انقلابی عظیم در سیستم روشنایی شهری

دیودهای ساطع‌کننده نور یا همان LED علاوه بر این که مصرف انرژی را پایین می‌آورد، به جوامع محلی کمک می‌کند که کنترل بیشتری روی لامپ‌های خیابانی داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روشنایی شهری منبع اصلی مصرف انرژی در کلانشهرها به حساب می‌آید، بنابراین همیشه موضوعات اصلی و کلیدی مطرح شده در جلسات برنامه‌ریزی بودجه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در این بخش مطرح می‌شود.

یکی از این موضوعات، دیودهای ساطع‌ کننده نور است که به‌عنوان یک راهکار روشنایی شهری مطرح می‌شود. البته از آنجایی که معمولا راهکارهای جدید در ابتدای امر به صورت بهینه عمل نمی‌کند و نتایج مورد انتظار را برآورده نمی‌سازد، این راهکار نیز در ابتدا نتایج ناامیدکننده‌ای در پی داشت و مانند هر نوآوری دیگر نیازمند آزمایش، اعتبارسنجی و پیشرفت بود.

پس از بررسی‌های لازم و نظارت کارشناسان امر، تمام موانع فنی که در ابتدا مانع استفاده وسیع شهرها از این فن‌آوری شده بود، یک به یک برطرف شد. یکی از این موانع نیاز دیودها به گرم شدن تدریجی برای روشن شدن لامپ بود که از کارایی و عملکرد مفید چراغ‌ها به میزان قابل توجهی کم می‌کرد و علاوه بر اتلاف گرما سرعت خراب شدن چراغ‌ها را افزایش می‌داد. به مرور زمان این مشکل رفع و امکان استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت دیود، بدون کاهش عملکرد چراغ فراهم شد.

در حال حاضر دیودهای LED، بسته به تنظیمات اعمال شده روی آن‌ها، با عمر ۱۰ تا ۱۵ سال خود موفق به کاهش چهار برابری میزان کل مصرف انرژی شدند و مصرف انرژی لامپ‌های خیابانی را تا ۷۵ درصد کاهش دادند. کنترل کامل و بی‌عیب و نقص این فن‌آوری علاوه بر کاهش هزینه صورتحساب‌های انرژی، آسایش و آرامش را برای شهروندان و همچنین مأموران بخش روشنایی شهری شهرداری‌ها فراهم آورده است.

نسل جدید LEDها به راحتی و بر اساس خروجی مورد نظر و تعیین شده برای آن‌ها قابل تنظیم است و در صورت نیاز فعال می‌شود. این لامپ‌ها همچنین می‌توانند به کمک شدت نور تنظیم‌ شده بر اساس معیارهای انتخابی، عملکرد نزدیکی با سایر سیستم‌های شهری همچون دوربین‌های ترافیکی، حسگرهای آلودگی، سنسورهای صوتی و حرکتی، بلندگوها و غیره داشته باشد.

البته از آنجایی که سالانه تنها سه درصد از چراغ‌های خیابانی قدیمی با همتایان جدید LED خود جایگزین می‌شود، چندین سال طول خواهد کشید که تمام شهرهای جهان کاملا به این سیستم جدید مجهز شود ولی با توجه به کارایی بالای این سیستم‌ها برای ساکنان و مسئولین شهرها، که هر روز بیش از پیش نیاز به تغییر و حرکت به سمت راهکارهای پیشرفته را نمایان می‌سازد، جوامع به سرعت در حال جایگزینی بخش‌های گوناگون انرژی و مهم‌تر از همه لامپ‌های خیابانی خود هستند که بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر توسعه این سیستم‌ها تحول عظیمی در بازار روشنایی و همچنین بازارهای تجاری صوت و تصویر ایجاد کرده است و به سادگی منجر به جایگزینی مدل‌های قدیمی که از فن‌آوری‌هایی همچون لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کرد با رقبای الکترونیکی‌ جدیدشان شده است.

کد خبر 390708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    من همیشه پیگیر مطالب ترجمه شده در ایمنا هستم. مطالب با هدفمندی خاصی انتخاب میشوند و چیزی که خیلی در جلب خواننده تاثیر گذار است انتخاب عکسهاست، به یقین میگویم که برای انتخاب عکسها در این قسمت سلیقه و زمان گذاشته شده (البته شاید هم عکاس آنها را انتخاب میکند) برخلاف چیزی که در قسمتهای دیگر و با خواندن مطلب بارها مشاهده کرده ام. پیروز باشید