عسل ‌صبحانه خوشمزه فاسد نشدنی/ بهترین درمان غذایی درد زانو

شناخت انسولین سازهای طبیعی، آغاز غربالگری سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی از آبان‌ماه، بهترین درمان های غذایی برای مبتلایان به درد زانو، درمان فشار خون بالا و کند شدن روند زوال شناختی و عسل صبحانه فاسد نشدنی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت از برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص غربالگری سلامت دهان ‌ودندان هفت میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: امسال طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان ‌در مدارس از اواسط آبان‌ماه آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

حمید صمدزاده، ‌با اشاره به اهمیت سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان، ‌ اظهار کرد: غربالگری سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی ‌با همکاری مجموعه آموزش‌وپرورش در ۶۲هزار مدرسه شهری و روستایی انجام می‌شود. آموزش، ‌ پیشگیری شامل انجام وارنیش فلورایدتراپی، ‌غربالگری و ارجاع به سطوح بالاتر درمانی از جمله کارهایی است که وزارت بهداشت در این زمینه انجام می‌دهد.

وی با تاکید به برنامه غربالگری دهان و دندان عاری از پوسیدگی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر از پایه ششم ابتدایی مورد غربالگری قرار گرفتند. در حال حاضر ۶۰ درصد از دانش‌آموزان پایه ششم کشور خدمات مربوط به برنامه دهان و دندان عاری از پوسیدگی را دریافت کرده‌اند. آمار دقیق تعداد دانش‌آموزان امسال ششمی هنوز به دست ما نرسیده است اما، امسال نیز مانند سال گذشته غربالگری‌ها به قوت خود باقی است.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، گفت: پس از غربالگری و شناسایی مشکل، دانش‌آموز برای ‌دریافت ‌خدمات بیشتر به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شود و در صورتی که خانواده وی بخواهند به پزشک مورد اعتماد خود رجوع کنند تمام مدارک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره ‌به اینکه بسته ارائه خدمت شامل پر کردن دندان، ‌ کشیدن، ‌جرم‌گیری در شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزارنفر رایگان انجام می‌شود، اظهار کرد: البته وارنیش فلورایدتراپی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها به شکل رایگان انجام می‌شود اما، خدمات ترمیمی در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر با تعرفه دولتی محاسبه شده است. نکته قابل توجه آن است که ۷۰درصد خدمات رایگان است.

صمدزاده با بیان اینکه طرح وارنیش فلورایدتراپی از سال ۹۴ در مدارس آغاز شده است، ‌ گفت: این طرح که می‌تواند تا ۲۰درصد پوسیدگی دندان میان دانش‌آموزان را کاهش دهد توانست سال گذشته ۷۰۰هزار دانش‌آموز را پوشش دهد. همچنین سال گذشته ۹میلیون و ۵۰۰هزار خدمت به دانش‌آموزان ارائه شد که در این بین چهار میلیون دانش‌آموز غربالگری شده و به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند و یک میلیون و ۵۰۰هزار خدمت ترمیمی نیز به این افراد ارائه شد.

وی افزود: ارائه خدمات شناسایی و غربالگری توسط بهورزان و مراقبین سلامت صورت می‌گیرد و پس از مشاهده مشکلات بیشتر جهت دریافت خدمات درمانی و ترمیمی به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده می‌شوند تا دندانپزشکان و بهداشتکاران خدمات مقتضی را ارائه دهند. امسال نیز طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان در مدارس از اواسط آبان‌ماه آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت درخصوص تغییر شاخص dmft، ‌ تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات این شاخص از ۲/۰۹ به ۱/۸ کاهش یافته است. برخلاف انتظارمان تا افق ۱۴۰۰ به عدد یک نخواهیم رسید، اما می‌توانیم به عدد ۱/۴ برسیم.

صبحانه خوشمزه ای که فاسد نمی شود

عسل یک ماده غذایی بسیار منحصر به فرد است که به‌دلیل ترکیب شیمیایی آن رشد باکتری‌ها در آن بسیار دشوار است. باستان‌شناسان هنگام حفاری یکی از اهرام مصر، تعدادی ظرف عسل را کشف کردند. میانگین سنی این یافته در حدود دوهزار تا سه‌هزار سال بود، اما هنوز هم کاملاً قابل خوردن بود، به‌طوری که باستان‌شناسان حتی آن را چشیدند! همچنین چندین سال پس از این گزارش، نمونه عسلی با قدمت ۵ هزار و ۵۰۰ سال در گرجستان یافت شد.

این ماده غذایی از ترکیبات مفید گیاهی بسیار غنی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نوع باکیفیت عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهم، اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها است که می‌توانند شریان‌های قلب را گشاد کنند تا جریان خون به قلب افزایش یابد و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک کنند، از این رو با کاهش خطر حملات قلبی، سکته‌های مغزی و برخی از انواع سرطان‌ها مرتبط هستند. آن‌ها همچنین سلامت چشم را ارتقاء می‌دهند.

