دهاقان چشم به‌راه سرمایه‌گذارانی برای معماری رونق

دهاقان – گاهی کم توجهی مسئولان و گاهی نیز مشکلاتی که در شهرک‌های صنعتی اتفاق می افتد، باعث می شود سرمایه گذارانی که برای طرح های اشتغالزایی روانه دهاقان می شوند مسیرخود را به سمت دیگر شهرها تغییر دهند، هرچند این همه ماجرا نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، این روزها حال اقتصادمان خوب نیست و چرخ دنده‌های این موتور محرکه کشور به کندی کار می‌کند که پاسخگوی نیاز کاری جوانان نیست. بی شک بخش خصوصی و سرمایه گذاران باید روغنی بر این چرخ دنده‌های بی جان بزنند تا حرکت، رونق و پویایی این موتور محرکه را باعث شوند.

از روستا و شهر و شهرستان گرفته تا در سطح کشور هر نقطه از جهان را که ارزیابی کنیم، نیک در می‌یابیم که اقتصاد در بستر بخش خصوصی و با جذب سرمایه های داخلی و خارجی است که جامه رونق بر تن کرده.

بی شک در استان صنعتی اصفهان نیز برای رونق کسب و کار نیاز به جذب سرمایه‌گذار است و شهرستان دهاقان نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی قرار است یک استان رونق بگیرد باید تمام کوچه پس کوچه های آن دیار از روستا گرفته تا شهر و شهرستان اش باید پویا و پر رونق شود. شهرستان دهاقان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما آنچه شاهدش هستیم، گرد رکود بر شهرک‌ای صنعتی است که عامل بکارگیری و اشتغال بسیاری افراد شده بودند.

اکنون می‌بینیم که سرمایه گذارانی که در شهرک‌های صنعتی شهرستان دهاقان هستند از ماندن و رفتن خود دچار تردید شده اند و بعضا می گویند: " بیشتر جاها کساد است، هرجا هم پا بگذاریم وضعیت از این بهتر نمی شود."

آنهایی که سرمایه دارند و می خواهند اشتغالزایی کنند، وقتی شرایط دیگران را می بینند، ترجیح می دهند که سرمایه خود را در  در بانک‌ها نگهداری کنند.

البته وجود سه شهرک صنعتی در دهاقان، پوده و جمبزه همچنان مایه‌ایی از کسب وکار دارد اما بیشتر کارفرمایان به دنبال کارگران حرفه ای در مشاغلی خاص هستند که کمتر در این شهرستان وجود دارد و بیشتر از شهرستان‌های مجاور جذب کار می شوند. در شهرک صنعتی پوده هیچ مجموعه ای فعالیت نمی کند، زمین‌های دو شهرک صنعتی دیگر نیز به افرادی واگذار شده که بدون استفاده رها شده و همین مسئله سنگ بزرگی بر سر راه سرمایه دارانی است که می خواهند کاری انجام دهند اما زمین دراختیارشان قرارداده نمی شود.

توجهی به مشکلات طرح شده در جلسات نمی‌شود

فرج الله عوض زاده، مدیر هیئت امنای شهرک صنعتی دهاقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت هفت شرکت صنعتی در این ناحیه می گوید: شهرک صنعتی دهاقان در دهه ۸۰ تاسیس شده و در حال حاضر بیش از۸۰ نیروی کار در واحدها فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد افراد شاغل در واحدهای صنعتی این شهرک بومی هستند، اظهار می کند: بیشتر واحدها به تولید و مونتاژ قطعات فولادی، مصالح ساختمانی و خوراک دام و طیور می‌پردازند.

مدیر هیئت امنای شهرک صنعتی دهاقان، از نبود ساختمان نگهبانی وآتش نشانی در این شهرک خبرمی دهد ومی افزاید: روشنایی مناسبی در این ناحیه نبوده و خدمات مخابراتی نیز ارائه نشده است.

عوض زاده با بیان اینکه مهم ترین مشکلات سرمایه گذاران، بیمه کارگران و مالیات است، خاطرنشان می کند: از کارفرمایان بجای ۹ درصد، ۱۱ درصد ارزش افزوده دریافت می‌شود.

وی ادامه می دهد: همه مشکلات شهرک های صنعتی در جلسات شهرستان و استان مطرح شده اما هیچ توجهی نمی‌شود.

گوش شنوایی نیست!

محمد صادق زاده، عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی جمبزه دهاقان، نیز از فعالیت ۲۸واحد صنعتی در این شهرک خبر می دهد و اظهار می‌کند: همه این واحدها به‌صورت نیمه فعال و با مشکلاتی در زمینه تولید روبه‌رو شده است که گوش شنوایی برای بیان وجود ندارد.

