ماهانه ۶۰ میلیارد تومان هزینه بیمه سلامت اصفهان است

مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان گفت: ماهانه ۶۰ میلیارد تومان هزینه بیمه سلامت اصفهان است که رقم بالایی است و حاکی از حرکت رو به رشد بیمه سلامت در استان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین بانک در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه) در محل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان برگزار شد اظهار کرد: در کشور ۳۸ میلیون نفر از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌­کنند که ۴۸ درصد جامعه را شامل می‌شود؛  از این تعداد ۸۰ درصد به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌­کنند و مابقی سهم بیمه یک سوم را پرداخت می‌­کنند و یک سوم را دولت و یک سوم دیگر را سازمان‌های طرف قرار داد تقبل می‌­کنند.

وی اظهار کرد: از نظر قانونی مکلف هستیم افرادی که تحت پوشش بیمه و سازمان خاصی نیستند را تحت پوشش قرار دهیم و این زمینه‌ای است که دولت فراهم کرده تا همه مردم بتوانند با مراجعه به مراکز درمانی طرف قرار داد، از خدمات آن استفاده کنند. این در شرایطی است که هزینه بیمه سلامت در سطح کشور چیزی در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است و بخش عمده این هزینه توسط دولت تقبل می‌­شود.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان یک میلیون و ۴۵۰ هزار بیمه شده وجود دارد که این رقم شامل کارمندان دولت، سایر اقشار که خود شامل خانواده جانبازان، ایثارگران و شهدا، دانشجویان، طلاب و افراد تحت تکلف بهزیستی، بیمه شدگان بیمه همگانی و بیمه ایرانیان است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۳ با اجرایی شدن  طرح بیمه همگانی ۱۱ میلیون نفر برای دریافت بیمه مراجعه کردند که در سطح استان اصفهان چیزی در حدود ۶۰۰ هزار نفر از طرح بیمه همگانی استفاده کردند و به مرور با حذف بیمه های هم پوشانی شده، این رقم در حال حاضر به حدود ۳۶۰ هزار نفر می‌­رسد.

بانک گفت: آمار بیمه شدگان به تفکیک برابر است با کارمندان دولت بیمه شده در اصفهان ۳۸۰ هزار نفر، بیمه ایرانیان ۴۴ هزار نفر، بیمه سایر اقشار ۱۱۰ هزار نفر ، حدود ۵۵۰ هزار نفر بیمه روستایی و حدود ۲۴ هزار نفر بیمه شدگان کمیته امداد که از اول امسال به زیر مجموعه بیمه سلامت افزوده شده‌­اند.

وی اظهار کرد: در سطح استان اصفهان چهار هزار و ۶۰۰ موسسه طرف قرارداد داریم و میزان مراجعه بیمه شدگان برای دریافت خدمات بیمه گری از قبیل تمدید یا صدور دفترچه، سه هزار و ۶۰۰ نفر در ساعت است؛ با این وجود براساس بررسی‌های صورت گرفته و پایش‌های تخصصی، حداکثر مدت زمان خدمات بیمه‌گری ۳۰ دقیقه در استان است که از این نظر شرایط بیمه سلامت نسبت به سایر بیمه‌ها بسیار مطلوب است و موجب صرفه جویی در وقت مراجعه کنندگان و افزایش رضایت مندی آنها می‌شود.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان در خصوص سایر بیمه شدگان ادامه داد: بخش دیگری از بیمه شدگان توسط سازمان بیمه سلامت، زندانیان و خانواده آنها هستند. بر این اساس و با استعلامی که از سازمان امور زندان­ها گرفته می‌­شود، زندانیان و خانواده آنها می­توانند در خدمات بستری از بیمه سلامت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بخش دیگری از بیمه شدگان نیز افراد مجهول الهویه هستند که برای ارائه خدمات درمانی به آنها سالها بین ارگان‌های مختلف اختلاف نظر و اختلاف رویه وجود داشت و موجب مشکلات متعددی برای سازمان‌ها و افراد مجهول الهویه می‌­شد. فرد مجهول الهویه فردی است که کد ملی ندارد و امکان ارائه دریافت خدمات برایش میسر نیست. اکثر این افراد کودکان سرراهی و سایر کودکان هستند و بخش اندکی از آنها، افراد مسنی هستند که یا دچار فراموشی شده اند یا هویت مشخصی ندارند.

