ورزش‌کردن چه تاثیری بر درمان پارکینسون دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان به نتایج مثبت بازی ورزش بر افراد مبتلا به بیماری پارکینسون اشاره کرده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انجام ورزش‌های کششی و هوازی به بهبود این بیماران کمک زیادی می‌کند. بازی ورزش (exergame) ترکیبی از دو کلمه "بازی" و "ورزش" است. این اصطلاح که برای بازی‌های ویدیویی به کار می‌رود، نوعی از ورزش‌کردن است که با حرکت و عکس‌العمل‌های بدن انسان کار می‌کند.

گروهی از محققان دانشگاه "رادبود" در هلند به منظور بررسی تاثیر ورزش بر کاهش سرعت گسترش بیماری پارکینسون، داده‌های سلامت ۱۲ هزار فرد از پنج کشور متفاوت را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران افراد شرکت کننده در مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند، به طوری‌که گروه اول ورزش‌های کششی انجام دادند، در حالی که گروه دوم از دوچرخه ثابت در منزل استفاده کردند.

افراد گروه دوم باید سه بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دوچرخه بزنند، محققان برای این افراد صفحه نمایش و بازی‌هایی فراهم کردند تا حین دوچرخه‌زدن از آن‌ها استفاده کنند، از این طریق انگیزه و اشتیاق آن‌ها برای بهبود پیدا کردن افزایش یافت. برای مثال، آن‌ها می‌توانستند با خود مسابقه دهند، رکورد قبلی خود را بشکنند یا با گروهی دیگر از دوچرخه‌سواراندر منزل،  به راحتی مسابقه دهند. انجام این مطالعه برای مدت ۶ هفته طول کشید.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد توانایی حرکتی افرادی که دوچرخه‌سواری کردنددر مقایسه با افرادی که تنها حرکات کششی انجام دادند، به طور چشمگیری بهبود پیدا کرد. در حقیقت MDS-UPDRS افرادی که دوچرخه سواری کرده بودند به طور میانگین ۴.۲ نمره کمتر بود؛ MDS-UPDRS یک مقیاس یکپارچه برای ارزیابی بیماری پارکینسون است. همچنین کسانی که دوچرخه‌سواری کرده بودند به تناسب قلبی عروقی بهتری دست یافتند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ورزش هوازی شدید به بهبود تناسب قلبی عروقی افراد مبتلا به پارکینسون کمک شایانی می‌کند.

به گفته محققان، ورزش‌های هوازی تاثیراتی مشابه داروی "لوودوپا" (دارویی برای درمان علائم بیماری پارکینسون) را بر علائم حرکتی افراد مبتلا به پارکینسون دارد، با این تفاوت که ورزش‌کردن این علائم را ثابت نگه می‌دارد اما داروی لوودوپا آن‌ها را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این ورزش‌کردن در منزل نیز روشی جالب و سرگرم کننده است و  انگیزه افراد را برای بهبود پیداکردن بیماری پارکینسون افزایش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Neurology منتشر شده است.

کد خبر 390529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.