تحصیل دانش‌آموزان اصفهانی در رشته آتش‌نشانی/طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تهیه شده است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که بین آتش نشانی و آموزش و پرورش اصفهان امضا شد، برای رشته کارودانش آتش نشانی در هنرستان کیخسروی واقع در خیابان میثم در سال جاری ۱۸ نفر دانش آموز پذیرش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن گلابی صبح امروز _سه‌شنبه دوم مهرماه ۹۸_ در سی و هشتمین نشست "سه‌شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید" اظهار کرد: روز گذشته برای نخستین بار در هنرستانی در ناحیه دو آموزش و پرورش کلاس‌های تحصیلی رشته آتش‌نشانی شروع شد.

وی افزود: براساس تفاهمنامه‌ای که بین آتش نشانی و آموزش و پرورش اصفهان امضا شد، برای رشته کارودانش آتش نشانی در هنرستان کیخسروی واقع در خیابان میثم در سال جاری ۱۸ نفر دانش آموز پذیرش شده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر والدین، رانندگان سرویس‌های دانش آموزی و مدیران مدارس نیاز به فراگیری آموزش‌های ایمنی را احساس می‌کنند، پس از اعلام درخواست، کارشناسان آماده ارائه آموزش هستند.

وی از کاهش ۲۵ درصدی آمار حریق در شهر اصفهان طی یکسال گذشته(مهرماه ۹۷ تا مهرماه ۹۸) خبر داد و گفت: فرهنگسازی و آموزش، همکاری شهروندان و رعایت نکات ایمنی باعث کاهش این آمار شده است.

گلابی با بیان اینکه آمار وقوع حوادث از مهرماه ۹۷ تا مهرماه ۹۸ به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است، افزود: انجام حدود ۱۱ هزار بازدید و ارائه طرح ایمنی به ساختمان‌ها در یکسال اخیر و ارائه بیش از ۸۳۰ تایید سفت‌کاری و ۲۸۰۰ تایید پایان کار توسط حوزه پیشگیری این سازمان انجام شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۵۰ مورد مکاتبه با شهرداری به جهت لزوم جمع آوری ضایعات قابل اشتغال در سطح شهر به خصوص مناطق پرخطر داشته‌ایم که منجر به کاهش آمار حریق ضایعات به میزان ۴۱ درصد شده است.

گلابی با بیان اینکه امدادرسانی در بیش از ۷۶۰ مورد حریق و حادثه به طور ماهیانه انجام می‌شود، گفت: پاسخگویی روزانه به حدود ۲۲۰۰ تماس تلفنی برقرار شده با ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی از دیگر فعالیت‌های نیروهای این سازمان است که به طور میانگین روزانه ۱۲۰۹ مورد تماس با ۱۲۵ است.

وی با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای یکساله تصریح کرد: دریافت استاندارد ۱۷۰۲۰ در زمینه بازرسی فضاهای بازی و تجهیزات بادی و ایمن سازی پارک‌های بازی کودکان به تعداد ۱۳۰ مورد، افزایش عوارض ارزش افزوده بر تراکم از ۱.۱ درصد به سه درصد و برای تمام کاربری‌ها، مستقل شدن اداره آموزش و پژوهش سازمان و افزایش نفر ساعت آموزش‌ها به میزان ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته، خرید ۲۰ دستگاه شاسی ایسوزو، سه دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ و یک دستگاه خودرو پژو پارس همچنین به کارگیری نیروهای جدید (۸۰ نفر از ۲۴۰ نفر نیروی معرفی شده از طرف شرکت واحد اتوبوسرانی) براساس استانداردها و مقررات تعیین شده و دریافت مجوز اصلاحیه استخدام نیروی جدید برای سازمان از جمله این دستاوردها به شمار می‌رود.