بانک تصریح کرد: در حال حاضر ۴۱ نفر در سال جاری به عنوان فرد مجهول الهویه از سازمان بیمه سلامت استان خدمات دریافت کرده‌اند، هرچند ممکن است تعداد این افراد در استان بیش از این مقدار باشد، اما چون از خدمات این سازمان استفاده نکرده اند، جزو آمار قرار نمی­‌گیرند.

۴۰۰۰ بیمار خاص تحت پوشش هستند

مدیرکل سازمان بیمه سلامت کشور اظهار کرد: در حال حاضر چهار هزار نفر از بیماران خاص تحت پوشش بیمه سازمان بیمه سلامت استان قرار دارند که هزینه درمان این افراد بسیار بالاست و گاهاً در خصوص برخی بیماران به مبالغ میلیاردی هم می‌­رسد؛ این در حالی است که فرانشیز بیمه پرداخت نمی‌­کنند یا فرانشیز بیمه­ای کمتری پرداخت می‌­کنند.

بانک در خصوص فعالیت های اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر ۸۵ دفتر پیش خوان دولت در استان فعال است که در اسرع وقت به متقاضیان خدمات ارائه می­‌دهند و میزان رضایت مندی در سطح استان مطلوب است، به طوری که ۱۳ سال این اداره کل توانست جزو ادارات برتر کشوری شناخته شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا میزان رضایت مندی نسبت به شروع طرح تحول سلامت در سال ۹۳ کمتر شده است، گفت: شرایط ارائه خدمت تغییر نکرده است، همچنان هم بیمه سلامت بیمه معتبری است که بسیاری خدمات درمانی را کمافی السابق تحت پوشش دارد، اما مسئله این است که افرادی که از بیمه همگانی رایگان استفاده می‌­کنند نمی‌­توانند به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند و برای دریافت خدمت تنها باید به مراکز درمانی دولتی و نظامی مراجعه کنند. این در صورتی است که افرادی که از بیمه ایرانیان استفاده کنند و سالانه مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند، می­‌توانند علاوه بر خدمات دولتی از خدمات خصوصی نیز استفاده کنند.

آزمون وسع قانونی است

مدیرکل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت رفاه موظف است نسبت به شناسایی و دهک بندی افراد بر اساس آزمون وسع اقدام کند. بدین ترتیب پس از اعلام شرایط، افراد در فرصتی شش ماهه باید نسبت به انجام این آزمون اقدام کنند.

وی ادامه داد: دهک‌های اول تا چهارم از پرداخت حق بیمه معاف هستند، دهک‌های پنجم می‌­توانند با پرداخت نیمی از حق بیمه از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند و سایر دهک‌ها باید حق بیمه کامل را پرداخت کنند. لازم به ذکر است که وظیفه ما اجرای قانون است و اگر محدودیت یا وسعتی ایجاد می‌­شود، توسط ما نیست و حدود را قانون مشخص می‌­کند.

بانک تصریح کرد: در سال جاری سه گروه دیگر به بیمه شدگان اضافه شده است که این مسئله باعث شده است جمعیت بیمه شدگان بالاتر برود، هم چنین بیمه همگانی رایگان برای کارمندان دولت نیست و کارمندان دولت باید از بیمه ایرانیان استفاده کنند.

وی ادامه داد: بدهی های ما در سال جاری تا اواسط تیر ماه به بخش خصوصی پرداخت شده است و می­‌توان گفت باتوجه به تاخیر یک ماهه در ارسال صورت حساب ها و بررسی یک ماهه این سازمان، پرداختی ها به روز است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان افزود: در ابتدای اجرای طرح تحول سلامت، سیستم جامع اطلاعاتی از بیمه شدگان وجود نداشت و این مسئله باعث شد برخی افراد با وجود تحت پوشش بودن توسط سایر بیمه ها، از بیمه سلامت نیز استفاده کنند. در آن زمان تنها راهکار تعهدی بود که از بیمه شده اخذ می‌­شد که تحت پوشش بیمه دیگری قرار ندارد. به مرور زمان با تکمیل این بانک اطلاعاتی، همپوشانی های بیمه­‌ای حذف شد و اگر متوجه می­‌شدیم که فردی بیمه است، بیمه او را لغو می­‌کردیم. رایگان بودن بیمه همگانی باعث شد برخی از ارگان ها بیمه کارکنان خود را به سمت بیمه همگانی سوق دهند؛ البته در حال حاضر اطلاعات بیمه ای برخی از سازمان ها مانند ذوب آهن، صنایع فولاد، صدا و سیما و بانک ها در بانک اطلاعاتی ما وجود ندارد که تعداد آنها محدود است.

