عراق سکوی حمله به هیچ یک از همسایگان نخواهد بود

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

آنکارا نوار مرزی ترکیه و سوریه را با بالون‌های نظارتی کنترل می‌کند

ترکیه در نظر دارد که از مرزهای مشترک خود با سوریه با استفاده از یک "بالن متحرک" محافظت کند. طبق این گزارش، بالون مذکور "Karagoz GAG" نام داشته و در شرکت صنایع دفاعی ترکیه (آسلسان) تولید شده است. آسلسان از این بالون در جریان جشنواره هوا و فضای «تکنوفست استانبول» رونمایی کرد و قرار است که در نوامبر آتی به کار گرفته شوددر همین راستا، هانده بالجی، مدیر پروژه هواپیماهای بدون سرنشین آسلسان اظهار کرد که ساخت این بالون دو سال طول کشید و دو ماه دیگر مأموریتش را آغاز خواهد کرد.بالن مذکور ۱۷ متر طول و ۴۳۰ متر مکعب حجم دارد و می‌تواند تا ارتفاع ۵۰۰ متر پرواز کند. این بالن همچنین مجهز به دوربین‌های بزرگی است که به طور همزمان می‌توانند مساحت هشت کیلومتر مربع را پوشش دهند. طبق گفته بالجی، این دوربین‌ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند و در صورت مشاهده هرگونه حرکت غیرمعمول، هشدار می‌دهند. این بالون و اجزای آن با امکانات کاملاً محلی طراحی شده است.

وی افزود: یکی از مزایای این بالون، توانایی آن در ترمیم خود و آغاز به کار مجدد در صورت هدف قرار گرفتن با سلاح‌های خفیف است. بالجی در ادامه گفت: بالون مذکور حتی در شرایط سخط جوی نیز قادر به انجام مأموریتش است و کاربردهای دیگری هم دارد که ازجمله این کاربردها می‌توان به نظارت بر سواحل و حوادث و همچنین جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت بزرگراه‌ها و آتش سوزی‌های جنگلی اشاره کرد.

عراق سکوی حمله به هیچ یک از همسایگان نخواهد بود

نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "العراقیه" این کشور عنوان کرد: سیاست حکومت این است که اجازه ندهیم هیچ گونه تجاوزی از خاک کشورمان علیه کشورهای همسایه انجام شود و ما به عدم تجاوز به کشورهای همسایه متعهد هستیم. وی افزود: مسلح کردن ارتش عراق بر قرارداد با کشورهای بزرگ متمرکز است. ما در تجهیز پدافندهای هوایی ضعف داریم و باید سامانه‌های پدافند هوایی را برای مقابله با تجاوزات هوایی که کشورمان از سوی طرف‌های خارجی در معرض آنهاست، توسعه دهیم. وزیر دفاع عراق در ادامه خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی این کشور تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح هستند و هر گونه تعرض به آنها تعرض به عراق است.

آیا سازمان مجاهدین خلق در حملات به مواضع حشد شعبی عراق دست داشته است؟

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق گفت: برخی می گویند که اسرائیل در ورای حملات اخیر به برخی مواضع و زاغه های مهمات سلاح در عراق است؛ تحقیقات گواه امور معینی است هر چند هنوز تمام نشده است. برخی خواستار رفتن ما به شورای امنیت درباره این حملات هستند اما شورای امنیت دلیل و مدرک می خواهد و گزارش‌های رسانه‌ها اکتفا نمی کند. ما مدرکی که نشان دهد طرف مشخصی حملات را انجام داده است در اختیار نداریم.

وی گفت: دشمنان زیادی هستند که برهم زدن و ایجاد هرج و مرج در عراق به نفع آنهاست از جمله مجاهدین خلق یا مخالفان نظام عراق. بسیاری از جمله دشمنانی مانند مجاهدین خلق و دشمنان نظام عراق درحمله به الحشد الشعبی منافع دارند. تحقیقات درخصوص پرونده هدف قرار گرفتن مواضع الحشد الشعبی هنوز تکمیل نشده و برای طرح آن در شورای امنیت نیاز به مدارک و شواهد موثقی است. عبدالمهدی درباره تحولات منطقه هم اعلام کرد: تلاش می کنیم تا از وقوع جنگ در منطقه جلوگیری کنیم و مشکلات و بحران را به صورت مثبت حل و فصل کنیم. سیاست های ما متوازن و به نفع ثبات عراق و همه کشورهای منطقه است و ما با مسئولیت در قبال بحرانهای منطقه ای کنونی برای حفظ منافع منطقه و کشورها عمل می کنیم و  عراق عامل اذیت برادران و همسایگانش نمی تواند باشد. در صورتی که عراق میدان جنگ شود، منطقه به آتش کشیده خواهد شد. سازمان مجاهدین خلق ایران در ایران یک سازمان تروریستی شناخته شده که فعالیت آن ممنوع است.

ائتلاف سعودی به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد

جنگنده‌های ائتلاف عربی ساعات اولیه صبح امروز (دوشنبه)۱۰ حمله را به منطقه حرف سفیان در شمال استان عمران انجام دادند که یکی از آن‌ها یک خودرو را هدف قرار داد و به کشته شدن دو تن منجر شد. منطقه السواد نیز در معرض ۹ حمله قرار گرفت. به گفته منابع، در حملات ائتلاف عربی به منطقه السواد استان عمران پنج عضو یک خانواده کشته شدند. دو کودک دیگر از اعضای این خانواده نیز مفقود شده‌اند. این منابع تأکید کردند که ائتلاف عربی مسجدی را هدف قرار داد که این خانواده به آنجا پناه برده بودند. درحال حاضر جستجوی دو کودک مذکور زیر آوارها ادامه دارد.

 یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله در صفحه رسمی خود در فیسبوک نیز نوشت: "طی ۱۲ ساعت گذشته جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی بیش از ۲۷ حمله هوایی را به تعدادی از استان‌های یمن انجام دادند. این حملات برج‌های مخابراتی در عمران و منازل و مزارعی در حجه و صعده را هدف قرار دادند. جنگنده‌های ائتلاف عربی سه حمله را به برج‌های مخابراتی در کوه ضین در استان عمران و دو حمله را به منطقه همدان در شمال غرب صنعا انجام دادند. این درحالی است که انصارالله یمن جمعه گذشته طرحی را برای صلح اعلام کرد که براساس آن حمله به خاک عربستان در ازای توقف حملات هوایی در یمن متوقف می‌شود. در همین راستا انصارالله یمن از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای دولت مستعفی به دست تک‌تیراندازهای این جنبش در استان حجه در شمال غرب یمن خبر داد."

نتانیاهو: در شرایط فعلی تشکیل دولت فراگیر تنها گزینه است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر موقت اسرائیل اعلام کرد: ما (حزب لیکود) کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت راست‌گرا را به دست نیاوردیم. وی ادامه داد: بنی گانتس رئیس ائتلاف آبی- سفید نیز در دست‌یابی به آرای کافی برای تشکیل دولت بازماند لذا در شرایط فعلی تنها دولتی که می‌توان تشکیل داد دولت فراگیر است.

کد خبر 390658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.