استیضاح ترامپ دوباره قوت گرفت

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ایلهان عمر: بایدن نامزد ریاست جمهوری شایسته‌ای نیست

ایلهان عمر، نماینده زن مسلمان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در صحبت با خبرنگار روزنامه گاردین گفت: افراد کمی هستند که واجد رقم زدن آن نوع ترقی که ما می‌خواهیم در این کشور شاهدش باشیم هستند. و من می گویم که او (جو بایدن) در زمره این افراد نیست. ایلهان عمر در ادامه این صحبتهایش خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم برای خیلی از کسانی که به وجود آورنده آن نوع از جنبش های هیجان‌آفرین برای نسل های متعدد بوده‌اند کاملا روشن شده که ما خواستار کسی (به عنوان نامزد ریاست جمهوری) هستیم که واقعا برنامه‌ای برای مقابله با انبوهی از چالشهای سیستماتیکی که ما داریم داشته باشد در حالی که او (جو بایدن) چنین برنامه‌ای ندارد.

این اظهارنظرهای ایلهان عمر خطاب به خبرنگار روزنامه گاردین در محل اجلاسی موسوم به "مجمع ریاست جمهوری مردم آیووا"، اجلاسی که از سوی گروه‌های مترقی حامی ایلهان عمر و دیگر نمایندگان مترقی دموکرات کنگره سازماندهی شده، مطرح شدند. اجلاس مذکور میزبان چند نامزد ریاست جمهوری مطرح دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ شامل الیزابت وارن، سناتور دموکرات، برنی سندرز، سناتور مستقل، جولیان کاسترو، وزیر سابق مسکن و توسعه شهری و پیت بوتجج، شهردار همجنسگرای شهر ساوث بند در ایالت ایندیانای آمریکا بود. ایلهان عمر در جریان سخنرانی خود گفت که خواستار رئیس جمهوری است که "نه فقط تنها برای پیروزی در یک انتخابات، بلکه برای روح دموکراسی کشور ما و جامعه‌ای که ما خواستار تبدیل شدن به آن هستیم" بجنگد.

اظهارنظرهای او در انتقاد از بایدن بعد از آن مطرح شدند که خبرنگار روزنامه گاردین از او سوال کرد آیا جو بایدن می تواند همان نامزد ریاست جمهوری مورد پسند او باشد؟ جو بایدن در حال حاضر در عمده نظرسنجی های مختلف در سطح کشوری و ایالتی در آمریکا در میان دیگر نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات پیشتاز است. روز شنبه مشخص شد که الیزابت وارن، یکی از رقبای مترقی وی در یک نظرسنجی مربوط به ایالت آیووا از بایدن پیشی گرفته است. ایلهان عمر تنها قانونگذار مترقی دموکرات نبوده که از بایدن و قول او برای بازگشت به وضعیت عادی در سال ۲۰۲۰ انتقاد کرده است. آلکساندریا اوکازیو کورتز، دیگر نماینده اقلیت مترقی دموکرات است که سابق بر این از بایدن به سبب دستورکارش در قبال تغییرات آب‌وهوایی انتقاد کرد.

شاید استیضاح ترامپ تنها گزینه باشد

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که چندان تمایلی به آغاز روند استیضاح نشان نمی‌داد، در برنامه "وضعیت کشور" سی‌ان‌ان گفت: "چنانچه دونالد ترامپ به دنبال اطلاعاتی علیه جو بایدن بوده باشد، شاید ما باید به سمت یک درمان فوق‌العاده حرکت کنیم. می‌خواهم کشور درک کند که این آخرین گزینه است. این رئیس‌جمهوری آمریکاست که ما را در این جاده سوق می‌دهد.» آدام شف همچنین گفت: برای دریافت شکایت یک مامور اطلاعاتی مطلع از تماس تلفنی دونالد ترامپ با یک رهبر خارجی درخواست داده است. این رهبر خارجی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین معرفی شده است و ترامپ در یک تماس تلفنی خواستار تحقیقات او درباره پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و معاملات پیشین او در این کشور شده بود. هیچ مدرکی دال بر عملکرد بایدن به نفع پسرش در تعاملات با اوکراین دیده نمی‌شود.