افزایش امکانات آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ارتقاء گروه کارکنان و صدور احکام کارگزینی ۳۵۰ نفر و پیگیری راه اندازی نرم افزار سرای هشت در سازمان را از دیگر دستاوردهای سازمان آتش نشانی اصفهان در یک سال گذشته عنوان کرد و گفت: افزایش برنامه‌های رفاهی سازمان به منظور بهبود رویه آتش نشانان از جمله برنامه‌های کوهگشت خانوادگی به صورت هفتگی، برگزاری تورهای تفریحی و زیارتی، ارائه بلیط‌ها و بن‌های تخفیف دار، رضایتمندی ۸۰ درصدی ارباب رجوعان از عملکرد این سازمان و بررسی ارزشیابی سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در حوزه آموزش و پژوهش اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه محله‌ها و ساکنان ساختمان‌های بلندمرتبه تحت عنوان محله‌های عمودی در سه شنبه‌های هر هفته، برگزاری دوره آموزشی یک ماهه ویژه ۱۳۰۰ نفر از رانندگان اتوبوسرانی تحت عنوان سفیران آتش نشانی، برنامه ریزی و مکاتبه جهت برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی ویژه دو هزارو ۳۰۰ نفر از رانندگان تاکسیرانی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی امداد و نجات در ارتفاع به صورت تئوری و عملی هر سه ماه یکبار همچنین برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی غواصی به صورت تئوری و عملی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و پژوهش در یکسال گذشته بوده است.

گلابی ادامه داد: پیگیری و تمدید استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ و ۴۵۰۰، برگزاری نشست کتابخوان آتش نشان و مسابقه کتابخوانی در پایان هرماه، پیگیری برای تملک زمین به منظور احداث مرکز آموزش، برگزاری دوره‌های آموزش مجازی با همکاری اداره آموزش شهرداری، برگزاری تور فناوری و تعامل با شرکت‌های دانش بنیان به منظور حمایت از تولید داخل و کاهش هزینه‌ها همچنین تدوین و نگارش ایمن نامه با ارسال هفتگی از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه آموزش و پژوهش به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: کسب عنوان چهارم جهانی در رشته یخ نوردی، عنوان اول جهانی در رشته کاراته، عنوان نخست کشوری در رشته شنا، عنوان نخست کشوری در آبرسانی با موتور پمپ پرتال و عنوان نخست استانی در رشته فوتسال را از عناوین ورزشی کسب شده آتش نشانی اصفهان در یکسال گذشته اعلام کرد.

وی با اشاره به افزایش امکانات آتش نشانی اصفهان خاطرنشان کرد: آمار خودروهای این سازمان با خریداری ۲۰ دستگاه شاسی ایسوزو، سه دستگاه پژو ۴۰۵ و یک دستگاه پژو پارس از ۱۶۰ دستگاه به ۱۹۱ دستگاه افزایش یافته است.

فعالیت ۳۵ بانوی داوطلب آتش نشان در اصفهان

گلابی با اشاره به استخدام نیرو در سازمان آتش نشانی اصفهان گفت: علی رغم اینکه سهمیه استان اصفهان در جذب نیرو برای سازمان ۳۰۰ نفر بود، ۹ هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند که ۷۰۰ نفر آنها پذیرش اولیه شده‌اند تا در نهایت ۳۰۰ نفر مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: ۳۷۰ نفر از ثبت نام کنندگان در آزمون استخدامی آتش نشانی، از قشر بانوان بودند که در نهایت ۹ نفر از آن ها به استخدام سازمان در می‌آیند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ بانوی داوطلب آتش نشان در اصفهان فعالیت دارند، گفت: در رژه روز آتش نشان امسال، یکی از گروه های رژه رونده بانوان خواهند بود.

وی با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای هفته ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های آتش نشانی اصفهان از روز شنبه تا چهارشنبه هفته آینده در محل ایستگاه شماره پنج این سازمان واقع در میدان بزرگمهر برگزار می‌شود.