عسل همچنین می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک کند که این دلیلی دیگری برای نقش مؤثر آن در جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی است. این ماده غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را هم کاهش دهد، اما سطح قند خون این افراد را بالا می‌برد و بنابراین نمی‌توان آن را برای افراد دیابتی سالم قلمداد کرد.

عسل می‌تواند سطح کلسترول بد یا LDL، تری‌گلیسیریدها و التهاب را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL یا خوب را بالا ببرد. سطح بالای کلسترول LDL یک عامل خطرناک برای بیماری‌های قلبی است و در آترواسکلروز و ایجاد چربی در شریان‌ها نقش مهمی دارد و می‌تواند منجر به سکته قلبی و مغزی شود.

از زمان مصر باستان، برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها از روش درمانی عسل موضعی استفاده شده است و امروزه هنوز هم رایج است. امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که عسل در بهبود سوختگی و ضایعات با ضخامت جزئی و پس از جراحی که بعد از عمل به آن مبتلا شده‌اند، مؤثر است.

عسل همچنین یک درمان مؤثر برای زخم پای دیابتی است که عوارض جدی آن منجر به قطع عضو می‌شود. محققان معتقدند که قدرت ترمیم‌کنندگی عسل از اثرات ضدباکتریایی و ضدالتهابی آن و همچنین توانایی آن در تغذیه بافت اطراف حاصل می‌شود، علاوه بر این، این ماده می‌تواند به درمان سایر بیماری‌های پوستی، از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال کمک کند.

سرفه در کودکان بالای یک سال مبتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی یک مشکل شایع است اما، داروهای اصلی سرفه همیشه مؤثر نیستند و می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. جالب است که بدانید ممکن است عسل انتخاب بهتری برای درمان باشد، زیرا می‌تواند به کاهش سرفه در کودکان هم کمک کند.

انسولین سازهای طبیعی را بیشتر بشناسید

پانکراس بخش مهمی از دستگاه گوارش ما است. این عضو نه تنها غذای اسیدی دریافت شده از معده ما را خنثی می‌کند، بلکه آنزیم‌های ترشح شده از آن به هضم کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها کمک می‌کنند. پانکراس مسئول تنظیم قند خون و عملکرد بهتر دستگاه گوارش در بدن است.

در ادامه این متن با مواد غذایی که به عملکرد بهتر این عضو کمک می‌کند آشنا شوید:

زردچوبه

زردچوبه اغلب به عنوان یک ماده ضد التهابی طبیعی شناخته می‌شود که به کاهش درد ناشی از احساس سوزش در پانکراس کمک می‌کند. بعلاوه، باعث تولید انسولین در این عضو شده و سطح قند خون را تنظیم می‌کند و از دیابت هم جلوگیری می‌کند.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است. این ماده غذایی با ترمیم بافت‌های اندام‌های مختلف داخلی از جمله پانکراس باعث افزایش ایمنی شما می‌شوند.

اسفناج

اسفناج به دلیل بالابودن مقادیر بالای ویتامین B و آهن، نیازهای اساسی پانکراس را برآورده می‌کند. آهن به جلوگیری از التهاب کمک می‌کند و ویتامین B برای عملکرد پانکراس نیاز است. اسفناج غنی از یک ماده ضد سرطان به نام MGDG (مونوگالاکتوزیل دی گلیسرول) است که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش دهد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی و سایر سبزیجات مانند کلم و گل کلم برای سلامت پانکراس مفیدند و به دلیل دارابودن مواد مغذی قابل جذب و فلاونوئیدها به تقویت مکانیسم سم زدایی بدن کمک می‌کند.

انگور قرمز

انگور قرمز حاوی یک ماده فنولیک به نام رسوراترول است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند در نظر گرفته می‌شود و به کاهش التهاب لوزالمعده کمک می‌کند و سلول‌های سرطانی آن را از بین می‌برد.

سیب زمینی شیرین

آیا شما به این تئوری اعتقاد دارید که اگر یک ماده غذایی شبیه یک عضو موجود در بدن ما به نظر برسد، به پرورش آن عضو خاص کمک می‌کند؟ مانند گردو برای مغز، کرفس برای استخوان و گوجه فرنگی برای قلب، جالب است بدانید که شباهت زیادی بین سیب زمینی شیرین و پانکراس وجود دارد و این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین با آزاد کردن قند به تدریج در جریان خون، سطح قند خون را تثبیت می‌کند.

قاصدک

چای قاصدک در سم زدایی از کبد و پانکراس موثر است و باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده پانکراس و افزایش تولید صفرا می‌شود. افرادی که به التهاب پانکراس یا پانکراتیت حاد هستند فقط باید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کالری را از چربی و فقط از منابع طبیعی دریافت کنند و از مصرف هر نوع مواد غذایی فرآوری شده و کربوهیدرات تصفیه شده خودداری کنند. نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از هرگونه بیماری مرتبط با پانکراس حائز اهمیت است.

درمان فشار خون بالا روند زوال شناختی را کند می کند

طبق نتایج یک مطالعه جدید، فشارخون بالا موجب تسریع روند زوال شناختی در بین افراد میانسال و مسن می شود.

