پنج روش طبیعی کاهش چین و چروک پوست/ بیماری ‌"کلستاز" در زنان

بیماری "کلستاز" در زنان، توصیه های تغذیه ای وزارت بهداشت به دانش آموزان، کمبود ویتامین D۳ و پوکی استخوان، بایدها ونباید های مصرف روغن در سلامتی انسان و پنج روش طبیعی برای کاهش چین و چروک پوست را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کودکان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا میل کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

زهرا عبداللهی، به مناسبت بازگشایی مدارس، در خصوص توصیه های تغذیه ای دانش آموزان در مدارس، با تاکید بر اهمیت صرف ‌صبحانه، اظهار کرد: مطالعات اخیر نشان داده که تغذیه صحیح بر قدرت یادگیری کودکان موثر است و عدم صرف صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، مکانیسم هموستاتیک، گلوکز خون را در سطح ثابت نگه می دارد که بر عملکرد طبیعی مغز لطمه ای وارد نشود. اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی کــه مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، مختل شده و یادگیری و تمرکز حواس کمتر می شود. مطالعات مختلف نشان می دهد که افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان سنین مدرسه می شود.

وی در مورد نکاتی ‌که ‌می ‌تواند به افزایش اشتهای کودکان برای صرف صبحانه موثر باشد، تصریح کرد: ‌برای اینکه کودکان سنین ‌مدرسه اشتهای ‌کافی ‌برای ‌صرف وعده صبحانه داشته باشند، رعایت نکاتی ضروری است، از جمله اینکه؛ شام در ساعات ابتدای شب صرف شده و حتی الامکان کودکان شب ‌در ساعت معین و ترجیحا زود بخوابند، صبح زودتر بیدار شده و پس از شستن دست و صورت، کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند و در نهایت اینکه، والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به صرف میان وعده ها در مدرسه، اظهارکرد: کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده درصبح و عصرنیاز دارند.

وی افزود: در این سنین، کودکان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا میل کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. در این سنین، کبد که وظیفه ذخیره سازی گلوکز به صورت گلیکوژن و آزاد سازی آن به خون در مواقع ضروری را برعهده دارد، تنها برای حدود ۴ ساعت می تواند گلیکوژن ذخیره کند، بنابراین، کودکان به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید در روز دو میان وعده مصرف کنند.

عبداللهی با بیان نمونه هایی از میان وعده های مغذی قابل مصرف در مدارس و زنگ تفریح، گفت: میوه های خشک شامل، انجیر خشک، توت خشک، برگه هلو و نخودچی و کشمش، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده و انواع مغزها و دانه ها از نوع کم نمک، انواع میوه ها شامل، سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، گلابی، سبزی ها شامل، هویج، خیار، انواع لقمه های خانگی مانند، نان و پنیر و گردو و نان و تخم مرغ، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما، شیر و فرآورده های آن، از جمله میان وعده های مفید قابل استفاده در مدارس است.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از تنقلات تجاری مانند انواع پفک و چیپس به طور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می شود. خوردن پفک به خصوص قبل از وعده های غذایی، به دلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خوردن وعده های اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین کند، باز می دارد. از سوی دیگر، نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد. انواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیادی که دارند، موجب چاقی بی رویه کودکان می شوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی وافزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه نوشیدن بی رویه نوشابه های گازدار و آب میوه های پاکتی که دارای قند افزوده هستند، موجب اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان می شود، افزود: بررسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت حاکی از آن است که حدود ۲۰ درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و یا چاقی شکمی دارند و روند چاقی در دانش آموزان رو به افزایش است. بنابراین، نوع تغذیه دانش آموزان در مدرسه و اقلام غذایی که در بوفه های مدارس عرضه می شود، برای حفظ سلامت و کنترل وزن دانش آموزان بسیار مهم است.
وی گفت: چاقی در دوره کودکی و نوجوانی می تواند منجر به چاقی دوران بزرگسالی شده و زمینه را برای ابتلا به کبد چرب، اختلال قند خون، دیابت و فشارخون بالا، فراهم کند.