گلابی تصریح کرد: روز یکشنبه هفتم مهرماه رژه پیاده و موتوری نیروهای سازمان آتش نشانی در مقابل شهرداری مرکزی انجام می‌شود تا مردم به بیداری نیروهای آتش نشانی دلگرم باشند.

وی خاطرنشان کرد: پنجمین نشست کتابخوان روز پنجشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد همچنین برنامه صعود به قله کرکس در این روز برنامه ریزی شده است.

برقراری ایمنی بازارها برعهده کیست؟

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به وضعیت ایمنی بازار اصفهان گفت: از سال گذشته و قبل از آتش سوزی بازار تبریز اقدامات خوبی در بازار اصفهان انجام شد.

وی ادامه داد: متأسفانه در سقف بازار اصفهان شبکه تار عنکبوتی از سیم‌های برق وجود دارد که برای ساماندهی آنها جلسه‌ای با ادارات مربوطه از جمله برق برگزار شده، اما اقدام اجرایی انجام نشده است.

گلابی تأکید کرد: اهم مشکلات موجود در بازار اصفهان در این است که برای ایمنی واحدهای تجاری از سازمان آتش نشانی استعلامی دریافت نمی‌شود و به راستی این سوال مطرح می‌شود که وظیفه برقراری ایمنی بازارها برعهده کیست؟؛ اگر آتش نشانی مدعی ایمنی است چرا هنگام صدور یا تمدید پروانه کسب استعلامی از آتش نشانی انجام نمی‌شود در حالی که برای داشتن شهری تاب آور دریافت این استعلامات لازم و ضروی است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون یک هزار و ۹۹۵ مورد حادثه و حریق شامل ۹۰۷ حریق و ۱۰۹۰ حادثه برای واحدهای تجاری شهر اتفاق افتاده که به طور میانگین روزانه دو مورد حریق و حادثه اطفاء و رفع شده است که آمار تقریباً زیادی است و می‌طلبد ایمنی واحدهای تجاری مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اطراف بازار اصفهان خانه‌های قدیمی به انبار مغازه داران تبدیل شده که از خود بازار نیز ناایمن تر است، تأکید کرد: اتاق اصناف استعلام از آتش نشانی را قانونی نمی‌داند و تنها قول تعامل می‌دهد که جای بسی تأمل دارد.

وی افزود: اگر ضابط قضایی داشته باشیم به محل‌های ناایمن ورود پیدا می‌کردیم و ضمن برخورد قانونی نسبت به پلمپ این محل ها اقدام می‌کردیم.

گلابی با ابراز نگرانی از اینکه در بازار اصفهان به دلیل سد معبر عابران پیاده نیز امکان رفت و آمد راحت را ندارند، تأکید کرد: قرارگیری کارگاه های طلاسازی که در آن اسید و کپسول گاز وجود دارد به هیچ عنوان ایمن نیست و باید در شهرک های مخصوص فعالیت داشته باشند.

طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تهیه شده است

وی با بیان اینکه طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تهیه شده است، افزود: دراین باره جلساتی با دستگاه های مختلف برگزار شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: در بعضی از خیابان های شهر از جمله مسجد سید، مواد شیمیایی، اسیدی و خطرناک به فروش می‌رسد، اما اگر برای ایمنی این واحدها استعلامی از آتش نشانی انجام نشود، خطر در کمین خواهد بود و ما نمی دانیم که کدام واحدها ایمن هستند.

کلنگ زنی ایستگاه آتش نشانی ناژوان پس از ۴۰ سال

وی با اشاره به کلنگ زنی یک ایستگاه آتش نشانی در ناژوان گفت: بعد از گذشت ۴۰ سال، ناژوان همچنان ایستگاه آتش نشانی ندارد از این رو با پیگیری‌های انجام شده دو ایستگاه شمالی و جنوبی برای ناژوان در نظر گرفته شده است.

