حواس‌پرتی باعث تغییر حقایق می‌شود!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که حواس‌پرتی می‌تواند درک افراد را از واقعیت‌ها تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انسان‌ها هر روز در معرض اطلاعات زیادی قرار می‌گیرند که باعث حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود؛ معمولا تکنولوژی‌های جدید نظیر گوشی‌های هوشمند، اینترنت و ماهواره‌، دلیل این اتفاق است. متاسفانه حواس‌پرتی جزئی از زندگی انسان مدرن شده است. بعد از این که حواس فرد پرت می‌شود، او حقیقت را به طور متفاوتی باور می‌کند و در واقع از واقعیت اصلی دور می‌ماند. 

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا به بررسی این موضوع پرداختند که آیا حواس‌پرتی می‌تواند تفکر افراد را نسبت به چیزی که می‌بینند تغییر دهد یا خیر. آن‌ها برای نیل بدین هدف، از چهار مربع رنگی که روی یک صفحه نمایش قرار داشت استفاده کرده و از افراد شرکت کننده در آزمایش خواستند روی یک مربع رنگی تمرکز کنند، اما گاهی اوقات یک رنگ روشن در اطراف مربع دیگر کمی روشن‌تر به نظر می‌رسید که به عنوان یک موضوع منحرف‌ کننده محسوب می‌شد.

سپس محققان به افراد شرکت‌کننده، یک طیف رنگی نشان داده و از آن‌ها خواستند نزدیک‌ترین رنگ به مربع خود را مشخص کنند، اگر افراد یک طیف رنگ باریک انتخاب می‌کردند به این معنا بود که از انتخاب خود مطمئن هستند و اگر یک طیف وسیع‌تر انتخاب می‌کردند، به این معنا بود که فرد به انتخاب خود شک داشته است. نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد که حواس‌پرتی می‌تواند درک افراد را از آنچه مشاهده می‌کنند، تغییر دهد.

به گفته محققان پرت شدن حواس می‌تواند مشکلات جدی‌تری در زندگی واقعی افراد به وجود بیاورد. وقتی حواس افراد از کاری که در حال انجام آن هستند پرت شود، به طرز بدی بر عملکرد آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع است، زیرا حتی یک لحظه نگاه‌ کردن به صفحه گوشی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری همراه داشته باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Human Perception and Performance منتشر شده است.

کد خبر 390679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.