عبداللهی اظهار کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه هر سال با همکاری آموزش و پرورش، دستورالعمل اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در بوفه های مدارس را بازنگری کرده و به مدارس کشور ابلاغ می شود. کلیه مدارس موظفند مطابق با این دستورالعمل نسبت به عرضه اقلام غذایی در بوفه های مدارس اقدام کنند. بر اساس این دستورالعمل، عرضه فست فود ها مانند، سوسیس و کالباس و پیتزا، نوشابه های گازدار و انواع چیپس و پفک، ممنوع است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هدف از اجرای دستورالعمل بوفه مدرسه، علاوه بر حفظ سلامت دانش آموزان، فرهنگسازی و ترویج فرهنگ غذایی درست در بین دانش آموزان است. بنابراین، لازم است والدین هم در منزل با رعایت اصول تغذیه صحیح، رفتارهای غذایی مناسب را در کودکان خود تقویت کنند و به عنوان میان وعده، خوراکی هایی برای کودک خود تهیه کنند که علاوه بر مغذی بودن، کم نمک، کم چرب و کم شیرین باشد و انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس و سایر فست فودها را به عنوان میان وعده در کیف کودکشان قرار ندهند.

عبداللهی با بیان اینکه تهیه یک لقمه سالم، یک عدد میوه، یک پاکت شیر، انواع خشکبار و برگه ها و تنقلات سنتی، خوراکی های سالمی هستند که والدین می توانند به عنوان میان وعده برای فرزندانشان در مدرسه در نظر گیرند، ادامه داد: رعایت نکات بهداشتی در تهیه خوراکی دانش آموزان اهمیت زیادی دارد و ضرورت دارد، میوه ها و سبزیجاتی که به منظور تغذیه برای دانش آموز فراهم می شود، از قبل در منزل شسته و گندزدایی شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: والدین باید بدانند که مکمل یاری آهن برای کلیه دختران دبیرستانی برای پیشگیری از کم خونی و کمبود آهن و مکمل یاری ویتامین D برای پیشگیری از کمبود این ویتامین در دختران و پسران دبیرستانی اجرا می شود. لازم است والدین کودکان و نوجوانان خود را به مصرف این مکمل ها در مدرسه تشویق کنند.

مراقب کمبود ویتامینباشید

آمارها می‌گویند ۷۰درصد زنان و ۵۰درصد مردان بالای ۵۰سال به پوکی استخوان دچار هستند؛ بیماری‌ که یکی از دلایل اصلی ناتوانی در میان‌سالی و پیری است. اگر شما هم نگران دچارشدن‌تان به پوکی استخوان و ترمیم‌نشدن شکستگی استخوان‌هایتان در سال‌های آینده هستید، این مطلب را بخوانید.

مراقب ذخیره ویتامینبدنتان باشید

شما برای سالم نگه‌داشتن استخوان‌هایتان تنها به جذب کلسیم بیشتر نیاز ندارید. اگر ذخیره ویتامین D۳ بدنتان کم باشد، کلسیم به اندازه کافی در بدن شما جذب نشده و به پوکی استخوان دچار می‌شوید. درست است که تغذیه مناسب و قرارگرفتن در معرض نور خورشید به جذب ویتامین D کمک می‌کند، اما در کنار همه این‌ها به مصرف دوز مناسب مکمل‌های دارویی هم نیاز دارید، بنابراین موضوع را جدی بگیرید.

مصرف لبنیات کافی نیست

شما می‌توانید با مصرف لبنیات به بدنتان کلسیم برسانید، اما اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا دلیل دیگری برای مصرف‌ نکردن این فراورده‌ها دارید، ناامید نشوید. گیاهانی مثل کلم بروکسل، مغزهایی مثل بادام و حبوباتی مثل عدس و نخود هم سرشار از کلسیم هستند. مصرف سویا و شیر سویا هم به جذب کلسیم بیشتر در بدن کمک می‌کند. پس اگر اهل مصرف شیر نیستید، لااقل هر روز یک لیوان شیر سویا بخورید.

