اخبار مناسب و جذب سرمایه پایدار دو عامل اصلی صعود بورس

رییس هئیت مدیره شرکت سبدگردان هدف با کارکرد بانک سرمایه‌گذاری گفت: انتشار اخبار مناسب در جهت کاهش تنش در خلیج فارس و جذب سرمایه‌های پایدار در بورس دو عامل افزایش ۹ هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بود.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در تحلیل افزایش ۹ هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: بازار سرمایه ایران در شرایطی است که دارای پتانسیل برای افزایش است و از جمله این شرایط وجود نقدینگی افراد ریسک‌ناپذیر (مانند کسانی که متمایل به سپرده‌های بانکی هستند)، رکود در بازارهای موازی و موجود نبودن چشم‌انداز مناسب برای آن‌ها است. همین شرایط باعث جذب یک جریان ماندگار نقدینگی به بازار شده است.

وی با بیان اینکه این پتانسیل بازار برای رشد، گاهی در انتظار واکنش به یک خبر مناسب است، تصریح کرد: اتفاقاتی همچون استقبال ترامپ از پشنهاد طرح "ابتکار صلح هرمز" روحانی و ... که روز یکشنبه در حوزه بین الملل رخ داده، همچنین انتشار خبر پیوستن چین به رزمایش نظامی ایران در خلیج فارس که به عامل بازدارنده‌ای در جهت کاهش تنش در خلیج فارس تبدیل شده است همگام با پتانسیل موجود در بازار و تاثیر سهام‌های بنیادی بر شاخص، باعث افزایش ۹ هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار شد.

رییس هئیت مدیره شرکت سبدگردان هدف با کارکرد بانک سرمایه گذاری ادامه داد: در این افزایش، سهام‌های بنیادی و بزرگ بازار سرمایه که تاثیر زیادی بر شاخص کل داشته و به علاوه رشد متناسبی نسبت به رشد نرخ ارز نداشتند، تقاضای زیادی داشته و افزایش شاخص را رقم زد.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل افزایش نرخ دلار تا حدودی مشکل نقدینگی بانک‌ها، صندوق‌ها و هلدینگ‌ها نیز حل شده و بنابراین این شرکت‌ها سهم زیادی عرضه نمی‌کنند؛ در واقع با نبود تمایل سهامدار عمده، برای فروش سهام نیز مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه موجود نبودن سهم برای عرضه نیز احساس می‌شود، گفت: در واقع به دلیل افزایش سودآوری شرکت‌ها، افزایش قیمت سهام و همچنین به دلیل افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد با وجود افزایش بیش از حدود دو تا سه برابری ارزش دارایی نهادها و سهامداران عمده و علاوه بر این، موجود نبودن فضای سرمایه‌گذاری جایگزین، عملا این شرکت‌ها تمایلی برای عرضه سهام ندارند.

 پیش‌بینی تداوم صعود شاخص کل

رییس هئیت مدیره شرکت سبدگردان هدف با کارکرد بانک سرمایه گذاری اعلام کرد: اگر قیمت ارز در دامنه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قرار داشته باشد، تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود داشته باشد، گشایش نسبی در تحریم‌ها صورت پذیرد، شرکت‌ها نیز با اهتمام زیادی به شفافیت اطلاعات خود بپردازند و به علاوه شرایط رکود بازارهای موازی مانند ارز و طلا نیز به لحاظ تقاضا برای سرمایه‌گذاری ادامه داشته باشد؛ برآورد بر این است که شاخص ظرف یکسال آینده حداقل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد رشد داشته باشد و در محدوده ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار واحد قرار بگیرد.

کد خبر 390786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.