مفید بودن بادمجان برای کلیه‌ها/ چهار دستور برای کاهش آلرژی پاییزی

نوع رفتار با کودکان بیش فعال، مکمل های درمانی نیاز بیماران سرطانی، مفید بودن بادمجان برای کلیه ها، هشت دمنوش خوش طعم برای تسکین گلودرد و چهار دستور برای کاهش آلرژی پاییزی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ بیش از ۱۹ هزار کودک مبتلا به سرطان در ایران، تحت حمایت موسسه محک، علاوه بر تامین هزینه‌های دارو، نیازمند سایر حمایت های درمانی هستند.

الهام شاه‌ قلی  با اشاره به نقش موسسات خیریه نظیر محک در حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان، اظهار کرد: حمایت‌های درمانی و تأمین هزینه‌های دارو برای مقابله با پیشرفت بیماری سرطان و رسیدن بیمار به سلامتی اولین نیاز است ولی دیگر پشتیبانی‌ها نظیر حمایت‌های روانی و رفاهی به عنوان مکمل درمان محسوب می‌شوند.

وی با اثربخش ارزیابی کردن حمایت‌های جانبی در بهبودی کودک مبتلا به سرطان، تصریح کرد: زمانی که پزشک مطمئن باشد سایر حمایت‌های جانبی نظیر روانی و رفاهی به کودک مبتلا به سرطان و خانواده‌اش ارایه می‌شود، با اطمینان خاطر و تمرکز بیشتری به امور درمانی او می‌پردازد. خوشبختانه مؤسساتی نظیر محک توانسته‌اند با کمک مردم این دغدغه را رفع کنند و نقش موثری در تمرکز بیشتر پزشکان بر ارتقای کیفیت درمان داشته باشند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان، تصریح کرد: کودکان قهرمان‌های اصلی مبارزه با سرطان هستند و زمانی می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند که مجموعه خدمات متنوع مددکاری و روانشناسی آنها را حمایت کند.

شاه قلی، ادامه داد: بر اساس علاقه و دانش نسبی به بیماری‌های خونی، رشته آنکولوژی کودکان را انتخاب کردم و به واسطه حضور و کار در بیمارستان‌های دولتی با مددکاران و نحوه فعالیت محک آشنا شدم. خاطرم است که در آن زمان همکاری با پرفسور پروانه وثوق رئیس فقید هیأت امنای محک و تایید ایشان آرزوی من بود که خوشبختانه به آن رسیدم و توانستم با ایشان کار کنم.

وی گفت: خاطره‌های ارتباط و درمان کودکان مبتلا به سرطان و همدلی با خانواده‌های ایشان در این سالها، زمینه نگارش کتابی در این خصوص را ایجاد کرده‌است که امیدوارم به زودی منتشر شود.»

بر اساس آخرین برنامه راهبردی موسسه محک، این مؤسسه استقرار و  ارائه خدمات یکپارچه حمایتی در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در ایران را تا سال ۱۴۰۰ دنبال می‌کند. براین اساس پزشکان و بیمارستان‌های سایر شهرها یکی از مهمترین همراهان محک در تحقق این هدف برای ارائه شایسته‌ترین خدمات به کودکان مبتلا به سرطان در تمام شهرهای ایران هستند.

با کودکان «بیش فعال» در مدرسه چگونه رفتار کنیم؟

روانپزشک کودکان گفت:‌ بهتر است کودکان بیش‌فعال در ردیف اول کلاس بنشینند و از نشاندن این کودکان در مکان‌هایی که ممکن است حواس آنها را پرت کند خودداری شود.

مهشید رابطیان درباره روش‌های کنترل کودکان دارای نقص توجه یا بیش‌فعال در مدرسه، اظهار کرد: عموم کودکان در چند هفته نخستین آغاز مدارس از هیجان یا اضطراب برخوردارند و ممکن است قوانین و چارچوب‌های مدرسه را رعایت نکنند.

وی افزود: والدیدن باید قبل از شروع مدرسه آموزش‌های لازم را برای کودک توضیح دهند و همچنین مربیان و معلمان با صبر و حوصله با این کودکان برخورد کنند.
این روانپزشک ادامه داد: برخورد نامناسب، تند یا منفی و دادن تذکرهای شدید به کودک منجر به افزایش استرس کودکان می‌شود و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه از کودک سر بزند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک با بیان اینکه ۱۰ درصد کودکان سنین ابتدایی به اختلال بیش‌فعالی مبتلا هستند، اظهار داشت: اعلائم این مشکل با ورود کودک به مدرسه بیشتر نمایان می‌شود به طوری که ممکن است کودک قوانین مدرسه را رعایت نکند که در این شرایط باید مربی رفتار کودک را تحت نظر قرار دهد و اگر علائم بیش‌فعالی را مشاهده کرد کودک را به مراکز مشاوره ارجاع دهد.
وی تصریح کرد:‌اختلالات بیش‌فعالی اکثراً زمینه ژنتیکی دارند اما یکسری عوامل عمومی مانند دیابت، وزن کم جنین و عوارض بارداری ممکن است در بروز این اختلال تأثیرگذار باشد.

