مهاجرت معکوس در خمینی‌شهر شکل گرفته است

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: روستاهای خمینی‌شهر به دلیل نزدیکی به اصفهان و شرایط مطلوب آب و هوایی مهاجر پذیری زیادی دارد، رشد جمعیت در این روستاها مطلوب است و علاوه بر به صفر رسیدن مهاجرت از روستا به شهر، مهاجرت معکوس نیز شکل گرفته است.

علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرستان خمینی شهر روستاهای زیادی داشت اما ساکنان این روستاها به دلیل تصوری که مبنی بر افزایش امکانات رفاهی در صورت الحاق به شهر داشتند، در خواست‌هایی برای انجام این مهم ارسال کردند که در نهایت تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان به شهر الحاق شد.

وی افزود: تسهیلات بنیاد مسکن فقط به روستاهایی تعلق می‌گیرد که در صورت تبدیل به شهر، دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر باشند و  روستاهایی که به شهرهای بزرگ الحاق می‌شوند از حوزه خدمات رسانی بنیاد مسکن خارج خواهند شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: متاسفانه این دست موارد در شهرستان خمینی شهر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان تا کنون به خمینی‌شهر و یا درچه الحاق شده است که این اقدام باعث تبدیل این روستاها به حاشیه شهر شده است.

صادقی افزود: جدول کاری، آسفالت، روکش معابر و سایر خدمات به صورت رایگان و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها انجام می‌شود، همچنین صدور پروانه و تسهیلات ساخت مسکن در روستاها ارزان تر خواهد بود، اما اگر روستایی به شهر الحاق شد، برای محاسبه اینگونه هزینه ها، محله و محدوده قرار گرفتن آن مورد توجه نمی‌گیرد و پروانه ساختی که برای مناطق برخوردار شهر صادر می‌شود برای مناطق کمتر برخوردار نیز به همان قیمت محاسبه می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرستان خمینی شهر دو روستا دارد که طرح هادی در هر دو روستا در حال اجرا است و به دلیل اینکه تعداد روستاهای آن کم است، اعتباراتی که به هر روستا تعلق می‌گیرد، بیشتر است. در این روستاها خیابان یا معبری که آسفالت نشده باشد وجود ندارد و اکنون در این روستاها بدنه سازی معابر نیز در دست اقدام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: روستاهای خمینی شهر از نظر طرح هادی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و با توجه به اینکه در چند سال اخیر قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است توانستیم تمام معابر این دو روستا را آسفالت کنیم.

صادقی افزود: در این روستاها تنها مشکلی که به آن برخوردیم، آزادسازی املاک است، زیرا در اطراف این روستاها زمین دولتی وجود ندارد و به دلیل نزدیکی به اصفهان و شرایط مطلوب آب و هوایی، مهاجر پذیری زیادی دارد.

وی اضافه کرد: رشد جمعیت در روستاهای خمینی شهر بسیار مناسب است و علاوه بر اینکه مهاجرت از روستا به شهر در آن به صفر رسیده، مهاجرت معکوس نیز در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: یکی از وظایف  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این است که بر اساس رشد جمعیت روستا و تقاضای روستاییان، زمین های ملی موجود در اطراف روستاها، زمین‌ها را از منابع تامین گرفته، تفکیک می‌کند و با قیمتی مناسب به روستاییان واگذار می‌کند.

صادقی افزود: متاسفانه زمین‌های اطراف روستاهای خمینی شهر مالکیتی و شامل باغات، صحرا و زمین‌های کشاورزی است، بنابراین در این روستاها زمین ملی برای واگذاری وجود ندارد، اگر این روستاها زمین ملی داشت، می توانستیم ساخت و ساز نیز در آن انجام دهیم تا جمعیت آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: شهرستان خمینی شهر جزو چهار شهرستان پر جمعیت استان اصفهان است که فقط دو روستا دارد، شهر خمینی شهر در گذشته شهر کوچکی بود اما با الحاق شدن روستاها به آن بزرگتر شد و اکنون شاهدیم که بخش زیادی از جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند.

کد خبر 390660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.