گلابی درخصوص ایمنی هتل ها و محل های اقامتی گردشگران در اصفهان تأکید کرد: به مدیران هتل های درحال ساخت و تازه ساز تمام استانداردها و مقررات ایمنی ابلاغ شده است اما اکثر هتل های شهر بیش از ۴۰ سال قدمت ساخت دارند.

وی با اشاره به ایمنی کوه صفه گفت: در قله‌های دماوند و سبلان کسی بدون حضور لیدر و راهنما کوه نوردی نمی‌کند زیرا تنها جایی که غرور نمی‌پذیرد کوه است؛ قطعا افراد اگر از مسیرهای ایمن برای صعود به کوه تردد کنند، خطری آنها را تهدید نخواهد کرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به ایمنی پاساژ ایفل که مورد سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود، تصریح کرد: نه تنها پاساژ ایفل بلکه پاساژ جعفری و سپاهان همچنین مجتمع تجاری پارک وضعیت ایمنی نامعلومی دارند زیرا استعلام لازم از آتش نشانی نشده است.

وی درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ایمنی انبار مطبوعات و مدارس اصفهان تصریح کرد: پس از بازدید از انبار مطبوعات اصفهان واقع در روبه روی هتل عباسی گزارش محرمانه ای به شهرداری منطقه سه اعلام شد و شهرداری نیز اخطاریه‌ای را صادر و ابلاغ کرد، با این حال مکاتبه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان انجام دادیم و تأکید کردیم این محل ایمنی ندارد و ایمنی آن را تأیید نمی‌کنیم.

گلابی ادامه داد: نداشتن ایمنی انبار مطبوعات جزء موارد اعلام شده سازمان آتش نشانی اصفهان به دادستانی است؛ البته اگر ضابط قضایی داشتیم طی هفته‌های گذشته این محل را پلمب می‌کردیم.

بررسی ایمنی مدارس

وی با اشاره به ایمنی مدارس اصفهان خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته با درخواست مدیران مدارس از صد مدرسه بازدید کردیم که این صد مدرسه با رعایت نکات ایمنی مورد تأیید سازمان آتش نشانی است؛ سایر مدارس نیز باید درخواست خود را مطرح کنند تا بازدید کارشناسان و اعلام نکات ایمنی انجام شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: سازمان نوسازی مدارس تأکید دارد که باتوجه به داشتن دفتر فنی، موارد ایمنی در مدارس رعایت می‌شود، اما سوال اینجاست که اگر حادثه‌ای نیز اتفاق افتاد دفتر فنی نوسازی مدارس مسئول است و آتش نشانی از این موضوع مبرا می‌شود؟؛ اگر مسئول ایمنی شهر هستیم باید از سازمان آتش نشانی استعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: در ایستگاه شماره ۱۱ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی محل مناسبی برای آموزش کودکان مهدکودک‌ها درنظر گرفته شده است.

کاهش آمار گازگرفتی در سال گذشته

گلابی با اشاره به آمار گازگرفتی در سال گذشته گفت: در سال ۹۶ تعداد ۱۹ مورد گازگرفتگی در شهر اصفهان اتفاق افتاد که این آمار در سال گذشته به عدد ۱۲ رسید و خوشبختانه شاهد کاهش آمار گاز گرفتگی بودیم.

وی به خانواده‌ها هشدار داد: باتوجه به اینکه بعضی افراد به عنوان شارژ کپسول آتش نشانی به در منازل مراجعه می‌کنند، شهروندان باید آگاه باشند که نیروهای این سازمان به هیچ عنوان تاکنون برای شارژ کپسول‌های آتش نشانی به منزل یا مجتمع مسکونی مراجعه نکرده و نمی‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: پهنه بندی خطر تمام مناطق پرحادثه شهر احصاء شده و در حال تهیه بانک اطلاعاتی برای نقاط پرحادثه هستیم؛ همچنین هشت مینی ایستگاه آتش نشانی در بازار اصفهان احداث خواهد شد.

کد خبر 390724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.