اصفهان پس از ۳۰ سال میزبان مسابقات ملی قرآن شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم پس از ۳۰ سال در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین بلک ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم در استان اصفهان، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس با بیان اینکه اصفهان طی یک ماه شاهد تجلی سیمای قرآن و حضور فعالان قرآنی کشور خواهد بود، اظهار کرد: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که در ابتدای پایه گذاری نظام، حاکمیت و مشروعیت این نظام مبتنی بر آیات قرآن و شرع اسلام است.

وی ادامه داد: هنر بالای نظام جمهوری اسلامی ایران این است که قوانین و پایه‌های نظام اسلامی و قانون اساسی را مبتنی بر قرآن تدوین کرده است و هر قانونی که تعارض با قرآن باشد، مشروعیت ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه پایه‌گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور سختی‌های زیادی را متحمل شده است، ادامه داد: در روزهای نخست انقلاب اسلامی  در مقابله با نگاه جدیدی که در دنیا به وجود آمده بود جنگ هشت ساله به مردم ایران تحمیل شد.

وی ادامه داد: ماهیت اصلی دشمن در این جنگ نابرابر دقیقا در مقابله با پایه‌های قرآنی و دینی نظام اسلامی بود و خدا را شاکریم که شهدا و ایثارگان هر کدام آیه‌ای بودند که از جامعیت قرآن دفاع کردند.

بلک با بیان اینکه ما همواره مدیون و مرهون شهدا هستیم، افزود: پایه‌گذاری مقدس قرآن و خون‌هایی که در راه خدا داده شده است،  امنیتی در کشور ایجاد کرده که  امروز در زیبایی هر چه تمام‌تر شاهد برگزاری مسابقات قرآنی در سراسر کشور هستیم و این نعمت بزرگی است.

وی با بیان اینکه میزبان چهل و دومین مسابقات قرآن کریم در استان خواهیم بود، تصریح کرد: این برنامه قرآنی برای دومین بار و پس از ۳۰ سال در استان اصفهان اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه مرحله استانی این مسابقات در استان قم برگزار شده است، ادامه داد: مرحله سراسری این مسابقات از شش تا ۱۹ مهر ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مسابقات برای دو بخش برادران و خواهران پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که نشاط حضور بانوان در این مسابقات چشمگیر است.

بلک با بیان اینکه ۲۱۶ نفر از بانوان و ۱۳۸ نفر از برادران در این مسابقات رقابت می‌کنند، تصریح کرد: این مسابقات در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم در سه بخش حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کامل قرآن را خواهیم داشت.

وی برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی کتابت قرآن کریم را از ویژگی‌های بارز این دوره از مسابقات ملی قرآن در اصفهان دانست و گفت: این مسابقه با حضور ۲۰ شرکت کننده در روز ۱۰ مهر ماه در صحن اصلی مسجد جامع اصفهان به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه ۵۷ نفر داور مرد و ۲۵ نفر داور بانو برگزاری این مسابقات را داوری خواهند کرد، اضافه کرد: همچنین ناظرینی هم بر کارداوران نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه محل برگزاری مسابقات و مراسم افتتاحیه و اختتامیه در دو بخش بانوان و آقایان در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود، ادامه داد:  مراسم اختتامیه مسابقات برادران و افتتاحیه مسابقات خواهران یکی است،  متسابقان نیز یک روز پس از پایان مسابقه خود از استان خارج خواهند شد.

بلک با بیان اینکه مسابقات به صورت زنده از تلویزیون و رادیو پخش خواهد شد، اضافه کرد: میتوان گفت همه مسئولان برای برگزاری این مسابقات همکاری لازم را داشته‌اند و در این بین از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان و مجمع نمایندگان استان اصفهان قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه بر اساس آئین نامه‌های پیش بینی شده افراد برتر این مسابقات مورد تجلیل قرار می‌گیرند، ادامه داد: این افراد به مسابقات بین المللی نیز راه می یابند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه برای اطلاع رسانی تکیه ما بر رسانه‌ها بوده است، ادامه داد: همچنین از هزینه‌های غیر ضروری جلوگیری شده است در عین حال اینکه سعی در ایجاد نشاط قرآنی در سطح شهر بوده‌ایم.

برگزاری ۲۰ برنامه جنبی مسابقات در اصفهان

وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری مسابقات محافل قرآنی در شهرستان‌های استان اصفهان برگزار می‌شود، ادامه داد: همچنین در مرکز استان نیز ۲۰ برنامه جنبی در دستور کار داریم و برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه‌های قرآنی را نیز در دستور کار داریم.

بلک با بیان اینکه در مسابقات تفکیک اهل سنت و تشیع را نداریم، گفت: در این مسابقات تفکیک نداریم چون قرآن محور وحدت است و قصد دسته بندی نداریم.

وی با بیان اینکه خواهران در رشته‌های دعا خوانی، همخوانی و اذان مسابقات برگزاز نمی‌شود، ادامه داد: متسابقین برای حضور در مسابقات هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و کارهای دکوراسیون و پخش از صدا و سیما و هزینه داوران و جایزه برندگان از تهران تامین می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در خصوص هزینه‌های برگزاری مسابقات اطلاعی نداریم اما با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در حداقل‌ها هزینه شده است، ادامه داد: در خصوص دکور برنامه‌ها کاری است که علی رغم جذابیت خود در بردارنده هزینه جدیدی نبوده است و سازمان مرکزی از امکانات موجود هزینه شده است.

وی در خصوص تعیین مکان برگزاری مسابقات اظهار کرد: باید توجه داشت که این مسابقات استانداردهای خاصی را دارد، باید فضایی مهیا می‌شد که اسکان، پذیرایی و مکان برگزاری تجمیع باشد، امیدواریم در این زمینه زیرساخت بهتری داشته باشد تا بتوان از این دست مسابقات بهتر استفاده کرد.

بلک با بیان اینکه در برنامه افتتاحیه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مهمان ویژه افتتاحیه خواهد بود، ادامه داد: چون مسابقات دو هفته به طول می‌انجامد، مهمانان زیادی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حدود پنج سال پیش علم قرآنی تحویل اصفهان شده است، افزود: در سال جاری یک جلسه به اهتمام استاندار تشکیل شده است، پیش بینی ما این نیست که برنامه با سردی اجرا شود، اشتباق بسیار زیادی برای حضور هر روز در این مسابقات اعلام شده است و حضور گروه‌های مختلف برنامه ریزی شده است.

فعالیت هفت کمیته برای برگزاری چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه هفت کمیته برگزاری این مسابقات را بر عهده دارند، ادامه داد: کمیته اطلاع‌رسانی، تبلیغات و رسانه، کمیته فناوری، کمیته خواهران، کمیته حراست، کمیته پشتیبانی، کمیته تشریفات و کمیته فرهنگی در این مسابقات فعالیت دارند.

گفتنی است چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از ۶ تا ۱۱ مهر ماه در بخش برادران و از ۱۱ تا ۱۹ مهر ماه در بخش خواهران به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

کد خبر 390589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.