رابطیان با بیان اینکه علائم بیش‌فعالی معمولاً از سنین کمتر از ۱۲ سال خود را نشان می‌دهد، گفت: عموم این علائم از دو سالگی نمایان می‌شود و والدین می‌توانند درمان را از همان دوران آغاز کنند.

این روانپزشک کودکان افزود: باید توجه داشته باشید که اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی با یکدیگر تفاوت دارد به طوری که کودکی که شیطنت بسیار زیادی دارد به اختلال بیش‌فعالی مبتلا بوده و کودکی که در زمان انجام تکالیف خود دقت و توجه کافی را از خود نشان نمی‌دهد دارای اختلال نقص توجه است.

وی ادامه داد:‌ والدین باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند، همچنین مراکز ما معمولاً برای مربیان چندین جلسه آموزشی برگزار می‌کند.
این روانپزشک کودکان گفت: بهتر است کودکان بیش‌فعال در ردیف اول کلاس بنشینند و از نشستن در مکان‌هایی که ممکن است حواس آنها را پرت کرده خودداری کنند. همچنین تکالیف این دانش‌آموزان باید بسیار آهسته به آنها ارائه شود.

رابطیان ادامه داد: میزان تکالیف باید در حد توانایی آنها باشد و والدین در منزل لوازم مورد نیاز برای انجام تکلیف را در اختیار کودک قرار دهند تا از بهانه‌گیری کودک برای انجام ندادن تکالیف جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: درمان این کودکان باید از سن قبل از ۱۲ سالگی آغاز شود و اصل و پایه این درمان مصرف داروهای مورد نیاز است.

چهار دستور برای کاهش آلرژی پاییزی

بیماری آلرژی یا حساسیت، در بسیاری از افراد شایع است که در فصل بهار و پاییز تشدید می‌شود. ولی گاهی اوقات مشاهده می‌شود که فردی بیماری آلرژی ندارد، ولی در فصل پاییز دچار آبریزش بینی هنگام صبح یا عصر می‌شود که نشان دهنده بروز آلرژی است.

فصل پاییز، زمان مناسبی برای پیاده‌روی در بیرون از منزل است. ولی بروز آلرژی در این فصل، بسیاری از افراد را دچار مشکل می‌کند.

آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم‌ها و گرفتگی بینی از علائم آلرژی در فصل پاییز هستند که افراد را خسته می‌کند.

شما با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانید این مشکل را در خود کاهش دهید:

۱- عوامل تشدید کننده و محرک آلرژی را بشناسید

عوامل آلرژی‌زا یا آلرژن، بسته به نوع منطقه متفاوت هستند، ولی متخصصین معتقدند اصلی‌ترین عامل بروز آلرژی در فصل پاییز، کپک‌ها هستند.

این کپک‌ها روی پوشش گیاهی بیرون از منزل و علف‌های خشک رشد می‌کنند. رطوبت میزان کپک‌ها را زیاد می‌کند.

بعد از بارندگی، میزان کپک‌های خارج از منزل زیاد می‌شوند. هر چقدر هم میزان بارندگی بیشتر باشد، میزان این کپک‌ها و گرده‌های گیاهی بیشتر می‌شود.

۲- روش پیشگیری را یاد بگیرید

متخصصین می‌گویند اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی، پرهیز از مواد آلرژی‌زا است. راه‌های متعددی برای حذف یا کاهش تماس با آلرژن‌ها وجود دارد که ما برایتان بیان می‌کنیم:

- هنگام پیاده روی در پارک یا موقع باغبانی کردن، ماسک بزنید.

- فضای داخل منزل خود را از مواد آلرژی‌زا پاک کنید؛ به عنوان مثال به طور مرتب وسایل خانه را گردگیری کنید، فرش‌ها و موکت‌ها را جاروبرقی بکشید (فیلتر جاروبرقی را هر چند مدت یک بار عوض کنید) و سرامیک‌های کف زمین اتاق‌ها را از گردوخاک پاک کنید.

- وقتی می‌خواهید به جایی سفر کنید، میزان گرده‌های گیاهی در آن منطقه را در نظر بگیرید. بهتر است کنار دریا بروید که میزان گرده‌ها در آنجا کم است. برای این که از میزان گرده‌ها مطلع شوید، به گزارش آب و هوای آن منطقه در اخبار گوش دهید.