ورزش کنید

برای بالا رفتن تراکم استخوانتان، قبل از سی‌سالگی ورزش را شروع کنید. تمرینات منظم ورزشی، یکی از میانبرهای فرار از پوکی استخوان است.

کمتر نوشابه بخورید

یکی از اصلی‌ترین مضرات مصرف نوشابه‌های گازدار، دفع کلسیم بدن است. اگر با وجود مصرف موادغذایی ضروری و ورزش، همچنان از کمبود کلسیم رنج می‌برید، الگوی تغذیه‌تان را اصلاح کنید و کمتر سراغ نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه‌ها بروید. گذشته از این، ممکن است مصرف برخی داروها، باعث دفع کلسیم در بدنتان شده باشد. پس در مورد اثرات جانبی مصرف داروهای خاص هم با پزشکتان صحبت کنید.

بایدها ونباید های مصرف روغن در سلامتی انسان

چربی ها و روغن‌های خوراکی نقش مهمی در تغذیه انسان دارند مقدار کافی چربی در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی ضروری است. هر فردی روزانه باید ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه خود را از چربی‌ها و روغن دریافت کند.

 در افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند یا چربی خون بالا دارند، این میزان باید کمتر باشد. چربی ها و روغن علاوه بر تامین انرژی، منبع تامین اسیدهای چرب ضروری و ویتامینهای محلول در چربی مانند ویتامین a، d، e و k  هم هستند.

 باید توجه داشت مصرف زیاد چربی ها در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماری‌های قلبی -عروقی را افزایش می دهند، چربی زیاد موجود در رژیم غذایی باعث بروز اضافه وزن و چاقی و بیماری دیابت می شود. مصرف زیاد موادغذایی پرچرب به خصوص چربی‌های حیوانی خطر ابتلا به برخی از انواع  سرطان ها  از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات را نیز افزایش می دهد.

بهترین نوع روغن مصرفی روغن های مایع  بوده و  روغن های مایع فاقد اسید های چرب اشباع شده و اسید چرب ترانس هستند.

اغلب روغن های نباتی به شکل طبیعی مایع هستند، برای افزایش ماندگاری و شکل پذیری بیشتر در فرآیندی آن‌ها را هیدروژنه و به اصطلاح جامد میکنند. در این فرآیند تبدیل روغن مایع به جامد اسید چرب  ترانس تشکیل می شود. اسیدهای چرب ترانس جذب اسید های چرب ضروری را در بدن مختل می کنند. اسیدهای چرب ترانس در مارگارین، روغن های نباتی جامد، کره و شیرینی ها و غذاهای سرخ کرده و آماده وجود دارند. و این نوع اسید چرب باعث افزایش کلسترول بد یعنی    LDL   و کاهش کلسترول خوب یعنی HDL می گردد که در نهایت بیماری های قلبی و عروقی را بدنبال دارد.

اسید های چرب اشباع شده نیز می توانند موجب افزایش کلسترول  بدن بشوند. هم چنین، با رسوب در رگهای قلب تنگی، انسداد عروق و بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی را به دنبال دارند.

روغن جامد به دلیل دارا بودن اسید چرب ترانس و  اسید چرب اشباع به هیچ عنوان نباید  مصرف شود و برای طبخ غذا باید از روغن مایع و برای سرخ کردن حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کرد.

استفاده از حرارت بالا موجب تولید ترکیبات سمی و سرطان زا در روغن می شود، بنا براین از روغن مایع مخصوص سرخ کردن برای غذاهای سرخ کردنی استفاده کنید البته این روغن ها نسبت به روغن مایع معمولی پایداری حرارتی بیشتری دارد ولی در هر حال نباید با حرارت شدید مواد غذایی را سرخ کرد.

از روغن مایع مخصوص سرخ کردن ۲ تا ۳ بار با فاصله زمانی کوتاه مثلا در طول یک روز می توان استفاده کرد، سپس باید آن را دور ریخت و هرگز روغن حرارت دیده و استفاده شده را برای مصارف بعدی نگهداری نکنید.

