میربد: مدارس خشت‌وگلی و بخاری نفتی برچیده شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: در ابتدای سال تحصیلی جدید به‌طور کامل مدارس خشت و گلی برچیده شده و هفت کلاس در قالب سه واحد آموزشی در سمیرم و کاشان جایگزین آن شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمهدی میربد ظهر امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری اظهار کرد: رویکرد ما در نوسازی مدارس این است که نیاز دانش‌آموز امروز با دیروز متفاوت بوده و مدارس ساخته شده باید حتی بیشتر از سال تعیین شده در آئین‌نامه‌ها باقی بمانند.

وی با بیان اینکه فضای فیزیکی را به عنوان یکی از ارکان سند تحول آموزش‌وپرورش مورد توجه دانست و افزود: فضاهای آموزشی به مستحکم، نیازمند مقاوم‌سازی، فضاهای تخریبی و مدارس خطرآفرین تقسیم شده و شامل هر نوع فضای فیزیکی در محیط مدرسه و حتی زمین‌های ورزشی روباز می‌شود که هر کدام دارای استاندارد خاص خود هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان تصریح کرد: اگر ساختمان طبق نقشه اجرا شود، ساختمان مستحکم نام دارد و سایر مدارس باید براساس ضوابط تعیین شده بررسی شوند که نیازمند مقاوم‌سازی است یا نه.

وجود حساسیت بر روی ساختمان‌های بالای ۳۰ سال

وی با بیان اینکه نسبت به ساختمان‌های بالای ۳۰ سال حساسیت‌های زیادی وجود دارد، ادامه داد: چنین ساختمان‌هایی اگر انجام عملیات مقاوم‌سازی آن حداکثر ۳۰ درصد ارزش مادی ساختمان باشد، نقاط ضعف آن ترمیم شده تا از لحاظ عملکردی ارتقا یابند در غیر این‌صورت در دسته‌مدارس تخریبی قرار می‌گیرند.

میربد اضافه کرد: مدارس خطرآفرین نیز مدارسی است که عمدتاً با سن بالا دچار آسیب سازه‌ای هستند به حدی که قابل مقاوم‌سازی نبوده و ایمنی دانش‌آموز را به خطر می‌اندازد، این اتفاق با فرونشست آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر در مدارس استان بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار مدارس در دسته‌بندی‌های مختلف مدام در حال تغییر است و این تغییر به ویژه در اول مهرماه به دلیل آنکه مدارس درحال مقاوم‌سازی و تکمیل هستند بیشتر به چشم می‌آید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان افزود: تا پایان مهر امسال تحویل ۹۳ پروژه به آموزش‌وپرورش شامل ۴۸۲ کلاس با زیربنای ۹۴ هزار و ۲۰۰ و با اعتبار ۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود که ۲۲ درصد آن دولتی، ۶۲ درصد مشارکتی و ۱۶ درصد خیرساز است.

وی گفت: از مجموع فضاهای موجود استان اصفهان، ۳۳ درصد مستحکم، ۳۹ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و ۲۸ فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی هستند یعنی ۹ هزار و ۳۰۰ کلاس درس باید تخریب و بازسازی شود، ۱۳ هزار مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی هستند و ۱۰ هزار و ۸۰۰ مدرسه نیز مستحکم هستند.