- مراقب چشم‌هایتان باشید. موقعی که بیرون از منزل هستید، عینک آفتابی بزنید تا میزان تماس گرده‌ها را با چشم‌هایتان کم کنید.

- شب‌ها، قبل از خواب موهایتان را بشویید تا گرده‌های گیاهی را از روی موهایتان پاک کرده باشید. همچنین با این کار، گرده‌ها را به بالش‌تان منتقل نمی‌کنید.

زمانی که میزان گرده‌های گیاهی در هوا زیاد است، از ورزش کردن در بیرون از منزل خودداری کنید. میزان گرده‌افشانی گیاهان هنگام صبح و عصر زیاد است.

- تا حد امکان از نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ خودداری کنید، چون به دلیل چرخیدن در هوای آزاد، میزان گرده‌ها روی بدن آن‌ها زیاد است.

۳- دنبال یک درمان مناسب باشید

پزشک داروهای متعددی را بهبود آلرژی شما تجویز خواهد کرد. این داروها، التهاب مخاط بینی را کاهش می‌دهند.

اسپری‌های مخصوص بینی، قبل و در طی آلرژی فصلی استفاده می‌شوند.

داروهای آنتی هیستامین نیز معمولاً همراه با داروهای کورتیکوستروئیدهای بینی تجویز می‌شوند.

قطره‌های چشمی نیز خارش چشم را کم می‌کنند.

ماده ضد احتقان در داروهای ضد آلرژی، فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، لذا قبل از مصرف این نوع داروها حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا ضرری برای شما نداشته باشند.

یک روش درمانی طولانی مدت برای درمان آلرژی، ایمونوتراپی است. در این روش مقدار خیلی کمی از ماده آلرژی‌زا به فرد تزریق می‌شود که پاسخ ایمنی (آنتی بادی) بدن او را تحریک می‌کند. اما این روش درمانی زمان زیادی می‌برد. اغلب پزشکان این درمان را سه تا پنج سال برای بیمار ادامه می‌دهند.

این روش بیشتر در افراد بزرگسال استفاده می‌شود تا در کودکان. اجرای این روش درمانی در کودکان باعث می‌شود که آن‌ها به مواد آلرژی‌زای مختلف حساس شوند و در نتیجه آلرژی آن‌ها بدتر گردد.

۴- مراقب غذایی که می‌خورید باشید

مواد غذایی‌ای را که باعث تشدید و شروع آلرژی در شما می‌شوند، بشناسید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. تحقیقان نشان داده است که یک سوم افراد مبتلا به آلرژی پاییزی، به مواد خوراکی نیز آلرژی نشان می‌دهند.

مفید بودن بادمجان برای کلیه ها

نمی‌توانید با مصرف یک ماده‌غذایی، بیماری‌ها را درمان کنید یا از دردی که سال‌ها عذاب‌تان می‌داده خلاص شوید، اما اگر موادغذایی سالم را به رژیم‌غذایی‌تان اضافه کنید، احتمال ابتلایتان به بسیاری از بیماری‌ها پایین می‌آید. اگر دردکلیه یا تکرر ادرار همیشه آزارتان داده، پیشنهاد می‌کنیم هر هفته بادمجان مصرف کنید.

در این مطلب دلایل اصلی مفیدبودن بادمجان برای کلیه‌ها را با شما درمیان می‌گذاریم.

پتاسیم اندک موجود در بادمجان، آن را به گیاهی مفید برای کلیه‌ها تبدیل کرده. کلیه‌های شما برای سالم‌ماندن به این ماده نیاز دارند و علاوه بر بادمجان، با مصرف سیب، کاهو، انگور، نخودفرنگی و قارچ هم می‌توانید به بدنتان پتاسیم برسانید.

برای تنظیم فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌هایتان، به مصرف موادغذایی با سدیم پایین نیاز دارید. بادمجان یکی از همین خوراکی‌هاست و به همین دلیل مصرف آن به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلانوئیدهاست. برای از بین‌بردن رادیکال‌های آزادی که در بدنتان خانه کرده‌اند، می‌توانید سراغ بادمجان بروید و با کمک این گیاه احتمال رشد تومورهای سرطانی را پایین بیاورید.

بادمجان یک گیاه کم‌کالری است که فیبر فراوانی هم دارد و نه‌تنها شما را سیر نگه می‌دارد، بلکه به کاهش وزنتان هم کمک می‌کند.

هشت دمنوش خوش طعم برای تسکین گلودرد

اگر در پی یک دمنوش دارویی کلاسیک برای تسکین درد گلوی خود هستید، دمنوش بابونه همراه با مقدار کمی عسل انتخابی ایده‌آل است. این چای بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده است. بابونه سرشار از آنتی اکسیدان ها است که نشان داده اند به بهبود خشکی و درد گلو کمک می کنند. زمانی که با احساس خراشیدگی در گلو مواجه هستید و سرفه به سراغ شما می آید، نخستین چیزی که برای نوشیدن انتخاب می کنید، احتمالا یک فنجان بزرگ چای گرم است.