«ال اچ لومی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلمبیا نیویورک، در این باره می گوید: فشارخون بالا و زوال شناختی، دو مورد از شایع ترین مشکلات مرتبط با افزایش سن هستند.

در این مطالعه، داده های مربوط به ۱۱ هزار نفر از داده های سلامت و بازنشستگی چین بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بررسی شد تا نحوه تاثیر فشارخون بالا و درمان آن بر زوال شناختی ارزیابی شود.

فشارخون بالا در قالب داشتن فشارخون سیستولیک ۱۴۰ mmHg یا بالاتر و فشارخون دیاستولیک ۹۰ mmHg یا بالاتر و یا مصرف داروهای ضدفشارخون تعریف شد.

در این مطالعه، محققان از شرکت کنندگان در مورد درمان فشارخون بالای شان، میزان تحصیلات و منطقه زندگی شان سوال پرسیدند. همچنین از آنها تست های شناختی نظیر به خاطرآوردن سریع کلمات، به عمل آمد.

یافته ها نشان داد نمرات کلی مربوط به مهارت شناختی در طول ۴ سال مطالعه کاهش یافت. همچنین شرکت کنندگان ۵۵ سال و بالاتر که مبتلا به فشارخون بالا بودند در مقایسه با افرادی که فشارخون شان تحت درمان بود و شرکت کنندگانی که مبتلا به فشارخون نبودند، روند زوال شناختی شان به مراتب سریع تر بود.

محققان در این باره می گویند: این مطالعه بر روی افراد میانسال و مسن در چین متمرکز بود، اما ما معتقدیم نتایج ما برای جمعیت های هر جای دیگری هم قابل تعمیم است. ما باید دریابیم چگونه درمان فشارخون بالا نقش حفاظتی در مقابل زوال شناختی دارد و اینکه چگونه فشارخون بالا و زوال شناختی همزمان باهم اتفاق می افتند.

بهترین درمان های غذایی برای مبتلایان به درد زانو

هنگامی که در حال بالا رفتن یا پایین آمدن از پله هستید، وقتی رانندگی می کنید و مدت هاست که پشت فرمان اتومبیل تان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده اید، زمانی که دویده اید و حتی وقتی مبتلا به آرتروز هستید، به احتمال خیلی زیاد درد زانو به سراغتان می آید.

دردهای زانو با مراقبت و استراحت به طور کامل برطرف می شوند اما بعضی دردها هم نیاز به پیگیری های جدی تر و حتی مراجعه به پزشک دارند. با این حال برخی گزینه های غذایی نیز هستند که درست مانند داروهای بدون نسخه، می توانند تاثیر زیادی در کاهش درد زانو داشته باشند:

هویج: خوردن هویج برای کاهش درد زانو، یک درمان باستانی چینی است. این گیاه سرشار از بتاکاروتن و ویتامین آ است؛ دو ترکیب ضد التهابی قدرتمند. مصرف روزانه دو وعده هویج برای کاهش درد زانو توصیه می شود. البته بهتر است برای بهره بردن از فواید هویج، آن را به صورت پخته مصرف کنید.

زردچوبه: کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، خواص ضد التهابی دارد و برای قرنها به عنوان دارو از آن استفاده می شده است. مصرف زردچوبه به مبتلایان به مشکلات مفصلی توصیه می شود. کورکومین، درست مانند ایبوپروفن، درد را کاهش می دهد.

سرکه سیب: مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، می تواند سمومی که در زانو منجر به بروز التهاب و درد می شوند را از بین ببرد. شما می توانید این سرکه را با روغن زیتون نیز ترکیب کرده و به صورت موضعی، نقاط دردناک را با آن ماساژ دهید.

گردواسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان های موجود در گردو، تسکین دهنده درد زانو است. مصرف گردو همچنین در کاهش وزن موثر است. افزایش وزن؛ خود عاملی برای افزایش استرس در زانوها و دردناک شدن آنهاست.

 غلات کامل: مصرف غلات کامل می تواند دردهای زانو بخصوص دردهای ناشی از ورزش را کاهش دهد. دقت کنید که مصرف غلات تصفیه شده، عامل ابتلا به درد زانو است. پس نان سفید، برنج سفید و دیگر محصولات پردازش شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

روغن خردل: این روغن را می توان به طور موضعی نیز بر روی نقطه دردناک ماساژ داد و آنهم با اضافه کردن روغن زیتون و روغن نارگیل. همچنین، مصرف این روغن باعث افزایش جریان خون در مناطق آسیب دیده زانو می شود و التهاب را کاهش می دهد.

آووکادو: مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع سالم دارد و مطالعات نشان می دهد که مصرف آن می تواند التهاب را کاهش دهد. علت درد زانو هرچه باشد، مصرف آووکادو، التهاب ناشی از آن را کاهش می دهد.

فلفل قرمز: حاوی ویتامین سی است. این ماده مغذی باعث افزایش تولید کلاژن در بدن می شود و باعث تقویت استخوان ها و مفاصل می شود.

کد خبر 390780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.