اقدامات شهرهای جهان برای هوشمندی سیستم روشنایی

سیستم‌های هوشمند روشنایی شهری، موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و زمینه ارائه خدمات جدید به شهروندان را فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون در بخش پروژه‌های نوسازی لامپ‌های خیابانی شهرهایی چون اوکلند، نومئا، ماتارام و بوگور، که بخشی از اجرای پایلوت زندگی پایدار شهری آن‌ها است پیشرفت بسیار کمی دیده شده است ولی مسئولان این شهرها با استفاده از پروژه‌های ابتکاری جدید و درخور توجه دست به اقدامات بی‌نظیری برای ارتقای این بخش زده‌اند و حتی در کنار آن به پیشرفت‌های چشمگیر دیگری نیز دست یافته‌اند که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

ماتارام و بوگور_ استفاده چندمنظوره از لامپ‌های خیابانی

شهرهای اندونزیایی ماتارام و بوگور با ارتقای ابتکارانه مالی، فنی و پیمانکاری پروژه‌های روشنایی شهری سعی در ایجاد چشم‌اندازی دارند که فراتر از تعویض و جایگزینی لامپ‌های خیابانی، دربرگیرنده اهداف امنیتی و گردشگری نیز باشد. در طرح اصلی این پروژه پیشنهادی ادعا شده است که سیستم هوشمند تولید روشنایی می‌تواند با صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در تولید انرژی در مدت کمتر از پنج سال تمامی هزینه‌های انجام شده را جبران کند.

در حال حاضر با توجه به دقیق نبودن اندازه‌گیری‌های بخش مربوطه، قبوض برق این شهرها که براساس تخمین‌های تولیدکنندگان فراهم می‌شود به هیچ وجه با مصرف واقعی شهروندان مطابقت ندارد. این طرح پیشنهاد می‌کند که به منظور جمع‌آوری و انتقال داده‌های دقیق مصرف در زمان واقعی، کنتورهای هوشمندی در منازل و محل‌های فعالیت مصرف‌کنندگان نصب ‌شود.

این داده‌ها، شاهدی برای به چالش کشیدن برآوردهای مصرفی است که تولیدکنندگان تخمین می‌زنند. اندونزی با استفاده از فن‌آوری‌های جدید، در کنار جایگزینی چراغ‌های معمولی خیابانی خود با لامپ‌های LED، این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد که فقط هزینه میزان واقعی مصرف خود را بپردازند.

از سوی دیگر ظهور لامپ‌های هوشمند که یک شبکه ارتباطی منطقه‌ای واقعی در شهرها به حساب می‌آید، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی و افزایش راندمان روشنایی شهری مزایای دیگری نیز در بر دارد.

این پروژه با هدف بهبود وضعیت تعمیرات و نگهداری، کارآیی و کنترل لامپ‌ها پیاده‌سازی شده است ولی می‌تواند به سرعت ارتقا پیدا کند و سایر تجهیزات شهری هم‌چون نقاط  Wifi یا مناطق شارژی وسایل نقلیه برقی را در برگیرد و نقطه پیوندی برای روشنایی شهری و هوشمندی شهری ایجاد کند. علاوه بر این می‌توان به کمک جمع‌آوری و پردازش داده‌های این سیستم هوشمند، خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان و مدیران شهری ارائه کرد.

چنین پروژه‌ای همچنین با افزودن طرح یک آزمایشگاه شهری هوشمند به پروژه "مصرف انرژی" که خدماتی نظیر Wifi رایگان، پریزهای USB، تابلوهای اطلاعاتی پویا و انیمیشن‌های نور و صدا را ارائه می‌دهد و به کمک تلفن‌های هوشمند شهروندان مدیریت می‌شود، توانسته گام‌های بلندی را برای تحقق شهر پایدار بردارد.

اوکلند_ کاهش صورتحساب انرژی

در اوکلند نیز هدف مشابهی نظیر اندونزی دنبال می‌شود که عبارت است از مدرن‌سازی سیستم روشنایی شهری در کنار فراهم آوردن امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی اوکلند قصد دارد از کنترل‌کننده‌های محیطی استفاده کند که می‌تواند با سیستم مرکزی ارتباط برقرار کند. بنابراین با تنظیم میزان نور مطابق با سطح موردنیاز، از مصرف بیش از حد و اتلاف انرژی کاسته می‌شود.

از آنجایی که بیشترین مصرف انرژی شهری به لامپ‌های خیابانی اختصاص دارد، بعضی از این سیستم‌ها مخصوص کم کردن نور این لامپ‌ها در زمان‌های خارج از اوج ترافیک و کم‌تردد است که منجر به صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف انرژی می‌شود. از سوی دیگر عمر لامپ‌های LED تا بیش از ۲۰ سال نیز می‌رسد و بدین ترتیب نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری آن‌ها وجود دارد. بنابراین در این بخش از هزینه‌های شهری نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

نومئا_عقد قراردادهای جهانی در راستای مصرف بهینه انرژی

تهیه یک طرح جامع روشنایی، امکان عقد قراردادهای پیمانکاری عملکرد انرژی را فراهم می‌سازد و بدین ترتیب می‌توان با استفاده از تخصص جهانی و عملیات محلی از مزایای روزافزون بهره‌وری انرژی بهره ببرد. نومئا با عقد یکی از این قراردادهای جهانی موفق شد به ۱۱هزار نقطه نوری دست پیدا کند. یکی از مزایای استفاده از این قرارداد در نومئا، استفاده از نرم‌افزار عملیات و پشتیبانی گروهی CityApp است که فعالیت روزانه تیم‌های کاری را تسهیل کرده است.

از داده‌های جمع‌آوری شده توسط این نرم‌افزار می‌توان برای طراحی قراردادهای بهره‌وری انرژی جدید استفاده کرد که تاکنون به عنوان بخشی از یک طرح جامع روشنایی شهری موفق به کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی در این شهر شده است.

کد خبر 390752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.