روغن مایع نسبت به نور و حرارت حساس است و باید در ظروف در بسته و به دور از نور و حرارت نگهداری شود. ظروف شفاف، ظروف مناسبی برای نگهداری روغن ها نیستند و از حرارت دادن حلب یا قوطی روغن جامد بعلت ایجاد ترکیبات سمی خودداری شود.

مناسب ترین روغن برای پخت و پز روغن مایع است ولی در صورت نیاز به روغن جامد توصیه می شود از روغن های نباتی نیمه جامد که حاوی مقادیر کمتر اسید های چرب اشباع و ترانس هستند استفاده شود. روغن مایع معمولی، روغن زیتون، کره و مارگارین نسبت  به حرارت مقاومت کمی دارند، بنا براین  برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیستند.

ظروف روغن باید محکم و بدون عیب باشند تا روغن را تا پایان مصرف خوب نگهداری کنند و بهتر است فلزی یا پلی اتیلنی کدر  باشند چرا که روغن نسبت به نور بسیار حساس است و با توجه به نقش هوا، حرارت و نور در تند شدن روغن، روغن ها باید در محل خشک و خنک و دور از نور و هوا نگهداری شوند.

درب روغن را پس از هر بار مصرف باید بست و در جای خنک و دور از نور نگهداری کرد، برای جلوگیری از فساد روغن از ظروف کوچکتر استفاده کنید تا پس از باز کردن روغن زودتر مصرف شود و کمتر در معرض هوا و نور قرار گیرد.

بر روی ظروف بسته بندی روغن ها باید نام تجاری کالا، نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، نام شرکت سازنده و آدرس آن، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و انقضا درج شده باشد و بهتر است که نوع و میزان اسیدهای چرب  موجود در روغن بر روی برچسب ها نوشته  شود.

روغن نباتی به طور طبیعی کلسترول ندارد، بنابراین ذکر جمله بدون کلسترول در بسته بندی این روغن ها  لزومی ندارد و فقط جنبه تبلیغاتی دارد.  

 روغن های خوراکی نباید حاوی اسید چرب ترانس باشند و یا اینکه حداکثر مجاز اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی  کمتر از ۲ درصد تعیین شده. روغن های مایع که در کشور تولید می شوند فاقد ترانس هستند. براساس استاندارد های تعیین شده در کشورما، حداکثر میزان مجاز اسید چرب ترانس کمتر از ۲ درصد است. بنابر این  باید از روغن های مایع استفاده شود.

بیماری» کلستاز» در زنان چیست؟

متخصص زنان و زایمان با اشاره به بیماری کلستاز در زنان، اظهار کرد: این بیماری به علت تجمع مواد صفراوی در خون اتفاق می‌افتد و به صورت خارش‌های شدید در انتهای بارداری خود را نشان می‌دهد.

مریم کاشانیان، افزود: کلستاز یکی از عوارضی است که موقع حاملگی اتفاق می‌افتد و به صورت خارش‌های شدید در انتهای بارداری نشان می‌دهد.

وی با تاکید به علل بروز این عارضه، گفت: این عارضه به علت تجمع مواد صفراوی در خون اتفاق می‌افتد و عارضه خطرناکی نیست؛ البته درصدی ممکن است روی حاملگی تأثیر بگذارد اما گاهی اوقات بسیار اذیت کننده است.

این متخصص زنان خاطرنشان کرد: وقتی خارش کم باشد با درمان‌های علامتی می‌توان از بین برد اما اگر خارش فرد شدید باشد، معمولا درمان‌هایی که سطح املاح صفراوی را در خون پایین بیاورد را به کار می‌گیریم تا خارش را پایین آورده، اذیت نکند و حاملگی ختم شود.

پنج روش طبیعی برای کاهش چین و چروک پوست

ماساژ صورت می‌تواند جریان خون را به سمت پوست افزایش دهد که ارسال اکسیژن و مواد مغذی بیشتر را به این اندام در پی دارد. زیبایی و نرمی پوست می تواند نشانه ای از سلامت، سرزندگی و جوانی باشد. افراد بسیاری با افزایش سن روش های مختلفی را برای پیشگیری از بروز چین و چروک روی پوست خود امتحان می کنند. چین و چروک ها می توانند به واسطه افزایش سن، قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش، سیگار کشیدن، و حرکات تکراری مانند خندیدن شکل می گیرند.