وی از طی مراحل اداری و زمان‌بَر بودن آن گلایه می کند و ادامه می دهد: دریافت تسهیلات بانکی، مشکلات زیرساختی مخابرات و شبکه‌های اینترنتی  از جمله مسائلی است که در این شهرک با آنمواجه هستیم، همچنین افراد شاغل در نواحی صنعتی از روستاهای نزدیک و شهرستان‌های مجاور بکارگرفته شده و تنها۴۰ نفر از دهاقانی‌ها مشغول فعالیت در این شهرک هستند.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی ناحیه جمبزه از اشتغال روزانه بیش از۳۰۰ نفر در واحدهای صنعتی این شهرک خبر می دهد ومی گوید: کارفرماها نیز دارای مشکلات زیادی هستند که سد راه آنها شده  و باعث رکود در تولید نیز می‌شود.

صادق زاده اضافه می کند: پرداخت هزینه ۳۰ درصدی بیمه کارگران مشکل اصلی سرمایه گذاران است وجریمه ها، دیرکردها و ارزش های افزوده نیز مزید بر علت گشته اند.

بی توجهی به معافیت مالیاتی در شهرک‌های صنعتی دهاقان

روح الله شفیعی زاده، رییس خانه صنعت ومعدن دهاقان به خبرنگار ایمنا می گوید: در این شهرستان به طرح معافیت مالیاتی مناطق محروم وکمتر توسعه یافته توجه نمی شود درحالی که در شهرستان‌هایی که بیشتر توسعه یافته هستند این معافیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این شهرستان واحدهای صنعتی با سرممیزی اداره می شود، خواستار ممیز تولید مستقل شده و ادامه می دهد: این شهرستان نیازمند سامانه مالیات کل است.

رییس خانه صنعت ومعدن دهاقان با اشاره به مباحث دارایی و بیمه ای، خواستار توجه بهتر و بیشتر می‌شود و خاطر نشان می کند: باید به اصل رفع موانع تولید توجه شود تا پیشرفت خوبی در واحدها وشهرک‌های صنعتی شاهد باشیم.

بی اطلاعی از قانون ریشه مشکلات سرمایه داران است

در عین حال بهروز مهدلو، مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان در نشست با صنعتگران شهرستان، گفته بود که "بسیاری از مشکلات سرمایه داران به دلیل اطلاع نداشتن از قوانین است و تنها راه چاره آن آموزش مباحث و مسائل مختلف دارایی و مالیاتی است.

وی با بیان اینکه بیش از۸۰ درصد مشکلات با برگزاری همایش‌های آموزشی رفع شده است، افزود: باتوجه به اینکه امسال با عنوان رونق تولید نام گرفته است، در استان برای نخستین بار یک بسته حمایت تولید استخراج شده و در اختیار همه دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته و تبیین شده است که موانع تولید را کاهش داده و به اصل آن توجه می شود.

مدیرکل امورمالیاتی استان اصفهان، با اشاره به اینکه بدهی مالیاتی هیچ واحد صنعتی را تعطیل نکرده است، اضافه کرد: با استفاده از همین بسته حمایتی بیشتر کارها راحت تر شده و سرمایه گذاران را به پرداخت به موقع مالیات خود ترغیب می کند."

پرداخت بیمه کارگران اجباری است، نه اختیاری!

محمد گورابی، مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان در رابطه با پرداخت بیمه و وظایف کارفرمایان می گوید: در شهرستان دهاقان ماهانه ۲۲میلیارد ریال درآمد واحدهای بیمه ای است اما ۲۷میلیارد ریال هزینه می شود که دراین شرایط کار کردن دشوار است.

وی با اشاره به فشارهای مضاعف بر سازمان بر اثر نوسانات ارزی، معافیت مالی کشاورزان شهرستان، توجه به دارایی و رونق اقتصاد، فرار مالیاتی که به ضرر دیگر تولیدکننده‌هاست، می افزاید: در این شرایط وظیفه ما و کارفرمایان توجه به حقوق کارگران است و اگر این اصل مورد بی توجهی قرار گیر،د حق الناس تلقی می شود.

مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان، باتاکید بر اینکه پرداخت بیمه کارگران اجباری است، نه اختیاری، می گوید: فقدان آگاهی منجر به نادیده گرفتن حق و حقوق می شود.

وی حمایت از صنایع منطقه به ویژه بخش کشاورزی و صنایع گلخانه ای را از برنامه های حمایتی اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان عنوان می کند وادامه می دهد: کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران صاحباناصلی سازمان تامین اجتماعی هستند.

کد خبر 390559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.