بانک تاکید کرد: طرح بیمه سلامت در تاریخ ۱۹ فروردین سال ۹۳ توسط هیئت وزیران تصویب شد و این سازمان فعالیت خود را از اول اردیبهشت همان سال در راستای بیمه همگانی شروع کرد؛ همین سرعت باعث شد زیر ساخت ها آماده نباشد. البته علت این سرعت عمل فرهنگ سازی بود و این راستا سختگیری انجام نمی‌­شد.

سرعت رشد تبادل اسناد بستری بالاست

مدیر کل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان گفت: در حال حاضر زیر ساخت هایی برای تبادل اسناد بستری با طرفین قرار داد سازمان ایجاد شده است که اداره کل اصفهان به عنوان یکی از پیشگامان در این حوزه حرکت می‌­کند. تبادل الکترونیکی اسناد بستری باعث صرفه جویی در وقت، هزینه و کاغذ می‌­شود که در حال حاضر در ۲۲ استان کشور بیمارستان های دولتی و بخشی از بیمارستان های خصوصی از آن بهره می‌­برند.

وی اضافه کرد: نسخه نویسی الکترونیکی نیز به صورت پایلوت در استان کرمان در حال پیاده سازی است و در اصفهان نیز هفت شهرستان به صورت پایلوت به نسخه نویسی الکترونیکی مشغول هستند که باید اذعان کرد علاوه بر مسائل زیر ساختی و فنی، تمایل طرفین قرار داد هم جهت گسترش فعالیت های الکترونیکی مهم است و باید آن را در نظر گرفت.

بانک تاکید کرد: از آبان ماه امسال نسخه نویسی الکترونیکی در سطح کشور شروع می­‌شود اما باید دانست که طی چند ماه این فعالیت ها نتیجه بخش نیست و سالها زمان نیاز دارد تا تمام مراکز درمانی کشور بتوانند از این سامانه استفاده کنند. برای مثال در کشور ترکیه اجرای این طرح ۱۳ سال به طول انجامید و مردم نباید توقع داشته باشند از آبان ماه امسال با مراجعه به هر مرکز درمانی در کشور، خدمات نسخه نویسی الکترونیکی ارائه شود.

نبود آموزش باعث هزینه تراشی می‌­شود

وی تصریح کرد: در موارد متعددی شاهد هستیم که عدم آموزش کافی برای درمان بیماران باعث می­‌شود که بیمار نه تنها از درمان نتیجه نگیرد، بلکه هزینه های مختلفی هم به سیستم درمانی و سلامتی خود تحمیل کند. برای مثال مصرف انسولین پن ایران از کشور آمریکا بیشتر است. این در حالی است که آمریکا پنج برابر ما جمعیت دارد.

مدیرکل سازمان بیمه سلامت استان اصفهان اضافه کرد: ما در حال حاضر برای تایید نسخ انسولین قلمی از بیماران نحوه صحیح مصرف آن را می‌­پرسیم و در صورتی که بیمار نحوه مصرف و نگهداری صحیح آن را نداند، باید برای تایید نسخه در کلاس های آموزشی ما شرکت کند. چرا که برخی از بیماران با عدم نتیجه گیری از درمان به علت عدم آموزش کافی، به دکتر مراجعه می‌­کنند و درخواست می‌­کنند که دوز دارو را بالاتر ببرند. اما در مواردی شاهد هستیم که اجبار به کلاس های آموزشی که بخاطر سلامت خود بیماران انجام می‌­شود، باعث نارضایتی آنها می‌­شود. در صورتی که برای مثال درمان اشتباه بیماران دیابتی، می‌­تواند منجر به زخم دیابتی و قطع عضو شود.

بانک ادامه داد: بیماری وجود دارد که در عرض دو ماه سه دفترچه عوض کرده است، یعنی در عرض ۶۰ روز از ۵۴ برگ استفاده کرده است و این یعنی تقریباً هر روز به پزشک مراجعه کرده است! این در شرایطی است که براساس استاندارد جهانی هر فرد در هر فصل یک بار باید به پزشک مراجعه کند و این یعنی یک دفترچه ۱۸ برگی برای چهار سال بیمار کافی است. سازمان بیمه سلامت متولی سلامت جامعه است و متولی ارائه خدمات نیست. بنابراین ارائه خدمت به دقت بررسی می­‌شود تا منجر به آسیب بیشتر به بیمار نشود و همین موارد ممکن است برخی از بیماران را ناراضی کند.

کد خبر 390494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.