نقاشی دفاع مقدس؛ تاثیرگذار در تاریخ هنر انقلاب اسلامی

نقاشی دوران دفاع مقدس در تـاریخ هنر انقلاب اسلامی تأثیرگذاری بیشتری در هنرهای تجسمی ایران داشت تا جایی که به‌عنوان یک جریان پویا نقش مهمی را در جهت ترویج اهداف انقلابی برعهده گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آثار و نقاشی های دوران دفاع مقدس را باید یکی از دوره‌های درخشان این هنر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دانست، چرا که این هنر، با نگرش استادانه از فضای‌ معنوی‌ دوران جنگ در قالب، ذوق و سلیقه‌ هـنرمندان‌ مـتجلی شد؛ نیاز هنر و هنرمند جنگ، تلاش برای زنده نگه داشتن‌ ابعاد وجودی‌ و عمق باور مـبارزان مـسلمان ایرانی و منش آنها این هنرمندان را برآن داشت که بیشتر به سوی خلق آثار هنری‌ به صورت نمادین و سمبلیک بروند.

با شروع جنگ ‌تحمیلی، مسئولیت‌ نقاشان انقلاب بـرای بـه تـصویر کشاندن حماسه‌های پی‌درپی دلاورمردان صحنه‌های دفاع مقدس بیشتر شد و در شرایطی که جنگ و انقلاب عواطف و احـساسات را بـه دنبال خود می‌کشید، هنرمندان نیز به‌عنوان افرادی متعهد و با احساس درگیر این فـضا شدند.

نگارگری دفاع مقدس

از ویژگی‌های نقاشی‌های دفاع مقدس، منعکس کردن حال‌ و هوای آن دوران است و حتی می‌شود گـفت در آن دوران؛ هنر، با آمدن به میان مردم، آثار شگرفی خلق کـرد کـه از حـیث محتوا و ارزش معنوی، جایگاه رفیعی دارند و توانسته‌اند در میان‌ مـردم، ضمن نـشان دادن کارکردهای خود، مقاومت و ایستادگی را در برابر متجاوزان نمایان، و مقام بلند شهدا و ایثارگران را جلوه‌گر سازند.

جنگ از دیـدگاه‌های مـختلف در نگاه نقاشان ایران‌ مورد دقـت و تـوجه قرار گـرفته اسـت و بسیاری از آن ها در سبک های مختلف این دوره از تاریخ ایران را به تصویر کشیده اند یکی از این نقاشان رضا بدرالسماء است؛ او که در سال ۱۳۲۸ در اصفهان در خانواده ای علاقمند به هنر و صنایع دستی به دنیا آمد و نقاشی را ابتدا نزد برادر خود عنایت الله بدرالسماء و سپس نزد استاد رستم شیرازی فراگرفت؛ اکنون با ۴۰ سال سابقه کار در زمینه های نقاشی آبرنگ، رنگ روغن، مینیاتور در سبک کلاسیک مشغول به فعالیت است.

آثار رضا بدرالسماء با نقاشی های دوران دفاع مقدس

از جمله آثار این هنرمند نقاشی کتاب رباعیات خیام و نقاشی کتاب باباطاهر و پنج تابلو از این هنرمند در نگارستان امام خمینی اصفهان و تهران و یک تابلو در موزه مشهد مقدس و تعدادی نیز در خارج از ایران نگهداری می شود. این هنرمند آثار خود را در ۱۰ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۸۰ نمایشگاه نقاشی دفاع مقدس جمعی در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته است. او معتقد است که "اهداف آثاری که موضوع آنها شهدا است فرهنگ تشیع، دفاع از اسلام و مبارزه با ظلم است."

نمونه آثار نقاشی دفاع مقدس

این هنرمند که آثار متعددی در خصوص شهدا داشته است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نگارگری نقاشی ایرانی است و من بیشتر در این حوزه فعالیت کرده‌ام و وقتی دیدم در زمینه دفاع مقدس فعالیت های زیادی صورت نگرفته تلاش کردم که وقت خودم را بیشتر در این حوزه صرف کنم و بعد از انقلاب در زمینه های گوناگون شهدا را به تصویر کشیدم.

بدرالسماء با بیان اینکه تلاش کردم نگارگری را در راستای اهداف جمهوری اسلامی به کاربگیرم، می‌افزاید: توانستم ایستادگی و ایثار مردم اصفهان را در یکی از آثارم به تصویر بکشم؛ در این اثر تشییع  ۳۷۰ شهید که درسال ۶۱ به درجه شهادت رسیدند را کشیدم.

او با اشاره به این مطلب که اعتقاد مسلمانان این است که هرکس در راه خدا کشته شد زنده است و نزد خدا روزی میخورد، می‌گوید: در این اثر تلاش کردم عروج شهدا، فرهنگ ایرانی، فرهنگ تشیع و همچنین نمادی از اصفهان و بصیرت و حضور مردم را به تصویر بکشم.

نقاشی دفاع مقدس ( تشییع 370 شهید در اصفهان )

نقاشی دفاع مقدس : تشییع 370 شهید در اصفهان

این نقاش ادامه می‌دهد:تصویری از صدام در اثر نیست چراکه مردم دشمنشان را می‌شناسند؛ دشمن شناسی مردم به چهل ساله شدن انقلاب کمک کرده است.

بدرالسماء با اشاره به نقاشی خود از شهید حججی می‌گوید: در زمینه مدافع حرم فرزند ایران، شهید حججی را به تصویر کشیدم و در کنار آن حادثه منا و شهدای آن اتفاق را نیز آوردم.

او با بیان اینکه اهداف آثاری که موضوع آنها شهدا است فرهنگ تشیع،دفاع از اسلام و مبارزه با ظلم است، می‌افزاید: بازتاب بازدید از این آثار بسیار زیاد است در فضای مجازی تشویق و تایید می‌کنند و در خارج از ایران نیز با بازتاب خوبی دریافت کردم که برای من باور کردنش سخت است.

نقاشی شهید حججی اثر استاد رضا بدرالسما

این نگارگر با اشاره به اینکه ما می‌توانیم به وسیله هنر پیام خود را منتقل کنیم، خاطرنشان می‌کند: از مسئولان درخواست دارم که در این راستا هنرمندان را یاری کنند تا این آثار بیشتر دیده شود و این پیام به جهان ارسال شود چرا که اگر دراین زمینه ها فعالیتی صورت نگیرد دشمن بر ضد این قضایا تبلیغ می‌کند.

کد خبر 390487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.