آلودگی هوای شهر مشهد کاهش می‌یابد

رئیس اداره محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که از امروز غلظت الاینده‌های هوا کاهش یابد و آلودگی هوا روند کاهشی را در پیش بگیرد.

محمد پذیرا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در شهر مشهد ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوا وجود دارد که در مناطق مختلف با توجه به اولویت منطقه نصب شده‌اند.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که از این ایستگاه‌ها برداشته شده است مستقیما به مرکز پایش ارجاع داده می‌شود و سپس جهت اطلاع‌رسانی بر روی سامانه شهرداری قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: سنجش به این صورت است که هر ۱۵ دقیقه یک بار انواع آلاینده‌ها سنجش می‌شود و اطلاعات پس از هر یک ساعت بر روی سرورها به منظور اطلاع رسانی عمومی قرار می گیرد.

وی با اشاره به آلودگی هوای چند روز گذشته افزود: بادهای اخیر در شهر مشهد حاوی ذرات معلق و گرد و غبار بوده که از دشت ترکمنستان وارد شمال شرق کشور شده است.

پذیرا یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم که از امروز غلظت هوا کاهش یابد و آلودگی هوا روند نزولی را در پیش بگیرد.

وی اظهار کرد: به غیر از چند روز اخیر که آلودگی هوا وارد کشور شده است از لحاظ آماری کیفیت هوای سال ۹۸ نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: در شش ماه سال جاری ۲۸ روز هوای پاک و در مدت مشابه در سال ۹۷ تنها ۱۸ روز هوای پاک داشتیم؛ همچنین ۱۵۳ روز در مقابل ۱۴۴ روز هوای سالم به ترتیب در سال‌های ۹۸ و ۹۷ داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در مجموع کیفیت هوای مشهد در سال ۹۸ مطلوب‌تر بوده است گفت: هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۹۸ برابر با چهار روز و در سال ۹۸، ۲۲ روز بوده است.

پذیرا با بیان اینکه میانگین هوای پاک بین صفر تا ۵۰ است، ادامه داد: میانگین شاخص آلودگی هوا در سال ۹۸ برابر با ۴۶ و در سال ۹۷ برابر با ۷۵ بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در بیشتر مواقع به دلیل آلاینده‌های ناشی از وسایل نقلیه و آلاینده‌های زیست محیطی و در مواقعی به دلیل ورود ریزگردها از کشورهای همسایه است.

رئیس اداره محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از ورود ریزگردها از دیگر کشورها باید برنامه‌ریزی دیپلماسی زیست‌محیطی با همسایگان خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا جزو مسائل کلان جهانی است، گفت: شهر مشهد به عنوان یکی از شهرهای مهاجرپذیر دارای شرایط خاصی است و باید بیشتر در این زمینه مراقبت داشته باشیم.

پذیرا خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از تردد وسایل دودزا که منجر به آلودگی هوای شهر می‌شود تعداد هفت گشت کنترل آلاینده‌های زیست محیطی را راه‌اندازی کردیم و از تردد خودروهای دودزا جلوگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این گشت‌ها حدود ۱۷ هزار و ۸۸۰ تخلف زیست محیطی را ثبت کردند که تعداد سه هزار و ۸۲۲ مورد آن مربوط به خودروها بود.

رئیس اداره محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از مهم ترین مسائلی که در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی دارد استفاده نکردن از خودروهای تک سرنشین است.

پذیرا افزود: طبق آمار اعلام شده ۶۰ درصد خودروهایی که در سطح شهر در زمان پیک ترافیک تردد می‌کنند تک سرنشین هستند.

رئیس اداره محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به بارندگی‌های شش ماهه دوم سال ۹۸ اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم از آبان ماه بارندگی داشته باشیم؛ همچنین انتظار پاییز گرمتری را داریم و با توجه به این مهم احتمال ورود ریزگردها وجود دارد.

کد خبر 390762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.