انگلیس ایران را به حمله به تأسیسات آرامکو متهم کرد

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در عملیات حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو از عربستان سعودی اعلام حمایت کرد. نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ممکن است ارتش انگلیس در ائتلاف کمک به تأمین امنیت عربستان در مقابل هرگونه تهاجم آتی مشارکت کند. وی اینگونه توضیح داد که "به احتمال بسیار زیاد»، ایران پشت حمله پهپادی و موشکی ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور ماه) به دو تأسیسات مهم نفتی عربستان بوده است. نخست‌وزیر انگلیس با این حال در ادامه ضمن ابراز تمایل برای دوری از تنش‌ها در وضعیت کنونی گفت که انگلیس تمایل دارد تا در خصوص این موضوع نقش "پلی میان دوستان اروپایی و آمریکایی خود را ایفا کند." اتهام‌زنی جدید نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح شده است که آمریکا و عربستان سعودی نیز پیش از این بدون ارائه هرگونه سند و شواهدی، ایران را عامل حملات به تأسیسات آرامکو معرفی کرده بودند.

هدف بعدی ما مریخ است؛ ماه جای خیلی هیجان انگیزی نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: ما قرار است به مریخ برویم. مریخ هدف هیجان‌انگیزتری نسبت به ماه است. وی افزود: ما بر روی ماه توقف می‌کنیم. در واقع ماه یک سکوی پرتاب است و به همین خاطر ما بر روی ماه توقف می‌کنیم. اما کار ما با ماه تمام شده است. ماه جای خیلی جالب و هیجان‌انگیزی نیست، به همین خاطر ما به اقداماتمان در ماه پایان خواهیم داد و هدف نهایی ما رفتن به مریخ خواهد بود.

 مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس ضرب‌الاجل ناسا برای بازگشت فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۲۴ را علنی کرد. سفر به کره ماه یکی از اهداف اولیه "حکم اول سیاست فضایی" بود که ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی آن را امضا کرد و به ناسا دستور داد تا فضانوردان را به ماه اعزام کند اما رفتن به مریخ را هدف اصلی خود قرار دهند.

شکایت یک افشاگر علیه ترامپ باید فورا رسیدگی شود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره نوشت: این تخلف مربوط به امنیت ملی ماست. بازرس کل مشخص کرد که این موضوع "فوریت" دارد و بنابراین ما با وضعیت فوق‌العاده‌ای مواجه هستیم که باید فورا مورد رسیدگی قرار بگیرد. شکایت یک افشاگر نامشخص که وجود آن هفته گذشته فاش شد، ظاهرا شامل اتهاماتی است که ترامپ از رهبران اوکراینی خواسته است تا درباره جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و خانواده‌اش تحقیق کنند. هیچ مدرکی دال بر اینکه بایدن در راستای منافع پسرش در خصوص تعاملاتش با اوکراین رفتار کرده باشد، وجود ندارد.

ترامپ اینکه از اوکراین خواسته باشد درباره بایدن تحقیق کند، تکذیب می‌کند اما کاخ سفید متن شکایت یا متن گفت‌وگوی تلفنی را منتشر نکرده است. اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا پنج‌شنبه توضیحات کوتاهی از بازرس کل جامعه اطلاعاتی دریافت کردند اما این شامل اطلاعاتی درباره محتوای متن شکایت نمی‌شد. سرپرست اداره اطلاعات ملی آمریکا از ارائه جزئیات به این کمیته خودداری کرده است. در همین حال پلوسی تاکید کرد: اگر دولت همچنان برای جلوگیری از حضور این افشاگر در کنگره تلاش داشته باشد، یک نقض جدی از وظایف مبتنی بر قانون اساسی از جانب رئیس‌جمهوری رخ می‌دهد که آن‌ها را وارد فصل جدیدی از بی‌قانونی می‌کند و ما را به یک مرحله کاملاً جدید از تحقیقات می‌برد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از جمهوری‌خواهان کنگره خواست تا به جمع آن‌ها ملحق شده و از مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا بخواهند تا "از قانون تبعیت کند چرا که ما به دنبال کشف حقیقت برای حفاظت از مردم آمریکا و قانون اساسی خودمان هستیم." در این نامه، پلوسی درباره استیضاح بسیار محتاطانه عمل کرده است و آن طور که دموکرات‌ها مایلند روند تحقیقات علیه ترامپ و استیضاح را به جریان بیندازند، نبوده است. بیش از نیمی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از تحقیقات استیضاح علیه ترامپ حمایت می‌کنند.

کد خبر 390666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.