بی‌پولی روند پیری را سرعت می‌بخشد

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد روند پیر شدن بزرگسالانی که حداقل به مدت چهار سال تحت فشار مالی هستند، نسبت به کسانی که مشکل مالی ندارند، افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افرادی که به پیری زودرس مبتلا می‌شوند زودتر از سایر همسالان، توانایی فیزیکی خود را از دست می‌دهند. این افراد عملکرد ذهنی کمتری دارند و سطح شاخص‌های التهابی نیز در خون آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. گروهی از محققان دانشگاه "Copenhagen" در دانمارک به منظور مقایسه وضعیت پزشکی بزرگسالانی که دارای مشکلات مادی بودند و افرادی که این مشکل را نداشتند، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. 

 افراد شرکت‌کننده در مطالعه به مدت ۲۲ سال، درآمدی کمتر از ۶۰ درصد از میانگین ملی داشتند. محققان داده‌های سلامت پنج هزار و ۵۷۵ فرد بزرگسال را که در اواخر دوره میانسالی خود قرار داشتند، مورد بررسی قرار دادند؛  ۱۸ درصد از این افراد در بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۸، فقر را تجربه کردند؛ محققان عملکرد فیزیکی و ذهنی این افراد را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان دادعلائم التهاب در خون کسانی که دارای مشکل اقتصادی بودند، افزایش پیدا کرد.

به گفته محققان، رها شدن از مشکلات اقتصادی، یکی از راهکارهای موثر برای محافظت از افراد در برابر پیری زودرس است. این در حالی است که افزایش مشکلات مادی، نتیجه بر عکس دارد و باعث افزایش سطح CRP در خون می‌شود؛ CRP یکی از نشانه‌های وجود التهاب است. یافته‌های جدید نشان داد افرادی که در اویل زندگی خود به مدت کوتاهی فقر را تجربه کردند به پیری زودرس مبتلا نشدند، اما کسانی که در اواخر زندگی خود، به دلیل از دست‌دادن شغل با مشکلات مادی روبرو شدند، علائم پیری زودرس را تجربه کردند.

به گفته محققان قرار داشتن تحت فشار مالی، در اوایل زندگی و به دلیل ادامه تحصیل یا داشتن شغل‌های قراردادی کوتاه مدت، به اندازه فقر در بزرگسالی استرس‌آور نیست. آن‌ها معتقد هستند انجام اقدامات پیشگیرانه که بر کمتر شدن مشکلات اقتصادی پایدار متمرکز است، روند پیری زودرس را در بزرگسالی کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Ageing منتشر شده است.

کد خبر 390542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.