مستند "نان گزیده‌ها" از کارگران هپکو می‌گوید

مستند "نان گزیده‌ها" محصول جدید خانه مستند سازان انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش ایمنا، مراسم رونمایی از مستند «نان گزیده‌ها» به عنوان محصول تازه خانه مستندسازان انقلاب اسلامی، به محفلی برای طرح بی‌واسطه دغدغه‌های کارگران کارخانه ورشکسته هپکو و مصائب پیگیری مطالبات آن‌ها شد.

مهدی مطهر تهیه‌کننده این اثر در این مراسم گفت: ساختن چنین فیلم‌های به ویژه برای مجموعه‌های که جمهوری اسلامی برایشان مهم است، سخت است چون بعدش به این فکر می‌کنند که واکنش مردم نسبت به مسأله مطرح شده چیست که خدا را شکر ما از «نان گزیده‌ها» فیدبک‌های خوبی گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه خانه مستند انقلاب اسلامی در این یکی دو ساله راحت‌تر درباره موضوعات مختلف صحبت و فیلم تولید می‌کند، اظهار کرد: ما چندی پیش با همین رویکرد مستند «دریابست» را تهیه کردیم. اما باید بگویم در هنگام ساخت چنین آثاری، نباید دوستان توقع داشته باشند همه جوانب را در نظر گرفته باشیم به طوری که بعد از پخش فیلم، همه مسایل حل شود چراکه این حرکت مانند یک زنجیره است که حلقه بعد از ساخت مستند، تشکیل کمپین و ... است بنابراین از تک تک شما می‌خواهم این حلقه را کامل کنید.

مطهر با اشاره به اینکه کارگردان «نان گزیده‌ها» خودش در جریان اتفاقات کارخانه هپکو بود و هنگام ساخت این مستند تحت تاثیر جو قرار نگرفت، اظهار کرد: این فیلم از یک سال پیش آماده شده بود اما ما در نظر داشتیم که «نان گزیده‌ها» از تلویزیون پخش شود و سپس اکران‌های دانشگاهی آن را آغاز کنیم به همین دلیل مقداری دست دست کردیم با این وجود این اتفاق نیفتاد.

سپس سیدامیر میرناصری نماینده کارگران هپکو توضیح داد: ما فکر می‌کردیم با قول‌های مساعد دولت، وضعیت کارخانه هپکو سامان پیدا می‌کند اما این اتفاق نیفتاد و روز به روز بدتر هم شد در همین جا بهتر است تاریخچه‌ای درباره این شرکت بگویم؛ هپکو در سال ۵۴ راه اندازی شد، شکوفایی آن به دوران جنگ برمی‌گردد به طوری که در سال ۶۳ سالن‌های بسیار مدرن داشت حتی این شرکت به بورس راه پیدا کرد. هپکو پیش از انقلاب واردکننده دستگاه‌های مختلف، سپس مونتاژکننده و در ادامه تولید کننده بود تا جایی که پا به پای خارجی‌ها در بازار رقابت می‌کرد. همانطور که گفتم هپکو به جریان دفاع مقدس کمک کرد به طوری که صدام سه بار هپکو را بمباران کرد اما این شرکت سال ۸۶ واگذاری شد و حالا هم تبدیل به یک مرده متحرک شده است. تاسف بار است که بگویم در اوج جنگ بالغ بر دو هزار دستگاه در این شرکت تولید شد اما تولید آن در یکی دو سال گذشته صفر بوده است با همه این‌ها این کارخانه در مسئولیت‌های اجتماعی، عمران، آبادانی و ... باعث ایجاد تحول شده بود.

کد خبر 390728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.