هزار ریال یمنی (معادل ۲۰ دلار آمریکا) افزایش یافته است.

کد خبر 390809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.