کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی با وجود ثبات اقتصادی کاهش می‌یابد

یک کارشناس اقتصاد رفتاری با بیان اینکه رابطه نظام اقتصادی و فضای مجازی دوطرفه است، گفت: فضای مجازی در زمان ثبات اقتصادی از تلاطم مالی کمتری برخوردار است و میزان کلاهبرداری ها و جرایم اقتصادی در این بستر اینترنتی به شدت کاهش پیدا می کند.

رحمان حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، نقش فضای مجازی در ایجاد التهابات و نوسانات قیمتی در بازار را غیر قابل انکار دانست و اظهار کرد: میزان استفاده مردم از فضای مجازی موجب تاثیر پذیرفتن از این پدیده در ابعاد و سطوح مختلف زندگی مردم شده و از این رو التهابات و موج های رسانه ای شبکه های اجتماعی و پیامرسان های مشهور در این بستر می تواند تغییرات مهم و محسوسی را در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور به وجود بیاورد.

وی افزود: استقبال گسترده مردم از شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی که بر بستر فضای مجازی پدید آمده اند، موجب افزایش تدریجی نقش این رسانه ها در دنیای ارتباطات و نظام های اقتصادی-اجتماعی شده و به همین جهت خارجی بودن رسانه های مورد استفاده مردم، سبب قدرت گرفتن عوامل غیر داخلی در ایجاد تغییرات ساختاری در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ثبات اقتصادی کشور در گرو همکاری رسانه های اجتماعی مورد استفاده مردم است، خاطر نشان کرد: زمانی که بازار های کشور در ثبات اقتصادی به سر می برد، تلاطم ایجاد شده در بازار متناسب با میزان ثبات اقتصادی و تبعیت مردم از اقتصاد دولتی کنترل می شود.

حسین زاده اضافه کرد: وجود ثبات اقتصادی در بازار کشور نوعی خود کنترلی در برابر افزایش قیمت را به وجود می آورد، زیرا افزایش قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم، در شرایط ثبات اقتصادی نوعی هنجار شکنی و مبارزه با نماد ها است و اغلب مردم متناسب با میزان اطمینانی که از پایداری وضعیت بازار در بلند مدت دارند، از افزایش قیمت ها تبعیت نمی کنند. در حقیقت فروشندگان و تولید کنندگانی که در شرایط ثبات اقتصادی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می کنند، به نوعی خودتحریمی دچار می شوند زیرا اطمینان مردم از پایداری وضعیت بازار، میزان تقاضا برای تولیدات آنها را به شدت کاهش می دهد.

ورود دولت به قیمت گذاری نباید دستوری باشد

وی ادامه داد: فضای مجازی نیز در زمان ثبات اقتصادی از تلاطم مالی کمتری برخوردار است و میزان کلاهبرداری ها و جرایم اقتصادی در این بستر اینترنتی به شدت کاهش پیدا می کند.

این کارشناس اقتصاد رفتاری با بیان اینکه رابطه تاثیر پذیرفتن فضای مجازی و بازار از یکدیگر دو طرفه است، تصریح کرد: بی شک زمانی که ثبات اقتصادی به هم می ریزد و نحوه ورود دولت به نظام قیمت گذاری برای تحریک تلاطم بازار تغییر می کند، فضای مجازی نیز با تاثیر پذیرفتن از شرایط بازار، متلاطم می شود و برخی از سودجویان سعی می کنند تا مردم را در بسترهای مالی و بانکی مختلف فریب دهند و از آنها کلاهبرداری کنند.

حسین زاده افزود: بی شک نقش فضای مجازی در برخی بی ثباتی های قیمت گذاری در بازار، غیر قابل انکار است اما نمی توان منکر تاثیر تلاطم ها بر این فضا نیز شد. نحوه ورود اقتصادی دولت به بازار برای کنترل قیمت ها بسیار تاثیر گذار است. در حقیقت نباید ورود دولت به بازار به نحوی باشد که قیمت گذاری دستوری در یک کالای خاص موجب افزایش قیمت کالاهای دیگر شود.

وی یادآور شد: مخاطب اصلی فضای مجازی مردم هستند همچنین تاثیر پذیرفتن مردم از تغییرات اقتصادی در بازار به فضای مجازی آنها نیز سرایت می کند. با وجود اینکه به دلیل مجازی بودن این فضا اغلب افراد سعی می کنند تا هویت اقتصادی خود را پنهان نگه دارند اما ممکن است کاربران یک شبکه اجتماعی با مشاهده تغییرات محسوس و مهم در قیمت کالاهای اساسی ناخواسته موجب صعودی تر شدن روند افزایش قیمت ها در بازار شوند.

کد خبر 390772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.