چای یا نوشیدنی های گرم دیگر می توانند به تسکین التهاب، پاکسازی مسیرهای بینی و کاهش مقدار مخاط که از مسیرهای بینی سرچشمه می گیرد و ممکن است گلو را هرچه بیشتر تحریک کند، کمک می کند. برخی انواع چای در تسکین درد نقش داشته و برخی دیگر به تنظیم تولید مخاط کمک می کنند.

با این وجود، یک نوع چای را نمی توان برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا نسبت به بقیه بهتر و مفیدتر دانست. شما می توانید نوعی که بیشتر از آن لذت می برید را انتخاب کنید. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین انواع چای برای تسکین درد گلو بیشتر آشنا می شویم.

دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان همان گونه که از نام آن مشخص است مزه ای شیرین دارد و از گیاه Glycyrrhiza glabra به دست می آید. در شرایطی که این نوع چای ممکن است به واسطه خواص تسکین دهنده مشکلات گوارشی، مانند سوزش سردل شناخته شده باشد، مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ به خواص ضد میکروب و ضد ویروس آن اشاره داشت که می تواند عاملی کلیدی در مبارزه با باکتری ها و ویروس های مسبب گلودردهای عفونی باشد.

دمنوش ریشه مارشمالو

ریشه مارشمالو با نام علمی Althaea officinalis یک گیاه دارویی است که ماده ای چسبنده و ژل مانند به نام لعاب را ترشح می کند که می تواند گلو را پوشش داده و اثری تسکین دهنده داشته باشد. مطالعه ای کوچک در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ریشه مارشمالو از خواص تسکین دهنده درد، به ویژه زمانی که با التهاب همراه است، سود می برد. التهاب از نشانه های بارز گلودرد است.

دمنوش بابونه

اگر در پی یک دمنوش دارویی کلاسیک برای تسکین درد گلوی خود هستید، دمنوش بابونه همراه با مقدار کمی عسل انتخابی ایده‌آل است. این چای بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده است. بابونه سرشار از آنتی اکسیدان ها است که نشان داده اند به بهبود خشکی و درد گلو کمک می کنند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل و گالانگال (ریشه ای مشابه با زنجبیل) به واسطه آثار ضد التهاب خود شناخته شده هستند. در شرایطی که درمان التهاب و عفونت احتمالی مرتبط با گلودرد شرایطی خوب را رقم می زند، افزودن اندکی دارچین به این چای می تواند اثرگذاری آن را هرچه بیشتر افزایش دهد. دارچین از خواص ضد باکتری برخوردار است و عطر و طعم فوق العاده ای نیز به این چای می بخشد.

دمنوش زردچوبه

زردچوبه که به خانواده ای مشابه با زنجبیل تعلق دارد، دیر زمانی است که به واسطه خواص ضد عفونی کننده خود در کشورهای آسیایی استفاده می شود. دمنوش زردچوبه می تواند خواص ضد التهاب و ضد میکروب را ارائه کند. این چای توانایی خود در تسکین ناراحتی معده را نیز نشان داده است.

دمنوش نعناع بیابانی

اگر در پی اثر خنک کنندگی هستید، نعناع بیابانی می تواند به این نیاز شما پاسخ دهد. نعناع بیابانی سرشار از منتول است که مسئول حس خنک کنندگی مرتبط با نعناع است. نعناع بیابانی و منتول از خواص ضد باکتری برخوردار هستند و می توانند به تسکین گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی کمک کنند.

دمنوش نارون لغزنده

این دمنوش گیاهی از بخش داخلی پوست درخت نارون لغزنده که یک درخت بومی آمریکای شمالی است، تهیه می شود. همانند ریشه مارشمالو، نارون لغزنده سرشار از لعاب تولید می کند که می تواند گلو را پوشش و تسکین دهد. در تولید برخی قرص های مکیدنی برای تسکین گلودرد از این ماده استفاده می شود.

دمنوش چای سبز

احتمالا چیزهای بسیاری درباره فواید فوق العاده چای سبز شنیده اید، اما تکرار آنها همچنان می تواند ارزشمند باشد. این نوشیدنی محبوب سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است، اما ستاره واقعی محتوای آنتی اکسیدانی آن است.
بر همین اساس است که چای سبز با پیشگیری از بیماری و سلامت بهتر قلب پیوند خورده است. خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد ویروس این نوشیدنی برای بدن انسان معجزه می کنند. برای بهبود عطر و طعم چای سبز می توانید اندکی عسل یا دارچین به آن اضافه کنید.

کد خبر 390515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.