کیفیت وسایل توانبخشی معلولان مناسب نیست

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان گفت: وضعیت ارائه وسایل توانبخشی به معلولان با روند کاهشی روبه‌رو بوده و همان درصد اندک وسایل کمک توانبخشی که در اختیارشان قرار می‌گیرد هم از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیست.

مرضیه سادات معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیشترین تعداد معلولیت‌های ما معلولان جسمی و حرکتی هستند، اظهار کرد: استان اصفهان بالغ بر ۱۲۰ هزار معلول دارد که ۲۸ هزار نفر آنها معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی هستند.

وی با بیان اینکه موضوع مناسب‌سازی در سال ۹۸ مناسب‌سازی روند چشمگیری نداشته است، افزود: یارانه مراکز دولتی بیست درصد افزایش داشته است اما هنوز هم استخدام سه درصد معلولان در اصفهان اجرا نمی‌شود  و آزمون استخدامی هم در این باره نداشته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان با تاکید بر اینکه جامعه بهزیستی متولی مناسب‌سازی است، تصریح کرد: بیشترین همکاری که  ادارات دولتی تا به حال با این امر داشته اتوبوسرانی بوده است اما دیگر ادارات دولتی اصفهان از معلولان گواهی احراز معلولیت خواسته‌اند تا در ازای آن کاهش ساعت کار یا بازنشستگی پیش از موعد برای آنها داشته باشند.

اشتغال و بیمه بزرگترین مشکل معلولان است

وی با اشاره به اینکه اداره مخابرات اصفهان بیشترین آمار معلول استخدامی را دارد، افزود: عمده مشکل معلولان در حال حاضر اشتغال و بیمه آنهاست این در حالی است که وضعیت حمایت بهزیستی از کارفرما یا مددجو برای استخدام تقریبا به صفر رسیده است.

معتمدی با بیان اینکه هزینه نگهداری که به معلولان پرداخت می‌شود اما این سرانه پاسخگوی هزینه‌های گزاف زندگی آنها نیست، تصریح کرد: تقریبا یک هفتم هزینه زندگی به معلولان پرداخت می‌شود همچنین وضعیت ارائه وسایل توانبخشی به آنها با روند کاهشی روبه‌رو بوده و همان درصد اندک وسایل کمک توانبخشی که در اختیارشان قرار می‌گیرد هم از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیست.

وی در خصوص مصوبات هیئت دولت درباره یارانه مراکز نگهداری غیردولتی و حق پرستاری معلولان گفت: بابت نگهداری معلولان مراکز روزانه درجه یک ۶۲۷ هزار تومان، درجه دو ۵۶۰ هزار تومان و در مراکز درجه یک شبانه‌روزی ۹۲۴هزار تومان و درجه دو شبانه‌روزی ۸۴۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های مستمر ۵۰ مرکز مردم نهاد، اتفاقاتی برای این اقشار خاص در پنج سال اخیر افتاده اما این درصد فعالیت‌ها برای قشری که ده درصد جامعه را تشکیل می‌دهند قابل ملاحظه نیست.

وی در خصوص فراهم کردن نمایشگاه دائمی برای محصولات تولیدی معلولان تصریح کرد: این کار منجر به ارتقا سطح روحی و کمک به سطح معیشت آنها می‌شود که در این راستا در حال حاضر شهرداری منطقه ۹ این حرکت را به نحو احسن انجام داده است.

کد خبر 390489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.