وجود ۴۷ فضای آموزشی خطر آفرین در اصفهان

میربد با اشاره به وجود ۴۷ فضای آموزشی خطرآفرین در استان، خاطرنشان کرد: به محض اطلاع از این موضوع معیارها را بررسی کرده و در صورت تایید خطرآفرین بودن این مدارس، سریعا دستور تخلیه آن‌ها انجام شده و بلافاصله در اولویت تخریب و بازسازی قرار می‌گیرند حتی اگر این تشخیص در میانه سال تحصیلی داده شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای سازمان حذف و جمع‌آوری مدارس خشت و گلی در سطح کشور است یعنی مدارسی که با خشت خام و ملات گِل احداث شده‌اند، تصریح کرد: در ابتدای سال تحصیلی جدید به‌طور کامل مدارس خشت و گلی برچیده شده و هفت کلاس در قالب سه واحد آموزشی در سمیرم و کاشان جایگزین آن شدند بنابراین در استان دیگر چیزی به نام مدارس خشت و گلی وجود ندارد و حتی مدارسی که بخشی از سازه آن خشت و گلی بوده نیز تخریب شده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اظهار کرد: همچنین با شروع سال تحصیلی در مدارسی که زیرساخت تبدیل سیستم گرمایشی غیراستاندارد به استاندارد یعنی علمک گاز در آن وجود داشته باشد، بخاری نفتی برچیده شده‌اند مگر روستاهایی که اصلا به آنها گازرسانی نشده است.

وی با اشاره به اینکه براساس آخرین بازدیدها ۸۱ کلاس درس بخاری نفتی دارند که عمدتا در مناطق روستایی دور دست به محض گازرسانی سیستم استاندار وجود دارد، ادامه داد: زمانی که بخواهیم با سرعت بیشتر اقدام به ساخت کنیم و امکان اجرای تمام مراحل ساخت در محل وجود نداشته باشد، سازه‌ها آماده و با کیفیتی را تدارک دیده و ساختمان را به شیوه صنعتی‌ساز ایجاد خواهیم کرد

میربد با بیان اینکه مدیریت و معماری سبز تنها بسته به وجود گیاه و درخت نیست، اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی، کارایی بالاتر، آلودگی کمتر و بیشترین صرفه جویی در مصرف سازه‌ها از ویژگی‌های معماری سبز است که به طور ویژه پیگیری کرده‌ایم

وی اظهار کرد: اساتید دانشگاه شیراز به سفارش سازمان نوسازی و بهسازی کشور هفت چین مدرسه سبز را بومی‌سازی و تبیین کرده‌اند که کیفیت محیط داخلی، سایت، مواد و مصالح، مدیریت، پسماند و آلودگی، مدیریت آب و انرژی از عوامل مهم آن است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه حذف مدارس سنگی و کانکسی در اولویت سال ۹۸ قرار دارد، افزود: تعداد فضاهای آموزشی سنگی در استان ۳۹ فصا با ۱۰۱ کلاس و مدارس کانکسی۱۳ مدرسه با ۱۶ کلاس درس است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما تکریم، حفظ و نشان دادن نحوه مشارکت به خیرین مدرسه‌یار و مدرسه‌ساز است اضافه کرد: تاکنون برای شرکت در مدرسه‌سازی سراغ کسی نرفته‌ایم بلکه خیرین به‌طور خودجوش اقدام کرده‌اند حتی مدارسی وجود دارد که یک فامیل جمع شده و اقدام به ساختن مدرسه می‌کنند که نشان از رغبت خیرین به مسئله مدرسه سازی است.

میربد با اشاره به اینکه سیل باعث تخریب هیچ کدام از مدارس نشد اما آسیب‌های موضعی اکثرا به مدارس سمیرم، فریدونشهر، چادگان و فریدن دارد شد، تصریح کرد: ۴۷ مدرسه آسیب دیدگی جزئی از سیل داشتند که پیگیری‌های مربوط به آن در تابستان انجام شد و میزان خسارت آن دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شد.

اصفهان هشت مدرسه ماندگار دارد

وی با اشاره به وجود هشت مدرسه ماندگار در اصفهان اضافه کرد: درباره مدارس میراثی نیز به علت سابقه تاریخی در حوزه آموزش‌وپرورش باید همکاری‌های لازم با سازمان میراث فرهنگی انجام شود زیرا این سازمان مسیولیت ترمیم آن را برعهده دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با تاکید بر لزوم آموزش نگهداری از فضای فیزیکی توسط خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر اعتبارات سازمان دو تا دو و نیم برابر نسبت به سال قبل آن افزایش داشته و از این بابت مشکلی نداریم؛ اعتبارات دولتی را تنها به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص می‌دهیم و احداث پروژه جدید تنها توسط خیرین ساخته می‌شود.

کد خبر 390799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.