اگرچه انواع مختلفی از محصولات و روش های پزشکی مبارزه با چین و چروک پوست مانند کرم ها، سرم ها و مکمل ها در دسترس قرار دارند، اما به طور معمول آنها گزینه هایی پر هزینه و گران هستند. برای حفظ شادابی و انعطاف پذیری پوست می توانید برخی درمان های طبیعی که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند را نیز مد نظر قرار دهید.

سفیده تخم مرغ

چند سفیده تخم مرغ را در یک ظرف کوچک ریخته و به خوبی هم بزنید. پوست صورت خود را با این ترکیب ماساژ داده و اجازه دهید برای حداقل ۱۵ دقیقه روی پوست باقی بماند تا خشک شود. پس از آن، پوست خود را با آب گرم شستشو داده و اجازه دهید ویتامین های B و E معجزه جوانسازی خود را انجام دهند!

همچنین، سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است که یک لایه محافظتی را روی پوست شکل می دهد. سفیده تخم مرغ می تواند به آبرسانی، آرامش و تسکین پوست کمک کند. البته باید به این نکته توجه داشت که فواید این ماده برای چین و چروک های پوست متوسط و موقتی است. برای پرهیز از چین و چروک های پوست، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را فراموش نکنید. پرتوهای مضر فرابنفش خورشید می توانند پیری پوست را تسریع کرده و موجب بروز چین و چروک شوند. همچنین، از تخت های برنزه کردن پوست پرهیز کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون طبیعی می تواند به حفظ نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک کند. پیش از خواب چند قطره روغن زیتون را به آرامی روی پوست صورت خود ماساژ دهید و پس از مدتی صورت خود را با یک حوله نرم پاک کنید. روغن زیتون گزینه ای فوق العاده برای تقویت پوست است و به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند. همچنین، این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که خواص ضد التهاب دارند و برای پوست مفید هستند. اگر پوستی چرب و مستعد آکنه دارید، پیش از استفاده از محصولات مبتنی بر روغن روی پوست خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

ماساژ

با استفاده از یک لوسیون ملایم می توانید برای چند دقیقه پوست صورت خود را ماساژ دهید. روی بخش های دارای مشکل مانند گردن، زیر چشم ها و پیشانی متمرکز شوید. ماساژ صورت می تواند جریان خون به سمت پوست را افزایش دهد که ارسال اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به این اندام را در پی دارد. همچنین، ماساژ پوست ممکن است به بهبود تخلیه مایع لنفاوی که می تواند موجب پف صورت و زیر چشم ها شود، کمک کند.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین های A و C به بهبود شرایط پوست از درون به بیرون کمک خواهند کرد. میوه ها و سبزیجات از جمله بهترین مواد غذایی دوستدار پوست محسوب می شوند. انواع مختلف آنتی اکسیدان های موجود در این مواد غذایی به مبارزه با اکسیداسیون و فعالیت رادیکال های آزاد کمک می کند که از آسیب پوست و بروز چین و چروک پیشگیری می کند. البته توجه داشته باشید که نتایج مصرف میوه ها و سبزیجات طی یک شب ظاهر نمی شوند. برای دریافت بیشترین مواد مغذی باید بهترین گزینه ها که سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند را انتخاب کنید.

آبلیمو

یک لیمو را برش زده و آب آن را روی خطوط و چین و چروک های پوست صورت خود ماساژ دهید. اسیدیته لیمو به روشن‌تر شدن پوست کمک می کند، در شرایطی که ظهور چین و چروک ها را کاهش می دهد. همچنین، اسید سیتریک موجود در آبلیمو می تواند به عنوان یک لایه‌بردار ملایم عمل کند و ظاهر و احساس نرمی و لطافت پوست را موجب شود. نوشیدن یک لیوان آب لیمو هر روز صبح نیز می تواند به بهبود شرایط سلامت کلی شما کمک کند.

کد خبر 390668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.